06.09.16

OFERMOD - Thaumiel

OFERMOD - Thaumiel

2012 Spinefarm Records

čas: 47:45
styl: black/death

I v tom nejčernějším metalovém podzemí nalezneme nemálo skupin, které jdou svou tvorbou daleko za sedmi tisící mutaci riffu "Transilvanian Hunger" od DARKTHRONE a produkcí za heslo "musí to znít, jako bychom to nahráli ve staré Grieghallen." Jednou takovou skupinou jsou OFERMOD.

Historie uskupení kolem multiistrumentalisty Miky Hakoly (a.k.a Michayi Belfagora) sahá do pozdních devadesátých let, prvního dlouhohrajícího alba se ale tito Švédové dočkali až v roce 2008. Důvod je nasnadě: Mika si coby švarný mladík užíval života poněkud jiným způsobem, než jaký toleruje švédský trestněprávní systém, následkem čehož putoval opakovaně do chládku za napadení a krádeže. Jak sám uvádí, tato léta jsou definitivně pryč a lídr OFERMOD se v současnosti hodlá věnovat výhradně svému hudebnímu a duchovnímu putování. Duchovnímu proto, protože je Mika Hakola aktivním členem poměrně obskurního Dračího řádu, vyznavačem chaos-gnosticismu a antikosmického luciferiánství. Připomíná-li vám to celé nějak podezřele životní dráhu Jona Nödtveidta z DISSECTION, jste na správné stopě. Nejrůznější černě okultní řády a bratrstva vyrašila v posledních dvou dekádách ve Švédsku jako pupeny z jara a není překvapením, že táhnou právě členy tamější tvrdě metalové scény. Stran toho nezbývá než doufat, že se cesty Miky Hakoly a Jona Nödtveidta nesetkají ve fatálním činu, protože by to byla věčná škoda.

"Thaumiel" (vězte, že název pochází z kabaly a označuje nepříliš bohulibou duchovní sféru, jíž vládne bytost black metalisty nejoblíbenější) totiž překračuje nejen hranice dřevního "true" black metalu, ale i black metalu jako takového a prezentuje příjemnou, i když nepříliš originální žánrovou fúzi. Už na dlouhohrajícím debutu "Tiamtü" (2008) se OFERMOD nestyděli a suverénně (slovo OFERMOD znamená v archaické Švédštině cosi jako "sebevědomé vystupování" až "arogance") ukázali své přednosti: Blackovou atmosféru uvařenou z poměrně strukturovaných riffů, mezi nimiž nechybí thrash/deathové záseky, podpořenou rovněž spíše death metalovou rytmikou. "Thaumiel" pokračuje tam, kde sumerská prabohyně chaosu skončila. Na skeletu vysoce profesionální produkce (o album po této stránce pečoval Magnus "Devo" Andersson, bývalý člen a současný producent blackových hvězd MARDUK), zní též precizní kanonáda bicích, technicky vytříbené kytary i baskytara a nade vším panský vokál Johannese Kvarnbrinka, který pro jeho intenzitu a variabilitu opravdu stojí za to slyšet.

Po skladatelské stránce překvapí na poměry žánru relativně vysoký počet čistých nápěvů. V tomto ohledu nelze nezmínit skladbu "Undead Moon," v níž melodický zpěv vládne výhradně a není to zpěv ledajaký: Obstaral jej Niklas Kvarforth, jinak frontman slovutných SHINING. Hudebním konceptem může album lehce připomenout "Daemon Viam Invenient" od ROOT, rozdíl mezi oběma díly se ovšem přibližně rovná rozdílu mezi tím, být satanistou v nejmenovaných brněnských barech a být Thomasem Karlssonem, svérázným magikem a dvorním textařem THERION, který se na "Thaumiel" podílel lyrikou k závěrečné skladbě.

Žádných progresivních figur se nedočkáme (snad až na kytarové sólo v závěru "Calling of Setnacht: Twofold Triunity." které i tak zůstává spíše náznakem progrese) a celkově se po instrumentální stránce pohybujeme na území tradičních metalových postupů vkusně navzájem propojených. To může být někým vnímáno jako určitá slabina desky, zatímco konzervativnější posluchači takovou skutečnost nejspíš ocení. Osobně se řadím k té části, která by nějaký experimentální prvek přeci jen uvítala. Takto deska působí jako poctivě a s chutí odvedená práce, které v některých pasážích chybělo více odvahy. Určitý podíl stopáže zaujímá sice melodická, jinak ale nepříliš nápaditá black/deathová šeď. Druhým dechem však dodejme, že to, co může u OFERMOD působit jako vata, hraje u zástupu black/deathových kolovrátků roli nosných motivů – a ve světle této skutečnosti je Mika Hakola málem králem.

sestava: Mika Hakola (Michayah Belfagor) – kytary, doprovodný zpěv; Johannes Kvarnbrink – zpěv; Robin Fjäll – baskytara, Simon Samuelsson – bicí; hosté: Niklas Kvarforth – zpěv; Christian Larsson – baskytara
produkce: Magnus "Devo" Andersson
1. Sisters of Rapture and Pestilence
2. Black Gate