06.09.16

NOOSTRAK - Human Tragedies Every Day

NOOSTRAK - Human Tragedies Every Day

2012 Gothoom Productions

čas: 23:48
styl: progressive deathcore

Poctivá a masová propagace je v dnešní době klíčovou záležitostí. Kvalita si svou cestu mezi posluchače dříve či později vždy najde sama, ale všeobecné povědomí o nově vycházející desce je přeci jen k (ne)zaplacení. NOOSTRAK se na to vrhli po hlavě a především díky Fredovým tunám kontaktů, znalostem poměrů na scéně a nepodcenění situace lze jejich debut "Human Tragedies Every Day" označit za zřejmě nejlépe zpropagovanou českou desku uplynulého roku. Na každém více či méně významném webzinu se v době kolem vydání debutu zmínky o kapele i albu jen hemžily, dobře využity byly i možnosti sociálních sítí, hudebních pořadů a všemožných přátelských a kamarádských vazeb.

Debut při prvním seznámení překvapí především kvalitně odvedenou prací "okolo", tedy zvukem, produkcí i vizuálnem. Technická stránka věci byla slyšitelně jednou z priorit kapely a její investice se rozhodně vyplatila. Album zní moderně, vyváženě a v rámci žánru lze hovořit o slušném nadprůměru. Booklet nabízí všechny potřebné informace a stejně jako v případě alba "Misanthropocentric" od personálně spřízněných SMASHED FACE také texty jak v originálním anglickém jazyce, tak jejich české překlady. O textovou náplň alba se taktéž jako v případě SMASHED FACE postaral externista Petr Pádivý, není tedy co vytknout. Jeho vysokoúrovňová znalost angličtiny obohacuje spolu s lyrickými dovednostmi desku o hlubší myšlenky, ačkoliv je otázkou, do jaké míry má kapela na verbálním obsahu svých skladeb podíl. Mám pocit, že se vše odehrávalo téměř výhradně v režii Petra, což však vzhledem k jisté univerzálnosti textové složky nelze brát jako nedostatek. Kvalitní textová náplň mnohým kapelám chybí, a pokud v sobě nikdo z hudebníků dosud nenašel ono pověstné básnické střevo, angažování zdatného člověka zvenku je mnohem přijatelnější cestou, než by byly texty obsahově prázdné a formálně primitivní.

Na hudební náplni je velice silně znát, jak dobře se kapela umí orientovat na scéně, v žánru a v neposlední řadě i v trendech. Album obsahuje veškeré potřebné přísady, které v současné době využívají nejúspěšnější zahraniční spolky, míchá je v přijatelném poměru a výsledek tak je po kompoziční stránce předurčen k oslovení široké masy fanoušků aktuálně populárních core kapel, s určitým přesahem i mimo tyto sféry. Fredův vokál doznal značného zdokonalení, v nejhlubších polohách je jeho výkon stále plný a přesvědčivý, což by mu mohla spousta jeho tuzemských kolegů závidět, v ideálním případě se i inspirovat a motivovat. Zajímavých momentů se taktéž několik najde, kytary čas od času vykouzlí překvapivě poutavý motiv a pomáhají tak k jednodušší orientaci ve stopáži desky. Ta při svých osmi skladbách zlehka překračuje pouhých 23 minut a poslech alba tak často uteče až nečekaně rychle. V rámci žánru však je tento přístup celkem lehce tolerovatelný, i do tak malého prostoru se kapele podařilo nacpat vše potřebné, včetně značného množství energie, což musí vyznavačům současného pojetí moshpitů dělat při koncertech nesmírnou radost.

Debut NOOSTRAK tedy ukázal, že kluci vědí až moc dobře, jak to dnes chodí, co se zrovna nosí a jak se to správně dělá, aby se dobře prodávalo. Progresivně pojatý deathcore je v jejich podání svižný, užité breakdowny, ač jich je na můj vkus zbytečně moc, nenarušují strukturu skladeb, a vše to tak nějak zlehka odsýpá. Ona struktura by však mohla být více nápaditá, některé postupy se na tak krátké ploše až moc často opakují a právě krátká stopáž tento fakt citelně zviditelní. Jedná se však stále o debut, kapela je mladá a jednoduše zkouší, co jí bude sedět, jak zafunguje posluchač a jak bude reagovat trh. Budoucnost je tedy slibně otevřená a další deska by mohla být mnohem osobitější, méně oddaná trendům a po kompoziční stránce vyspělejší a sofistikovanější, i za cenu nižší prvotní přístupnosti. NOOSTRAK mají výtečnou šanci vychovat běžného žánrového posluchače k zájmu o progresivní přístup k hudbě, což by v mnohých případech bylo více než žádoucí.

sestava: Luboš "Fred" Kristek - zpěv, Michal Florian - kytara, Vítek Suchý - kytara, Vašek Jaroš - baskytara, Jarda Soukup - bicí
odkaz: bandzone.cz/noostrak
1. Human Tragedies...