ALCEST - Les Voyages de l'Âme

ALCEST - Les Voyages de l'Âme

2012 Prophecy Productions

čas: 50:21
země původu: Francie
styl: post-black metal/shoegazing

"Les Voyages de l'Âme" patří mezi desky, u nichž bych přísahal, že musejí být lisovány pouze z usychajícího listí, drsné kůry stromů a trávy nasáklé vodou. Dokonce tak podle mě i voní její obal. Jako když po propršené noci ráno vyrazíte před chatu, protáhnete ztuhlé svaly a necháte vlhký vzduch, aby smazal černou tabuli myšlenek s prošlým datem spotřeby. Konec konců, neznám lepší způsob, jak se zbavit postradatelných krámů v hlavě a získat zpět klid pro vnímání jemných detailů okolo. Takových detailů, jakými je zdobená i tato deska.

Zatím nejuhlazenější album z dílny ALCEST potvrzuje kvality předchůdce a zároveň dokazuje, jak přívětivě může vypadat zneužitý odkaz black metalu.

Nelze se proto divit všem těm hlasům, mluvícím o trochu vyprázdněném albu ALCEST. Je mi jasné, kde se ty hlasy berou a proč je jich stále více. Ne, že bych na novém albu nevnímal nějaké to plošší místo ("Beings of Light"), ale na druhou stranu bych se ani neodvážil mluvit o "Les Voyages de l'Âme" jako o desce, která postrádá výraznější skladby a sílu předchozích nahrávek. Spíš mám dojem, že už nevycházíme dost často ráno před chatu. Mraky drahocenných maličkostí nám tak unikají mezi prsty a padají na neúrodnou půdu pod nohama.

V rámci postupného obrušování hran dokráčel projekt ALCEST až k desce "Les Voyages de l'Âme", na níž alespoň pocitově převažují poklidné pasáže plné harmonických melodií nad frekvenčním blackovým krupobitím. Téměř nic z původních vlivů black metalu už nevyplouvá ve skladbách na úplný povrch. Řezavý zvuk rychlých kytar je sice stále přítomný, ale už výhradně pod peřinou mnohem přátelštějších melodických linek na povrchu. Z broušení strun většinou vnímáme až jeho vyšší a mnohem pomalejší harmonickou (nablýskaný kousek " Nous Sommes l'Emeraude"), nebo je úplně překrývají vybrnkávané melodie, které se na novince slušně rozmnožily ("Les Voyages de l'Âme"). Je tedy celkem příznačné, že právě nejrychlejší skladba "Beings of Light" je tou nejmonotónnější a snad nejslabší z celé nahrávky.

Důvodem, proč se zdá novinka mnohým trochu prázdná, může být také skutečnost, že rozhodně nikam nespěchá a ve spoustě skladeb se na svůj vrcholný motiv trpělivě připravuje. Takovým způsobem se ve strhujícím světlostroji dvakrát rozzáří i překrásný kousek "Faiseurs de Mondes". Spolu s ostřejšími pasážemi dvojky "Là où Naissent les Couleurs Nouvelles" jsou to dva nejenergičtější momenty nové desky. V jejich zajetí skutečně tají i ledovce, natož zamrzlé úsměvy skloněných melancholiků. Já však stále tvrdím, že ani krajina mezi těmito vrcholy boha Slunce neleží celá ve stínu nudného čekání. Stačí jen častěji vyjít ráno před chatu...

sestava: Neige - zpěv, kytara, baskytara, klávesy, Winterhalter - bicí
produkce: Martin Koller
1. Autre Temps
2. Là où Naissent les Couleurs Nouve
3. Les Voyages de l'Âme
4. Nous Sommes l'Emeraude
5. Beings of Light
6. Faiseurs de Mondes
7. Havens
8. Summer's Glory

Dalo se předpokládat, že po dvou famózních počinech "Souvenirs d'un Autre Monde" a "Écailles de Lune", jež de facto akcelerovaly vznik nového subžánru fúzujícího blackmetalovou dravost s, až apaticky klidným, směrem shoegaze, nevkročí duo ALCEST opět do stejné řeky. Na trojce "Les Voyages de l'Âme" Neige a Winterhalter prakticky rezignovali na blackmetalovou syrovost (přestože vyloženě syrově i v blackových pasážích skupina nezněla nikdy) a černý kov CD obsahuje skutečně jen ve stopovém množství, třeba když se vzácně Winterhalter trochu více rozohní za bicí artilerií, kupříkladu v instrumentálce "Beings of Light", ponejvíce staré časy evokuje (včetně skřehotu) šestka "Faiseurs De Mondes".

Neige pěje nesmírně sladkobolným vokálem, kytary spíše hladí, produkce čistá jak křišťál - vše působí jakoby nevinně dětsky, až pohádkově nostalgickým dojem. Zprvu se mi tento velmi odzbrojující přístup moc nepozdával, nicméně časem jsem opět podlehl specifickému světu ALCEST. Mé sympatie dílo "Les Voyages de l'Âme" získalo především díky faktu, že Francouzi dokázali opět stvořit vskutku líbivý a přístupný počin, aniž by zabředli k podbízivému kýči. V tomto ohledu lze spatřit jistou paralelu s neméně melancholickým post-rockem – příjemně se to poslouchá klidně i jako kulisa, přesto se nemůžete zbavit pocitu, že hraje něco navýsost uměleckého.

hodnocení: 75 %

80 %

87 %