MINDWORK - Eterea

MINDWORK - Eterea

2012 vlastní náklad

čas: 45:07
styl: progressive/technical metal

Všechno je skutečné a nic není nereálné.

Abych si určité nahrávky mohl vážit stejně jako časem ověřených klenotů mé fonotéky a rovněž, aby mezi nimi zaujímala svou pozici ideálně ve výši očí, namísto prachem zanesených CD stojanů někde při podlaze, musí z ní vyzařovat těžko specifikovatelná aura. V mých očích rozdíl mezi špičkovým, kvalitním, průměrným či nekvalitním počinem překvapivě nereflektují obvyklé atributy jako hráčské výkony, produkce, originalita nebo vizuál, nýbrž schopnost stimulovat mé emoce. Kapela může vykazovat naprosto brilantní instrumentaci, a přesto její hudba jen bezděčně prošumí, naopak, nějaký syrový "kanál" někdy doslova oslní. Pražskému triu MINDWORK se podařilo svou druhou studiovkou "Eterea" mě na dlouhé měsíce hodně poslechově zaměstnat, nakonec musím uznale pokynout, že kapela stvořila dílo, jaké na současné tuzemské tvrděrockové scéně nalézá konkurenci jen v jednotkách podobných souputníků. Rok 2012 byl na českou hudební kvalitu velmi příznivý, MINDWORK tak okupují příčky zcela nejvyšší a co považuji za nejdůležitější, nezostudí se ani před světovou žánrovou špičkou.

Z předchůdce "Into the Swirl" se i do aktuální nahrávky propašovaly typické atributy technického death metalu staré dobré floridské školy, nicméně tentokrát dali MINDWORK prvoplánovitosti vale a metalové pasáže mnohem sofistikovaněji fúzují s těmi progrockovými. Naprosto famózní se jeví melodický zpěv kytaristy Martina Schustera a osobně bych uvítal absolutní odklonění se od syrových vokálů, jež na nahrávce působí poněkud kontraproduktivně. Nikam emoční vyznění neposouvají, protože i metalové úseky neznějí nijak přehnaně extrémně a obstál by v nich i čistý zpěv nebo jeho absence. Martinův nemetalový projev nepostrádá potřebnou emoční naléhavost a nebál bych se hovořit o uniku na české tvrděrockové scéně. Místy na mysl vytane podobně zabarvený projev Mariusze Dudy z RIVERSIDE a ostatně tyto polské progresivní melancholiky současní MINDWORK asi nejvíce v odlehčených kompozicích evokují. Uznávám, že po stránce originality Pražáci nijak nepřekvapí, ostatně sami se nezakrytě ke svým kultovním vzorům hrdě hlásí. Způsob - forma i obsah - jakým se podařilo hudební dílo zaznamenat do drážek CD, však uhrane natolik, že posluchač se bezděky nechává strhnout rozličnými melodickými gejzíry, progresivními výpady či melancholickými kytarovými sóly. Rázem jde vše stranou a MINDWORK po dobu třičtvrtěhodinky jednoduše fascinují.

Dílo "Eterea" rozhodně doporučuji poslouchat jako celek, mohu sice vypíchnout třeba mimořádně naléhavou dvojku "Perceiving the Reality" s výtečným klenutým zpěvem a vzdušnými sóly, ale pak by někomu mohlo uniknout i parádní piáno v "Causality (the Reconciliation)" nebo jazzové finesy v "Mind Renewal". Ostatně různé vyhrávky a vybrnkávačky jsou MINDWORK vlastní, stejně tak skoro až "pinkfloydovsky" rozjímavé pasáže ("Reaping of Waters"). Škoda jen, že metalové úseky, byť technicky brilantní, vycházejí z podobného "cynicovského" mustru.

Pokud by se příště podařilo ještě vytříbeněji propojit metalové a rockové elementy a popřípadě implementovat nové prvky (určitě bych nepohrdnul třeba saxofonem nebo smyčci, některé úseky si o to vyloženě říkají), hovořil bych o hudebním mistrovství. "Eterea" má nakročeno tímto směrem a v konfrontaci s debutem se jedná o výrazný posun na všech frontách, pokud podobná tvůrčí eskalace nemine ani nástupce, věřím, že se onoho stanutí na piedestalu dočkáme.

sestava: Martin Schuster – zpěv, kytara, klávesy, Adam Palma – baskytara, Filip Kittnar – bicí
produkce: Stanislav Valášek
odkaz: facebook.com/mindwork
1. Enter Eterea
2. Perceiving the Reality
3. The Stream of Causality
4. Mind Renewal
5. Causality (the Reconciliation)
6. Reaping of Waters
7. Stillness of the Sea
8. Enthusiastic Waves
9. Eterea Collapse

Pražští MINDWORK se v posledních letech zařadili mezi nejvýstavnější exponáty domácí tvrdé scény. Pokud čtyři roky stará prvotina byla zaslouženě nominována na cenu Anděl v kategorii Hard & Heavy, pak není divu, že také aktuální album postihl tento příznivý osud.

Zatímco však debut měl blízko k techničtějšímu death metalu, aktuálně jde o nepatrně univerzálnější metalové pojetí, jež se nebojí ani častých a navýsost příjemných výletů do jazzových či jiných zákoutí. Artrockově načančané skladby jsou plné výrazných a přitom působivých kompozičních zvratů, v nichž je prokazováno nejen vysoce nadstandardní instrumentální mistrovství, ale také smysl pro melodicky křehké baladické pasáže, jejichž akustická průzračnost by potěšila i popové konzumenty. Výsledkem budiž umělecky pozoruhodná fúze ostřejších či jemnějších momentů, jež sice není progresí v pravém slova smyslu, přesto působí skvěle, svěže a zřejmě i nadčasově.

Vokalista střídá hrubší i čistší zpěvy, s jejichž přesvědčivostí to však není zcela dokonalé. Stejně tak se zvukem, jemuž schází především větší kytarová průraznost, syrovost či většinou potlačená ohnivost. Leckterý posluchač si proto může připadat tak, jako kdyby seděl v luxusem překypující místnosti plné intenzivních světel a vyleštěných zrcadel. Místy se té nablýskané noblesnosti jeví až přespříliš, pocitu čehosi zřetelně zdařilého to však naštěstí nijak zvlášť neubližuje.

Značně převažující dojem strhující kvality neruší ani fakt, že znalci zahraniční scény v rámci srovnávání často operují se jmény jako DEATH, ATHEIST, CYNIC, KATATONIA či OPETH. Měřeno čistě tuzemským kontextem, je to možná nepatrně slabší než FORGOTTEN SILENCE, nicméně o poznání přesvědčivější než SCENERY, PERSONAL SIGNET, EDAIN nebo DRACO HYPNALIS.

hodnocení: 80 %
Ladislav Oliva

85 %