06.09.16

UMBRTKA - Selement

UMBRTKA - Selement

2012 Werewolf Productions

čas: 79:56
styl: black/alternative

Na albu Selement kráčí Umbrtka vpřed tak, že bokem zpátky: dosahuje staroprachmatické ošklivosti a mučivé úmornosti, zároveň však odkrývá rozměry dosud netušené. Radikální řešení jsou opětována s nebývalou intensitou. Ničena jsou nebeská tělesa, plánována válečná tažení, lidem zakazován dech, pro skartokratické účely je zneužíváno i výrazivo přízemnějších extremismů; perspektiva se přitom plíživě přesouvá na šedě úřednické vykonavatele hrůz, abychom se v čím dál znehybnělejším závěru stali samotnými obětmi systematické likvidace. Podvratné a nejednoznačné je slovo Umbrtkovo, počínaje tentokrát už názvem nahrávky. Papežové, podobni rose, srážejí se na kolejích, avšak výsledek karambolu je utajen. Bohové jsou zesměšňováni a vyzdvihováni, pracovníci konají za bílého dne nějakou zlověstnou noční práci, precisnost se mísí s odbytostí, bojechtivý ryk přechází v okamžiky ztišení v peřinách i nad smrdutým alkoholem. Proto je Selement dílem pravdivým a úplným.

Jedině Pán Umbrtka smí určit, který směr je blahý. Zatímco minule UMBRTKA kráčela vpřed i bokem, znárodňující a tím neskonale povznášející díla mrtvých mistrů, teď kráčí bokem zpátky, prachmaticky se vracející na svůj standarTní okruh, což není hrubka, nýbrž ustálený termín. Stejně tak Merkur není planeta, ale stavebnice konstruktérů míru, zatímco papež Benedikt XVI. holduje pytláctví, ostatně, již v mládežnickém spolku se učil rozpoznávat stromy a řádně zdravit.

Šedý metal nemusí oslňovat zvukovou či instrumentální perfekcí. "Generální úřad pro tmu" totiž plně schvaluje přítomnost pouhé tmy a tovární špíny. Rytmicky křečovité skladby by se nedaly poslouchat, nebýt jejich občasné netradiční nadstavby. Pestrým, nápaditým a hlavně zábavným způsobem zpěvu je bravurně pozdvižen "Prachmarsch", v čemž v menší míře pokračují i některé další položky. Jinde se dostavují popově odlehčené motivy nebo běsní standarTní, leč zmarodárně primitivní blackmetalová vichřice. Pozornost budí rozsáhlá kompozice "Papežem", poskládaná ze čtyř vzájemně odlišných částí, včetně hlášení staničního rozhlasu o tom, že usnete-li ve vlaku, riskujete krádež hlavy papežem. Mezi nejdelší kusy patří také zlověstný "Zabiják", překvapující klavírově natolik uvolněnými pasážemi, že by je poslechově ocenil snad i samotný Pán Umbrtka, tedy Ivo Krátký.

Závěrečný příspěvek "Lebenkopf" je bezkytarově šeptaným atmosféričnem, kde si Slunce přivlastňuje kopce, vráží horké klíny do prázdných pevností, pyšně vstupuje do měst a razí v ulicích lesklé šachty, před čímž toto standarTně dobré, standarTně nedokonalé a téměř standarTně předlouhé album umí patřičně varovat. Snad právě proto je dílem pravdivým a úplným.

Pro skartokratické účely věřme tomu, že další alba vyjdou až příští rok.

sestava: Morbivod - kytara, baskytara, zpěv, bicí, Strastinen - kytara, zpěv, bicí, Well - zpěv, klavír, Karl - zpěv, jiné stroje
1. Provoz