06.09.16

THE PINEAPPLE THIEF - All the Wars

THE PINEAPPLE THIEF - All the Wars

2012 Kscope

čas: 45:08
styl: alternative/progressive/rock

Alternativně-progresivní britští rockeři THE PINEAPPLE THIEF patří k již zavedeným jménům tamní scény a od roku 1999, kdy vznikli a kdy také vyšel debut "Abducting the Unicorn", zásobují posluchače v ročních až dvouletých rozestupech novými řadovými deskami. Novinka "All the Wars" je již devátou z nich a očekávání jsou nemalá. Kapela si totiž až doposud s každým dalším počinem zvedala kvalitativní laťku o nějaký ten stupínek výš a tato vzestupná tendence vyvrcholila skvělými alby "Tightly Unwound" a především "Someone Here Is Missing".

Jakkoliv nebyla nikdy výraznou předností spolku originalita a můžeme se oprávněně dohadovat o tom, kde by asi pánové byli bez kapel jako RADIOHEAD nebo PORCUPINE TREE, jimiž se ve své tvorbě zjevně inspirovali, po emotivní ani hudební stránce za svými slavnějšími kolegy nikdy příliš nezaostávali a na posledních deskách dokázali jejich současnou tvorbu dle mého soudu dokonce překonat. Aktuální počin ovšem už tak přísná měřítka jako jeho dva předchůdci nesnese a naráží logickou zákonitost, že růst nelze donekonečna. Letos poprvé bych tedy na otázku, zda jsou noví THE PINEAPPLE THIEF lepší než ti předchozí, odpověděl, že bohužel jednoznačně nejsou.

Kapela se tentokrát zřejmě nechala inspirovat vývojem svých kolegů z ANATHEMY a rozhodla se, že bude dojímat ještě více než kdy dříve a navíc k tomu použila stejné zbraně. Kromě patrného zjemnění a uhlazení tvorby a místy poněkud okázalé uplakanosti jde především o přemíru patetických orchestrálních pasáží, které z alba dělají chvílemi poměrně otravný cukrkandl. Jestliže předešlá "Someone Here Is Missing" byla vrstevnatou a emotivně kontrastní deskou koketující s elektronikou a jen jemně dochucenou decentními orchestrálními pasážemi, z "All the Wars" číší především jednorozměrnost, prvoplánovost a lehce předimenzovaná sladkobolnost. Ačkoliv při prvním poslechu nevynikne rozdíl možná tak zřetelně jako při těch opakovaných a soustředěnějších.

Ani přes zmíněné nedostatky ale nepovažuji novinku za vyloženě nepovedenou. Například hned úvodní "Burning Pieces" je reprezentativní skladbou, která bolestmi zbytku počinu kupodivu příliš netrpí, poměrně svěží avšak s výhradami jsou i "Build the World" a "Give It Back". Zbytek bohužel působí jako patosem nasáklá vata bez výraznějších nápadů a momentů. Velmi rozporuplné pocity pak mám z titulní skladby, která zvláště v kombinaci s videoklipem osciluje kdesi na hranici hluboce niterné dojemnosti a cíleného a nepokrytého citového vyděračství. Dosud jsem si úplně neujasnil, zda se mi vlastně líbí nebo ne. A to samé vlastně mohu říct i o celé desce.

Pokud patříte k fanouškům současné tvorby ANATHEMY a u jejího posledního alba "Weather Systems" si chrochtáte blahem, bude pro vás "All the Wars" skvělým tipem. Jestliže ale od THE PINEAPPLE THIEF očekáváte víc, než jen průzračně jednoduché a prvoplánově dojímavé aranže podbarvené patetickými smyčci, budete tentokrát zřejmě trochu zklamáni. A náladu vám pravděpodobně nezlepší ani bonusový disk s akustickou verzí většiny skladeb, kde uvedené nedostatky vynikají ještě výrazněji. I tak ale stále můžeme hovořit o lehkém nadprůměru a poměrně sofistikované hudbě, ve které lze pořád najít aspoň pár zajímavých momentů potvrzujících nemalý skladatelský potenciál kapely, jakkoliv tentokrát zůstal spíše nevyužit. Doufejme, že jubilejní desátý řadový počin naváže na předchozí tvorbu seskupení zdařileji.

sestava: Bruce Soord – zpěv, kytary, Steve Kitch – klávesy, samply, John Sykes – baskytara, doprovodný zpěv, Keith Harrison – bicí, doprovodný zpěv
produkce: Bruce Soord
1. Burning Pieces