06.09.16

DYMYTRY - Neonarcis

DYMYTRY - Neonarcis

2012 MetalGate

čas: 50:19
styl: metal

"DYMYTRY neděkují všem rozumbradům a chytrákům, co nás od začátku shazovali a pomlouvali, všem kritikům, co nám myli, mejou a budou mejt zadky po všech možných časopisech a serverech, závistivcům, médiím, který lezou do zádi pseudocelebritám, neonarcisům a jiným šmírákům a na českou rockovou scénu kašlou, radílkům, co nás poučují, jak máme hrát, zpívat, tvářit se a vypadat, politikům a dalším blbcům a zlodějům, těm všem patří naše jednohlasný NESER!"

Pražští DYMYTRY to nemají lehké. Název minulého alba "Neser" tehdy vyděsil jistého čtenáře Sparku, stěžujícího si na tuhle neskutečnou sprostotu, aniž by si uvědomil, že ve zbytku hudební scény existují i mnohem ostřejší názvy. Obalem aktuálního počinu kapela děkuje svým blízkým spolupracovníkům, roní slzu na adresu milovaných fanoušků, kteří jsou nazýváni rodinou, a na závěr nabízí výše uvedené ostré pojednání, cílené proti všem, kteří mají tu drzost si myslet něco jiného.

Možná žádná jiná tuzemská formace nevzbuzuje tolik protichůdných reakcí. Na jedné straně nekritičtí fanoušci, kteří zcela logicky nadšeně slintají blahem nad čímkoli, co jejich miláčci činí, na druhé straně potom banda zlých a ošklivých rozumbradů, chytráků či radílků, kteří samozřejmě nemají nic lepšího na práci, než být zelení závistí z faktu, že to má takový úspěch. Tím hůře, když zde hraje mladý Urban, syn starého Urbana a tudíž jistojistě "protekční synek", pokud si lze vypomoci názvem jednoho songu z albové prvotiny. Ostatně, stačí vzpomenout na tři roky staré finále soutěže Wacken Metal Battle CZ, kam se probojovali, jaká to náhoda, převážně samí svěřenci či dokonce rodinní příslušníci pořadatelů, mediálních partnerů nebo samotných porotců. Kauza to byla nedozírná, když zejména na MusicZonu a Fobii se to řešilo velmi vehementně, nicméně aniž by se bylo čemu divit.

Dalším častým trnem v oku těch, kteří cítí potřebu shazovat a pomlouvat, jsou predátorské masky, jež některým jednodušším příznivcům můžou vzdáleně připomínat stylizaci SLIPKNOT, jenže o hudebních kvalitách samozřejmě nevypovídají vůbec nic. A lze-li přidat jiný postřeh, barman jistého brněnského klubu jednou vyprávěl o tom, kterak tam pánové hráli a že se mladý Urban choval natolik arogantním a namyšleným způsobem, že to nelze charakterizovat slušnými výrazy.

Pánové už mnoho let tvrdí, že produkují psy-core. Což nutno přeložit tak, že jde o vcelku běžný a jen velmi nepatrně modernizovaný agrometalový bigbít, který nemá vůbec nic společného s hardcorovou scénou, ale naprosto skvěle a jedinečně zapadá do prostoru mezi ARAKAIN, KABÁT a ŠKWOR, k nimž se svou popularitou pomalými kroky zlehka přibližuje. Žel se všemi typickými neduhy, které to přináší, především pokud jde o stavění domnělých bariér mezi nadšenými fanoušky a urážejícími kritiky. Toto silně zjednodušené dělení se jeví coby pochopitelné, přesto nesmyslné, protože stejně jako svět není černobílý, nýbrž barevný, tak také ve způsobu vnímání hudby můžou vznikat barevně různé pohledy. Žel muzikanti často uvažují zkratkovitě, jak dokazuje deset let stará debata mezi publicistou Kovačem a starým Urbanem, otištěná v Reportu číslo 1 z roku 2003 na straně 4 dole.

Samozřejmě, vše výše zmíněné jsou jen takové nepodstatné osobní problémy, které nesmí mít vliv na vyznění recenze, v níž je vhodné posuzovat výhradně hudbu a texty.

Jestliže albový debut trpěl menší zvukovou rezervou, novinka v tomto směru představuje krok vpřed. Už minulá deska nabídla celou řadu silných hitovek a na té aktuální tomu není jinak, díky zlepšenému zvuku však mají větší schopnost náležitě prokouknout. Hned úvodní "Lunapark" nese rysy pořádného trháku, před jehož melodickou silou netřeba utíkat. Mezi to lepší lze přiřadit "Síť pro sociály", "Skoč", titulní "Neonarcis" či "Dymytry", nicméně nechybí ani pár méně výrazných kousků. Zpestření přináší přímočaré "Rédijo", balada "Pod Nuselákem", jejíž tancovačkově hrůzné sloky vylepšuje atmosféricky gradovaný refrén, hutně potemnělá, ale přitažlivá "Harpyje", jakož i závěrečná srandička "Hanglická", činící si patřičnou legraci z překladu skrze "gůgle translathör".

Soubor tvoří nesmírně zdatní instrumentalisté, jež jsou zárukou nejenom virtuózních kytarových sól, strhující bubenické kanonády a vůbec muzikantské preciznosti, ale také jejího svěžího promítnutí do místy tuctověji vyhlížejících skladeb. Stranou nezůstává ani zpěv, jenž rovněž doznal malého zlepšení. Jinými slovy, míře interpretační přesvědčivosti nelze vytknout téměř nic.

Naopak hůře dopadají texty. Výpady proti médiím, politikům, sociálním sítím nebo konzumnímu stylu způsobu života, jakkoli třeba pravdivé, vyznívají obvykle povrchně a bezzubě. Jejich autor Protheus se snaží kriticky reagovat na společenské dění, jenže připomíná škworovského kolegu Hrdličku. Oba dva postrádají vtip, jímž disponuje třeba kabátovský Špalek, nemluvě o myšlenkové údernosti hardcoristů a dále skupin jako INSANIA, VANESSA, MŇÁGA & ŽĎORP či TATA BOJS.

Vizuálně výrazná a instrumentálně schopná, ale skladatelsky naprosto průměrná kapela zaznamenala menší posun a naznačila, že přece jen v ní vězí určitý talent. Jablko padlo přímo pod strom a mladý Urban se ve všech směrech posunul téměř na úroveň toho starého. Současně však nutno dodat, že texty zůstávají slabinou a opravdové vrcholy české rockové scény se nacházejí někde úplně jinde.

Dál už bude na každém, jak si to přebere, ale není pochyb o tom, že názory se budou stále různit. Cosi jiného je osobní debata s Alanem Rohanem, jedním z nejhorších a nejsměšnějších publicistů, který ve svých blábolech standardně nechodí pod dvouciferný počet pravopisných či stylistických chyb, a něco jiného jsou recenze v serióznějších médiích, která se nenechají zastrašit nějakým obalovým vzlykáním a odvažují se psát třeba i kriticky, přestože tím můžou někoho nasrat.

sestava: Jan "Protheus" Macků – zpěv, Jiří "Dymo" Urban – kytara, Jan "Gorgy" Görgel – kytara, Artur "r2r" Mikhaylov – baskytara, Miloš Meier – bicí
1. Lunapark
2. Média