06.09.16

THE SQUIRM - Thru

THE SQUIRM - Thru

2012 JB Agency & The Squirm Production

čas: 42:13
styl: experimental/electronic/rock

Tuzemští THE SQUIRM jsou projektem bývalého kytaristy ROOT Aleshe A.D. a za dobu své existence si dokázali vybudovat velmi osobitý projev na rozhraní rockové a elektronické hudby. Za dosavadní tvůrčí vrchol osobně považuji vynikající předposlední nahrávku "In a Decadent Apathy", kde Alesh s pomocí rozličných hostů dokázal docílit neuvěřitelné barvitosti a hudební i emocionální rozmanitosti. Oproti předešlému albu "Hidden Deep Inside Bitter Thoughts" navíc tentokrát zvolil rozumnější stopáž, která nechala vyniknout jen těm nejzdařilejším nápadům a ušetřil posluchače četných inter mezi skladbami, které poněkud narušovaly celistvost jinak velmi zdařilého počinu.

Po dvou letech konečně přichází další zářez v diskografii THE SQUIRM, tentokrát stručně nazvaný "Thru". Zatímco na "In a Decadent Apathy" výrazně otiskli svůj vklad na výsledné podobě nahrávky už zmiňovaní hosté, novinka je tentokráte téměř výhradně Aleshovým dílkem. Výjimku tvoří jen tři skladby, kde je přenechán programming Jakubu Fuksovi, Ondřeji Grzegorzovi a Daliboru Hromadovi, přičemž výraznější zásluhy lze připsat bohužel jen prvnímu jmenovanému, díky němuž patří otvírák "The Day When Our Love Died" k nejpozoruhodnějším okamžikům desky.

Právě Aleshův poněkud "diktátorský" přístup k podobě nového počinu zapříčinil o něco menší výrazovou pestrost a možná i větší přímočarost celé kolekce, máme-li porovnávat s albem předchozím, což je z mého pohledu jistá nevýhoda. Neznamená to však, že by THE SQUIRM kvalitativně polevili. Nahlíží na svou tvorbu prostě zase jen trochu jinak. Přesto mám ale z "Thru" spíše rozporuplné pocity. Nachází se zde totiž několik fenomenálních skladeb, které patří k tomu nejlepšímu, co kdy z pera hlavního protagonisty projektu vyšlo - kromě zmiňovaného otvíráku například podmanivě potemnělá "Deeper And Deeper", psychedelicky zasněná "Kiss Of Disappointment", znepokojivě gradující "She Said", minimalisticky laděná "Night Is A Black Veil" nebo fenomenální závěrečná "Silhouette Of Sorrow" - ambientní klenot s pohlcující atmosférou patřící k vrcholům desky a upomínající experimentální norské mágy ULVER.

Na druhou stranu zde ale najdeme i pár méně povedených kousků, jimž nejvýrazněji škodí přílišná přímočarost a místy až ubíjející monotónnost. To platí zejména pro "Bitter Aftertaste Of Loneliness", "Decipher My Passion" či "Scars Within Me", které iritují především tím, že jsou vystavěny na neměnném primitivním tepavém beatu, což posluchače velmi brzy omrzí a navíc spolehlivě zabije i pár jinak poměrně zajímavých nápadů. A to je velká škoda, protože Aleshův skladatelský potenciál je opravdu nemalý a přesahuje hranice této země. Nicméně tentokrát působí jako ne zcela využitý. Znovu se mi také potvrdila domněnka, že THE SQUIRM jsou prostě nejsilnější a nejzajímavější v pomalejších rozjímavých pasážích, kde dokáží vybudovat velmi silnou a podmanivou atmosféru.

Album "Thru" svému "otci" rozhodně ostudu nedělá a opět dokazuje, že Alesh A.D. se svým projektem patří k tomu nejzajímavějšímu, co lze na české scéně nalézt. Bohužel ale není tak silné a rozmanité jako jeho předchůdce. Vedle sebe tu totiž stojí fenomenální kousky i ty slabší, které možná měly ještě zůstat "v šuplíku" a posloužit maximálně coby demo k dalším úpravám. Protože ale naštěstí stále jasně převažují ty opravdu povedené, není důvod být zbytečně odměřený. Novinka THE SQUIRM je zkrátka skvělou deskou s několika slabšími místy…

sestava: Sestava: Alesh A.D. – zpěv, kytary, baskytara, programování, bicí; hosté: Jakub Fuksa – programování, Ondřej Grzegorz – programování, Dalibor Hromada – programování
produkce: Alesh A.D.
odkaz: bandzone.cz/thesquirm