PARKWAY DRIVE - Atlas

PARKWAY DRIVE - Atlas

2012 Epitaph Records

čas: 48:06
země původu: Austrálie
styl: melodic metalcore

Každý ví, že sedat na lopatu před rozpálenou pecí je čirý hazard. I kdyby to mělo být pod záminkou krátké instruktáže správného sezení, pořád je to hazard. Poslech alba "Deep Blue" měl být svého času také jen takovou krátkou zkouškou, za kterou nic nedám. Vždyť až na pár výjimečných spolků se do siláckého metalcoru nikdy nehrnu. Natož pokud se za ním skrývají potetování zabijáci s výrazem slušných jedničkářů nebo dokonce čepice, na jejichž kšiltu by bez potíží přistál Airbus A380. Věděl jsem, že tahle banda nebude nic pro mě, ale přesto jsem okusil a po prvním poslechu shořel jako vyschlá stařena. Nezbylo po mně nic, než vyvalené oči a zaťaté zuby na podlaze...

Obhájit podobné K.O. je většinou úkol nemožný, ale v případě PARKWAY DRIVE jsem už tak nějak tušil, že na to kluci opravdu mají. O to větší bylo moje překvapení, když se letošní experiment s otevřenou pecí neproměnil v další kremaci. Album sice slušně zaútočilo několika ostrými hity s příjemným žánrovým přesahem, ale jako celek zůstalo zalezlé nečekaně hluboko v boudě. Potom jsem si ale vzpomněl na mou největší výtku vůči minulé desce, tedy až moc velkou přímočarost, hitovost a tudíž i rychlé obehrání. Od toho okamžiku se akcie desky "Atlas" začaly znovu obchodovat. Netrvalo dlouho a celá tajenka se rozvinula do výjimečně pestrých odstínů s lehkým důrazem na barvu zelenou a sociální.

"Atlas" drží pohromadě neprůstřelné jádro skladeb "Dark Days",  "Wild Eyes" a "The River". Jsou to sice stadionové hity jak vyšité, ale už nepůsobí tak lacině a party-friendly jako paralelky z minulého alba. Stále si však hlídají zvláštní auru velkoleposti i své nezvykle pozitivní ladění. Stačí si poslechnout melodický úvod trháku "Wild Eyes" nebo počkat na doslova filmovou gradaci "Dark Days" a budete mít jasnou představu o tom, co mám na mysli. Ani tato znalost vám ale nepomůže udělat si obrázek o celém albu. To je totiž z velké části vystavěno na trvalkách, jejichž nejlákavější tlakové body musíte chvíli hledat. Se svými super-melodickými linkami a zvláštním přídavkem cizokrajného slunce se sice "Atlas" rychle odliší od veškeré konkurence v blízkosti, ale to pravé "vznícení" pro jeho hru nastává teprve s určitým zpožděním.

Ve skladbách, jako "Old Ghosts /New Regrets", "Swing" nebo "Snake Oil and Holy Water" se musí člověk chvíli učit plavat, ale nakonec se právě ony stanou tím správným pojivem, které dokáže v minulosti trochu okatou hitovost zajímavým způsobem vyvážit. Aniž by musela kapela rezignovat na svůj trademark střídající hutné riffy s dramatickými propady a doslova bušícími vlnami melodií, daří se jí obohacovat šedivý svět metalcoru o prvky, které ho přibližují mnohem širšímu publiku a zároveň neodcizují ani těm tvrději kovaným. Opravdu výstižně to dokládá nasazení orchestrací ve filmově rozmáchnuté titulní písni "Atlas" nebo ženský vokál v emotivním kousku "The River". Vše jako by bylo v případě PARKWAY DRIVE dovoleno. Dokonce i praktiky, za které by fanoušci většinu podobných kapel nechali smažit v záři nebeské. Na rozdíl od nich se ale mohou PWD chlubit skutečně moderním rukopisem, který nestojí na vratkých nohách módního kalkulu, ale jednoduše na vkusném obohacování skvěle zahraného metalového jádra. A proti takové interpretaci žánru se prostě nedá říct ani to bájné Ň.

sestava: Winston McCall - zpěv, Ben Gordon - bicí, Luke Kilpatrick - kytara, Jeff Ling - kytara, Jia O'Connor - baskytara
1. Sparks
2. Old Ghosts / New Regrets