06.09.16

06.09.16

CRADLE OF FILTH - The Manticore and Other Horrors

2012 Nuclear Blast

čas: 51:35
styl: heavy/black

Máloktorá hudobná legenda sa môže pochváliť takou mierou permanentne kvalitnej produkcie ako britskí evanjelizátori hnusu CRADLE OF FILTH. Ak si odmyslíme skutočnosť, že bohapustá kritika ich albumov vydaných v tomto tisícročí sa stala takmer svätou povinnosťou recenzentov po celom svete, uvidíme prostý fakt - úroveň svojich prác si Krejdlíci udržať napriek rečiam neprajníkov vedia, a to či už sa pozeráme na ich blackové počiatky alebo i neskoršiu tvorbu poznačenú skôr inovatívnym prístupom k heavy metalu. V kontexte celej diskografie tak vnímam po prvom zlome prichádzajúcom s doskou "Midian" a končiacom vydaním "Thornography" ako ďalšiu samostatnú kapitolu práve albumy nahrávané od príchodu Martina Škaroupku, pričom "The Manticore and Other Horrors" potom predstavuje v poradí už tretí diel tejto novej éry kapely.

Zatiaľčo opusy "Godspeed..." a "Darkly..." boli vyslovene koncepčnými záležitosťami, na novinke sa chlapi vrátili späť k "pesničkovejšiemu" štýlu rozprávania a to pri súčasnom zachovaní príznačnej spájajúcej nálady, ktorou je celý album pretkaný. Artwork nahrávky sa pýši pôsobivo stvárnenou perzskou obludou známou ako mantikora, no na prvý letmý pohľad evokuje skôr štýl obalov JUDAS PRIEST ako CRADLE OF FILTH. Možno sa jedná len o náhodu, a možno je to zo strany kapely len ďalší príklad preukázania úcty najväčším heavymetalovým legendám, ako je to i pri neustálom odvolávaní sa na IRON MAIDEN či KING DIAMOND.

Sledovať personálne zloženie Kolísky jest skutočne tvrdým orieškom, nateraz sa to preto zodpovední rozhodli zjednodušiť okresaním oficiálnej zostavy na rekordnú zostavu muzikantskej trojice, čítajúcej okrem neodmysliteľných Daniho Filtha za mikrofónom a Paula Allendara za gitarou i Martina Škaroupku, ktorý sa tentoraz okrem bicích nástrojov chopil i klávesov a zložil i všetky orchestrálne party. Tento faktor mal podľa môjho rozhodnujúci vplyv na výsledný zvuk nahrávky, ktorá znie hlavne v porovnaní s predošlými dvoma veľmi vyrovnaným a zohraným dojmom – nikde nič zbytočne nevyčnieva a muzika tak pôsobí ako jednotný organický celok. Kapela v čase vydania albumu stihla natočiť už i prvý videoklip, pričom opäť zvolila jednu z pomalších piesní (rovnaká stratégia ako kedysi pri "Nymphetamine", "Temptation" či "Death of Love"). Strednotempovú temnú rozprávku "Frost on her Pillow", odvolávajúcu sa dokonca i na chudáka Doriana Graya, možno považovať za typický "hit" z dielne vampírov – do predu ju ťahajú hlavne melodické gitarové vyhrávky, ktoré Paul nepochybne odkukal od už spomínaných anglických legiend.

Album okrem ľúbivých melódií ponúka ale i značnú dávku punkovo orientovaných riffov, zvukové efekty ako od MELECHESH, symfonicky vyostrené pasáže či nejednu blackovú sypanicu, a to všetko ako prostriedok na vyrozprávanie klasických hororových príbehov, ktoré strašia ľudstvo od nepamäti. Opomenutý neostane pochopiteľne lovecraftovský myšlienkový odkaz ani klasický vampirizmus, no lyrika vyvoláva k životu i príšery starého Grécka, Egypta alebo už spomínanej Perzie. Vyvrcholením nahrávky je potom orchestrálna "Sinfonia", kde sa ukázal nielen Martinov skladateľský talent, ale i Daniho zmysel pre humor.

Paul teda avizovaním zmien a posunu vo zvuku zbytočne nepreháňal, "Manticore..." je skutočne iná (a lepšia!) ako ich predošlé dve nahrávky – dravá, no melodická, uletená, no dospelá. Spolu so soundtrackovým "Midnight in the Labyrinth" tak kapela dokázala, že sa v roku 2012 nachádzala v až prekvapivo dobrej forme a bude mimoriadne zaujímavé sledovať, s čím príde nabudúce.

sestava: Dani Filth - zpěv, Paul Allender - kytara, Marthus - bicí, klávesy; hosté: Daniel Firth - baskytara, Lucy Atkins - zpěv, Will Graney - konduktor pěveckého sboru, aranže
produkce: CRADLE OF FILTH
1. The Unveiling of O
2. The Abhorrent
3. For your Vulgar Delectation
4. Illicitus
5. Manticore
6. Frost on her Pillow
7. Huge Onyx Wings Behind Despair
8. Pallid Reflection
9. Siding with the Titans
10. Succumb to This
11. Sinfonia

Po několika zjevně kýčovitých počinech, dnes již trio, CRADLE OF FILTH pomalu korigují hudební směřovaní a nastavují zrcadlo minulosti, konkrétně svému střednímu období lemované alby "Midian" a "Damnation and a Day". Čím dal větší tón v kapele udává bubeník Marthus, jež si tentokrát na svá bedra vzal i klávesové aranže, tudíž konečně nechal více zúročit svůj nezpochybnitelný komplexní hudební talent. Pokud tedy po hudební stránce nemohu desce "The Manticore and Other Horrors" nic zásadního vytknout (v rámci nekonfliktního heavy/black metalu toho ostatně moc zkazit nejde), bohužel jako nejslabší článek se jeví samotný principál Dani Filth.

CRADLE OF FILTH si začátkem devadesátých let na sebe ušili bič, možná ani oni sami netušili, že budou vydávat alba a čile koncertovat i za dvacet let, bohužel však disponovat expresivním blackovým ječákem i takřka ve čtyřiceti letech jednoduše nelze. Daniho originální extremní zpěv byl určujícím poznávacím znamením ansámblu, nicméně dnes se nachází na samotné hranici snesitelnosti. Jeho zpěv u mě jednoduše zanechává neslaný nemastný unavený dojem, chybí kdysi interesantní vokální variabilita, a když už se o ni občas pokusí, záhy ji utne, protože na ni už jednoduše nemá, v takových momentech mi je Daniho takřka líto. Výsledkem se stává monotónní jednobarevný až staromilský ječák a bohužel v konfrontaci s přímočarou instrumentací se opět nelze v konečném verdiktu překlenou přes hranici jen mírně nadprůměrného hodnocení. Dojem z alba mám mírně lepší, než z předchůdce "Darkly, Darkly, Venus Aversa", avšak jak zpívá legendární KREYSON: "Nejde vrátit čas".

hodnocení: 65 %

80 %

54 %