SIGH - In Somniphobia

2012 Candlelight Records

čas: 64:39
země původu: Japonsko
styl: avant-garde metal

Jedno velké filmové dobrodružství v drogovém rauši!

Japonskou kapelu SIGH zdobí už několik let jedinečný sound, jaký nenabídne snad nikdo jiný na světě. Přesto zní jejich aktuální opus mnohem povědoměji, než jsme byli v minulosti zvyklí. Zatímco desky "Hangman's Hymn" i "Scenes from Hell" zarazily do středu metalové hoblovačky neslýchaný orchestrální patos, který buď nepřipomínal vůbec nic, nebo maximálně obskurní variaci Pirátů z Karibiku, přichází novinka s širším rejstříkem hudebních přísad a zároveň vyvolává mnohem divočejší asociace napříč hudebním světem. SIGH tedy zase jednou hrají jako žádná jiná kapela, ale snad poprvé evokují také hromadu známých momentek.

Mírně řečeno nestandardní výraz desky začíná už s její polo-koncepční formou. Uvzdychaní SIGH si zřejmě řekli, že pravidla jednoduše neexistují, načež vzali jakýsi koncept, postavili ho doprostřed studia a okolo něj jako totemy rozestavěli čtyři nesouvisející zabijácké hity. Rozpolcenost navíc sílí se zjištěním, že to nejlepší nacpala kapela právě do těchto čtyř okolostojících kmenů. Celkový obraz provokativní nejistoty navíc rámuje jméno "In Somniphobia"... nebo je to spíš "Insomni-phobia"?

To všechno je ale úplné prd ve srovnání s cirkusem, který před vámi vyroste hned s první skladbou a během chvíle vyplivne na scénu japonské melodické origami, evropskou westernovou parodii, progové kotrmelce aktuálně tolik populárních sedmdesátek, galaktický trip á la ARCTURUS a vzápětí dokonce i disco ze Saint Tropez nebo zvrácený kabaret veselých příšerek. Je toho spousta, ale při rychlosti SIGH to rozhodně není příliš! Zdá se to neuvěřitelné, ale když pominu samurajské harakiri konceptu nekonceptu, funguje deska jako jedno velké filmové dobrodružství v drogovém rauši. Vysoká návykovost je přikládána zdarma. Jen by mě zajímalo, co se tak dnes v Japonsku kouří.

"In Somniphobia" boduje také rozsahem nálad, které dokáže v porovnání s předchůdci obsáhnout. Od čiré melodické naivity a plastového westernového cvalu v parádní hitovce "The Transfiguration Fear" dokráčí postupně přes saxofon Růžového pantera až k zasněnému klavírnímu sólu v závěru skladby "Amnesia". Další pěknou dvojici můžeme vytvořit z kabaretní, téměř flašinetové tanečnice "Far Beneath The In-Between" a zřejmě nejlepšího kousku vůbec, závěrečné hvězdy "Equale". Ta opět sází na exkluzivní kvalitu sedmdesátkových kláves a elegantní klavír v černém lesku. V solidním metalovém "drajvu" končíme tuto hudební seanci skutečně na hranici extáze … nebo možná malinký kousek za ní.

SIGH se tentokrát rozhodli pro výrazně slušivější produkci, která konečně nezní, jako když kapela zkouší někde na latríně, kde náhodný kolemjdoucí zaznamená celý komický výstup na diktafon. Bicí jsou stále plné maniakální japonské umanutosti a vokály jsou zoufale uštěkané, ale komu by to dnes ještě vadilo. Kdo se s kapelou SIGH dostal až k této desce, nebude podobné výstřelky řešit ani omylem. Spíš mu budou vadit zbytečně natahované "fade-outy", během kterých skladby klidně i minutu záhadně skřípají, řinčí nebo prostě vrzají jako špatně naladěné rádio. Tyhle momenty stojí desku zbytečná procenta a posluchače drahocenou energii.

I přes tyto drobné choroby z přehnané nespoutanosti ale "In Somniphobia" funguje naprosto znamenitě. Nahrávka má svůj nezaměnitelný styl a dokáže kolem sebe šířit opravdovou radost z hudby. Trochu jednotvárné orchestrace vystřídala mnohem zábavnější snůška kláves, saxofonů a všemožných efektů, díky kterým získalo album výrazně na objemu. Propadat v jeho společnosti deliriu a objevovat stále nové detaily, to je najednou ta nejpřirozenější věc na světě. Seznamte se s nejlepší nahrávkou prvního čtvrtletí 2012.

sestava: Mirai Kawashima - zpěv, klávesy, programování, nástroje, Dr. Mikannibal - saxofon, zpěv, Junichi Harashima - bicí, Shinichi Ishikawa - kytara, Satoshi Fujinami - baskytara
1. Purgatorium
2. The Transfiguration Fear