PRVNÍ HOŘE - Na úpatí

PRVNÍ HOŘE - Na úpatí

2003 vlastní náklad
2012 vlastní náklad (reedice)

čas: 52:35
styl: experimental/alternative/crossover

Žánrově neuchopitelní tuzemští alternativci PRVNÍ HOŘE prorazili zejména díky svému třetímu řadovému počinu "Lamento", který na zdejší zatuchlé tvrdé scéně způsobil malou senzaci a zaslouženě vyhrál žánrového Anděla i Břitvu desetiletí. Ten, koho hudba kapely oslovila, měl pak možnost pořídit si ještě druhou nahrávku "Commedia dell´arte", kterou vydal roku 2006 alternativní label Blackpoint, první album "Na úpatí" bylo ale prakticky nesehnatelné. To se pánové rozhodli na sklonku roku 2012 konečně napravit a vlastním nákladem vydali jeho reedici.

V době vzniku debutu byli PRVNÍ HOŘE trojicí a ze současné sestavy bychom zde našli jen ústřední duo Urza-Bertrám doplněné o někdejšího bubeníka Mirka Pašku. O akordeon pana Klauna, který nyní ke zvuku seskupení neodmyslitelně patří, je tedy tento počin ještě ochuzen, ale na originalitě ani nápaditosti mu to nikterak neubírá. Lze naopak konstatovat, že už tehdy byl projev kapely velmi svébytný a vyzrálý, přestože jde dle mého názoru o nejvýlučnější položku její dosavadní diskografie

Oproti pozdějším deskám, kde se spolek prezentuje coby rozverný multižánrový kabaret, prvotině ještě dominují temnější a melancholičtější odstíny. To je dobře patrné již v úvodní desetiminutové suitě "Tanečnice", která přes svou délku ani chvíli nenudí, klade důraz na tajemně zlověstnou atmosféru a úžasně graduje. Dramaturgie alba prokládá tíživější a depresivnější skladby (zmiňovaná "Tanečnice", "Rozmlouvání", "Blázen v dešti", "Mrtvou krajinou" či "Black River") svižnějšími kousky, ze kterých je patrný pro kapelu typický smysl pro humor. Ty mě ovšem s výjimkou poťouchlých "Koláčů" a psychopatického "Vodovodu" zas tolik nezaujaly. Více než šestiminutová "Španělská" je pak vyloženě iritující a zcela zbytečnou odrhovačkou a nejslabším článkem kolekce a "Umrlec" zas až příliš odhaluje nepopiratelnou inspiraci PRAŽSKÝM VÝBĚREM. V rozjímavé "Black River" se pak jasně ukazuje, že angličtina kapele a především Urzovi zkrátka nesedí a je jedině dobře, že se jí do své tvorby jinak nepokouší aplikovat.

I přes lehké nedostatky jde však o nesmírně povedený debut, na jehož kvalitu většina tuzemské tvrdé scény nikdy nedosáhne. Snaha o originalitu, nadžánrovost a instrumentální propracovanost nese své plody již zde a k jejímu vyvrcholení v podobě "Lamenta" jako by už chyběl jen malinký krůček. Nejvýraznější slabinou tak bohužel zůstává plochý, nevýrazný a dynamiku postrádající zvuk, který je jedinou podstatnější vadou na kráse. Je tedy škoda, že se ho PRVNÍ HOŘE v rámci reedice nepokusili dodatečně "doladit". Pak by byly dojmy ještě o něco příznivější. I bez toho ale můžeme hovořit o nadstandardně kvalitním dílku, jehož pořízení by mělo být povinností pro každého fanouška kapely.

sestava: Milan Urza – zpěv, kytary, baskytara, Robert "Bertrám" Rajs – klávesy, zpěv, programming, Mirek Paška – bicí; hosté: Hanka Červenková – cello, Eva Stará – zpěv, Ondra Koláčný – housle, Kuba Matouš – trubka
produkce: PRVNÍ HOŘE
odkaz: bandzone.cz/prvnihore
1. Tanečnice
2. Koláče
3. Rozmlouvání
4. Umrlec
5. Blázen v dešti
6. Španělská
7. Mrtvou krajinou
8. Vodovod
9. Black River
10. Na hladinou luna (bonus)

PRVNÍ HOŘE - promo singl 2012

Nejen novým šířením vlastní minulosti, ale také přítomností je živo PRVNÍ HOŘE. Dvoupísňový promo singl předznamenává nové album a slibuje opět velké věci. Poněkud tvrdší a ostřejší "Němohra" stojí nejen na razantní a místy až nářezové kytaře, ale také výrazných klávesových motivech a zjemňujícím refrénu, čímž opravdu dobře pokračuje v úspěšné linii zábavného rockově crossoverového kabaretu. Naproti tomu melodicky silné zvolání "Ikare!" představuje zasněnou, vzletnou, neskutečně emotivní až ohnivě gradující baladu, kterou lze okamžitě přiřadit k tomu nejlepšímu v dosavadním repertoáru souboru. Připočtením výborného zvuku a tradičně skvělých textů se lze těšit na další porci hudebního perfekcionismu, klaunství či žánrové a výrazové všežravosti.

hodnocení: 80 %
Ladislav Oliva

75 %