06.09.16

ABSTRACT ESSENCE - Love Enough

ABSTRACT ESSENCE - Love Enough

2012 MetalGate

čas: 54:38
styl: progressive/heavy/death/black/doom/gothic

Vsetínská sebranka ABSTRACT ESSENCE není na české scéně žádnou neznámou. Pánové na sebe upozornili již zdařilým debutem "Aftermath", na nějž o dva roky později navázali počinem "Manifest", který mě ale mírně zklamal absencí jakéhokoliv hudebního posunu i o něco méně propracovanou instrumentální stránkou. Byl jsem tedy velmi zvědav, zda novinka "Love Enough" moje pošramocené dojmy napraví a kapela se svůj zvuk pokusí aspoň částečně inovovat.

A k jistému posunu skutečně došlo. Spolek do své tvorby ještě ve větší míře zakomponoval prvky progresivního rocku, což zvuku kapely, který je jinak založen na kombinaci extrémnějších metalových žánrů - tedy death, black, doom, gothic a částečně i heavy metalu, nesmírně prospělo. Hned od začátku je navíc evidentní snaha o pestřejší a experimentálnější vyznění, což dokazuje i přítomnost trumpety či elektronických prvků, byť zatím spíš sporadická.

ABSTRACT ESSENCE určitě vyzráli i po instrumentální stránce, díky čemuž je novinka vrstevnatější a záživnější než počiny předešlé a místy lze zaznamenat bravurně zahrané a nápadité pasáže, které ohromí. Jenže zároveň odhalí i největší slabinu seskupení - tedy že na tyto momenty zatím není schopno zdařile navázat a smysluplněji je rozvinout. Místo toho se kapela nechává neustále strhávat ke dnes už přežitému pseudosymfonicky kolovrátkovitému atmo-heavy/black metalovému vyznění, čímž se vrací hluboko do 90. let a tehdejšímu undergroundu.

Na tom zřejmě nese největší podíl viny hlavní skladatel a zároveň klávesista Honza Pavlůsek. Ten dokáže vykouzlit moderně znějící zvuky, místy se prezentuje skvělými progresivními rejstříky upomínajícími na 70. léta a v těchto pasážích je neskutečně silný a často velmi nápaditý. Jenže nakonec si to všechno pokazí ryčným, leč nenápaditým, tuctovým a archaicky pojatým klávesově-symfonickým doprovodem, kterým už dnes rozhodně nikoho ohromit nemůže.

Že méně je někdy více, by si měl uvědomit i zpěvák Ondra Zbránek. Ten se sice rovněž snaží o co nejširší a nejpestřejší pojetí vokálních linek, což je chvályhodné, ale ani zde se bohužel nevzdává nepovedené imitace "vřískotu" Daniho Filtha, která místy nepříjemně zatáhá za ouško a zbytečně kazí celkový dojem z desky. Ondra má přitom i celou řadu zajímavějších poloh a dle mého skromného názoru by kapele nesmírně prospěl, kdyby právě výše zmiňovanou nejlépe zcela vypustil.

Novinka "Love Enough" působí poměrně ambiciózním dojmem, ale bohužel zůstala spíše kdesi na půli cesty. Na jednu stranu lze ocenit výraznější příklon k progresivním vlivům, snahu o modernější zvukový kabátek a pár opravdu povedených pasáží, na druhou ale nelze přehlédnout výrazový archaismus, nad kterým se daly přimhouřit oči ještě v době vydání debutu, ale na třetí desce už bych v tomto směru očekával výraznější posun. Dojem kazí zejména poněkud lacině znějící "symfonický" doprovod. Pokud ho ABSTRACT ESSENCE ze své tvorby zcela vytěsní, ve větší míře zapojí progresivní prvky či jiné žánrové ingredience a Ondra přestane imitovat "filthovské" skřeky, mohou minimálně na tuzemské metalové scéně patřit k těm nejlepším.

I přes zmíněná negativa se ale určitě jedná o velmi solidní nadprůměr a ač jsem chtěl dát původně o něco nižší hodnocení, závěrečný titulní jedenáctiminutový epos, který je jednoznačným vrcholem alba i dosavadní tvorby kapely, mě nakonec trochu obměkčil. I když se přes svou délku logicky nevyhnul zmiňovaným nešvarům, nemá tendence na rozdíl od některých kratších kousků nudit, působí svěžím a moderním dojmem a nejvíce se blíží mé představě o budoucím vývoji kapely.

sestava: Ondřej Zbránek - zpěv, Radim Ondra - kytary, Jan "Mani" Pavlůsek - klávesy, Libor Kukula - baskytara, Milan "Peky" Pekárek - bicí; hosté: Vladimíra Krčková - zpěv, Petr Čablík - trumpeta, Ivan Jakubo - doprovodný zpěv
produkce: Libor Kukula
odkaz: bandzone.cz/abstractessence
1. Overture
2. Rock'n'Roll Soul
3. The Good Old Days Of Seduction
4. Limitless Future
5. Red One
6. Divine Whore
7. Stalker
8. Act Of Violence
9. This Is A Good Day For A Funeral Blowjob
10. Solar Barge
11. Love Enough

Vsetínští ABSTRACT ESSENCE poutají pozornost už několik let. Prvním albem bylo spíše pálené demo, druhé působilo dojmem kvalitní ozvěny ROOT a z toho třetího zůstává v paměti zejména mimořádně povedený videoklip. Od čerstvé nahrávky třeba očekávat mnohé.

Zvukově lehce neprůbojný, ale interpretačně vyzrálý a jakžtakž nadžánrový temný metal je postavený na převážně rychlém tempu bicích, tvrdých kytarách, melodických klávesách a různě pojatém zpěvu, který se rozpíná od civilnější polohy přes drsný řev až po extrémní skřehot. Jenže veškeré toto konání zůstává poněkud neoriginální a v zajetí výrazně archaických postupů, nutno však připustit, že některá kytarová či klávesová sóla či jiné pasáže působí téměř excelentně.

Přestože vše zní vyspěle a patrně tak, jak znít má, silné melodické či kompoziční nápady trochu chybí. Pánové si vcelku drží svou laťku, žel se však příliš nevyvíjejí a spíše přešlapují na místě. Proklamované experimentální ladění není moc zřejmé a lehce užitá trubka na tom nic nemění. Opravdu příjemným překvapením je ale černobíle kreslený, skoro až komiksově laděný a hlavně nečekaně vtipný booklet. Kdyby se jeho specifický půvab přenesl také do muziky, bylo by lépe.

hodnocení: 60 %
Ladislav Oliva

70 %