06.09.16

KHONSU - Anomalia

KHONSU - Anomalia

2012 Season of Mist

čas: 58:23
styl: experimental/industrial/black/death/gothic/progressive/metal/rock

Norská scéna opět dokazuje, že je bezednou studnou neotřelých hudebních objevů a po vynikajícím letošním debutu experimentálně metalových ØRKENKJØTT přináší další velezajímavou a neméně experimentální prvotinu "Anomalia" projektu KHONSU. Jeho mozkem je na hudební scéně jinak nečinný multiinstrumentalista Steffen Grønbech a pokud je vám toto příjmení povědomé, pak vězte, že jde o bratra leadera norské sebranky KEEP OF KALESSIN Arnta Grønbecha, vystupujícího pod pseudonymem Obsidian C. Ten na desku dohlédl po produkční stránce a za mikrofon místo původně zvažovaného Attily Csihara dosadil vokalistu Thebona ze své domovské kapely.

Příprava alba trvala dlouhých dvanáct let a výsledkem je exkluzivní multižánrová smršť, jejímž základem je instrumentálně brilantně pojatá směs black a death metalu. Díky tomu se při poslechu člověk neubrání srovnání právě se spřízněnými KEEP OF KALESSIN, které kromě Thebonova zpěvu upomíná i kytarový rukopis Steffena, silně se podobající jeho slavnějšímu bratru. To je ovšem jen jakási kostra, na kterou se hojně nabalují další žánrové ingredience, ať už jde o prvky elektroniky, progresivně laděné pasáže, inspiraci gothic rockem, ambientní plochy, doteky typicky severské avantgardy či zlověstně psychedelický odér. Pokud byste si rádi udělali ještě konkrétnější představu, zkuste si představit srážku KEEP OF KALESSIN s THE KOVENANT, ARCTURUS a KILLING JOKE a výsledek pravděpodobně nebude daleko od skutečnosti.

Z toho vyplývá, že jde o dílko nesmírně pestré, členité a mnohavrstevné a je jen s podivem, že se Steffen, který je autorem veškeré instrumentace na desce, se svými bravurními hráčskými i skladatelskými schopnostmi hudbě jinak nevěnuje. Podobná dávka talentu a schopností se totiž sejde málokdy. Ohromnou devízou jsou i Thebonovy skvělé pěvecké výkony. Výrazová šíře jeho rejstříku je vskutku obdivuhodná a dotyčný je naprosto přesvědčivý jak v extrémnějších polohách, tak především těch melodičtějších, kde se svým hlasem zachází velmi variabilně a vyžívá se i v pro sebe poměrně netypických odstínech, které mu jsou u KEEP OF KALESSIN zřejmě zapovězeny. Jeho projevu navíc nelze upřít nemalé charisma.

Počin "Anomalia" je dalším čerstvým větrem do plachet severské experimentální scény a zároveň důkazem o její nevyčerpatelné kreativitě a nadčasovosti. Koňská dávka skladatelské invence, hudebního perfekcionismu, originality a pestrosti by určitě měla oslovit i náročnějšího posluchače. Nezbývá tedy než doufat, že debut KHONSU není jen jednorázovým únikem introvertního psychologa a tvorba jeho následovníka nebude trvat dalších dvanáct let.

sestava: Thebon – zpěv, Steffen Grønbech – kytary, baskytara, klávesy, samply, bicí
produkce: Arnt Grønbech
1. In Otherness