06.09.16

06.09.16

THANK YOU SCIENTIST - Maps Of Non-Existent Places

2012 vlastní náklad

čas: 58:18
styl: alternative/progressive/jazz/pop/rock/metal

Sedmičlenný americký spolek z New Jersey je jedním z nejpozoruhodnějších hudebních objevů současnosti. Po úspěšném EP "The Perils of Time Travel" z minulého roku se pánové rozhodli svůj oficiální debut "Maps of Non-Existent Places" vydat s pomocí svých fanoušků prostřednictvím kampaně na stránkách Kickstarter. Ta dopadla nad očekávání dobře a dokázala, že pokud má interpret co nabídnout, jedná o smysluplnou cestu financování jeho činnosti. A THANK YOU SCIENTIST rozhodně mají co nabídnout.

Tvorba kapely je neuvěřitelně pestrým a zábavným koktejlem, jehož základem je kombinace progresivního rocku a jazzu. A ačkoliv tím navazuje na nejlepší tradice šedesátých a sedmdesátých let, kdy se tyto dva žánry mísily s největší intenzitou i mírou kreativity, rozhodně nezní jako parta ve starých časech uvízlých nostalgiků. Jejich pojetí je naopak velmi svěží, současně znějící a přesahy místy k inteligentní popové uhlazenosti a chytlavosti, jindy zase k metalové intenzitě, vlivům world music, prvkům funky či americké alternativně-rockové scéně navíc seskupení dodávají punc originality.

Největší předností THANK YOU SCIENTIST je schopnost napsat chytlavé písně se zpěvnými refrény, které posluchače strhnou již na první poslech, ale široká škála nástrojů, obdivuhodně propracovaná aranžmá, skvěle sladěné vokální party a instrumentální ekvilibristika zajistí vysokou trvanlivost po mnoho dalších společně strávených chvil. Jedinou kapelou, kterou jsem kdy slyšel a dokázala něco podobného, byli v sedmdesátých letech fenomenální STEELY DAN. A právě jejich odkaz v "Maps of Non-Existent Places" cítím opravdu výrazně a myslím, že pokud s tímto počinem byli seznámeni, museli být nadšeni.

Výrazovou pestrost umocňuje fakt, že šestice instrumentalistů ovládá zhruba patnáct různých nástrojů, mezi kterými nechybí kromě těch tradičních rockových třeba violoncello, viola, housle, mandolína, trubka, pozoun, saxofon nebo japonská třístrunná loutna šamizen. Ty se vzájemně prolínají s takovou kreativitou a vrstevnatostí, že budete mít chvílemi pocit, jako by součástí kapely byl i mnohačlenný big band. Vynikající dojem završuje skvělý zpěvák Salvatore Marrano, který se pyšní velmi charismatickou barvou hlasu, emotivním projevem, slušným rozsahem a výrazově připomíná Brandona Boyda z INCUBUS nebo George Dobbse z 3RDEGREE.

Debut THANK YOU SCIENTIST působí nesmírně vyzrálým, dospělým a zároveň svěže aktuálním dojmem. Každá ze skladeb se pyšní hitovým potenciálem a zároveň bravurní instrumentací, k čemuž přidává nemalou dávku skladatelského umu a originality. A pekelně vysoko nastavené standardy zcela splňuje i produkční a zvuková stránka. Fanoušci z celého světa dali za své peníze vzniknout po všech stránkách špičkové současné nahrávce, což je v době neustále sílící krize hudebního průmyslu důvod k optimismu a víře, že kvalitní hudba si cestu na výsluní dokáže vybojovat i bez vydavatelských firem za zády. Kombinace jazzu a rocku navíc od konce sedmé dekády snad nikdy nezněla tak skvěle…

sestava: Salvatore Mariano – zpěv, Tom Monda - kytary, šamizen, violoncello, doprovodný zpěv, Russell Lunch – housle, viola, mandolína, doprovodný zpěv, Andrew Digrius – trubka, křídlovka, pozoun, doprovodný zpěv, Ellis Jasenovac – tenor a soprán saxofon, Greg Colacino – baskytara, Odin Alvarez – bicí a perkuse
produkce: THANK YOU SCIENTIST
1. Prelude
2. Salesman’s Guide to Non-Existence