06.09.16

SHINING - Redefining Darkness

SHINING - Redefining Darkness

2012 Spinefarm Records

čas: 40:52
styl: post-black

Švédové SHINING nezahálejí a relativně v rychlém sledu přicházejí s nástupcem předloňského, poměrně rutinního, avšak nikoliv slabého, CD "VII: Född Förlorare". Nicméně je nutné mít na paměti, že předchozí album vyšlo se značným zpožděním díky průtahům s masteringem, tudíž odstup posledních dvou počinů se nakonec jeví více méně obvyklý a rozhodně nelze říci, že aktuální dílo "Redefining Darkness" Kvarforthova parta šila horkou jehlou. Naopak, lze hovořit o jistém přehodnocení dosavadních tvůrčích hodnot.

Již při pohledu na minimalistický přebal a název alba v angličtině bez číselného prefixu (příklon k mezinárodnímu jazyku se uskutečnil i ve třech skladbách), leckoho napadne, že se skupina rozhodla svou tvorbu poněkud inovovat. Pokud jste shlédli i oficiální trailer, tak naopak může posluchač nabýt pocitu, že, řekněme, ideově zůstalo vše při starém. Ano, Niklas Kvarforth vytváří skupině opravdu nonkonformní image, která však není jen suchá póza, neboť v různých interview se přiznal, že trpí bipolární poruchou, konkrétně schizofrenií a bere velmi silná antipsychotika (dokonce prý ta nejsilnější na trhu). Lakonicky řečeno, estetika depresivního sebevražedného black metalu (DSBM), jak bývá někdy označován obskurní subžánr černého kovu, zůstala zachována, ovšem hudebně se SHINING již notně vzdálili od jeho signifikantních prvků, jako cizelování extrémně ponuré, až do morku kostí drásavé atmosféry pomocí repetitivního, až apatického tempa bicích a monotónních dronových kytar, podmáznutých minimalistickými ambientními klávesami. Ostatně tradiční black metal se ve tvorbě Švédů přetransformoval do formy pouhých kontur už někdy v období "IV - The Eerie Cold" a nyní se pod nánosem velmi rafinovaného instrumentálního výraziva nachází skutečně jen ve stopovém množství, ponejvíce ho evokuje syrový Kvarforthův projev.

Vtip je však v tom, jak nám hudebně SHINING kulantně, krůček po krůčku, vyzráli v jednu z nejzajímavějších tvrděmetalových kapel současnosti s brilantní produkcí (o kterou se postaral věhlasný Andy LaRocque) a parádním zvukem kytar. Kytarové aranže obecně patří mezi nejsilnější stránku skupiny od dob angažování výtečného Petera Husse, jenž se poprvé představil na přelomové fošně "V - Halmstad". Od té doby lze od SHINING očekávat prakticky cokoliv, ponejvíce neortodoxnost. V tomto aspektu skupina na "Redefining Darkness" zachází bezpochyby nejdále, nelze si nevšimnout přívětivého zvuku - agrese, syrovost a dokonce i velmi rychlá tempa jsou ty tam (snad krom úvodní reminiscenčně pojaté "Du, Mitt Konstverk"). Přesto se ani z aktuálního CD nevytratila temná, až sklíčená nálada, nicméně než sebevražedné tendence vzbuzuje spíše ty melancholické, jež umocňují i velmi příjemné čisté vokály a v neposlední řadě třeba saxofon v jednom z vrcholů kolekce "The Ghastly Silence".

SHINING se nechtějí zpronevěřit svému depresivnímu étosu, což ostatně asi nikdy neučiní, dokud bude v jejich řadách figurovat kontroverzní Niklas Kvarforth, avšak po hudební stránce v rozletu skupiny pranic nebrání. "Redefining Darkness" patří mezi jejich nejpřístupnější výtvor, velmi svěží a příjemně poslouchatelný, což v praxi znamená, že má ambice oslovit širší metalové masy, avšak nikoliv za cenu ztráty vlastní soudnosti. Něco podobného se podařilo třeba krajanům OPETH, možná podobný kultovní status mají SHINING doslova nadosah.

sestava: Niklas Kvarforth – zpěv, kytara, klávesy, Peter Huss – kytara, Christian Larsson – baskytara, Ludwig Witt – bicí; hosté: Hoest – dopr. zpěv ("Du, mitt konstverk"), Andreas Huss – saxofon ("The Ghastly Silence"), Rob Caggiano – kytara (první sólo v "Han som hatar människan"), Peter Bjärgö – zpěv ("Hail Darkness Hail"), Olli Ahvenlahti – piáno ("Det stora grå"), Andy LaRocque – kytara (druhé sólo v "For the God Below")
produkce: Andy LaRocque, SHINING
odkaz: facebook.com/shiningofficial
1. Du, Mitt Konstverk