06.09.16

06.09.16

BETWEEN THE PLANETS - Immersion Into the Unknown

2012 vlastní náklad

čas: 33:57
styl: experimental/electronic/ambient/mathcore/progressive metal/djent

Na sklonku roku 2012, o němž jsem si myslel, že všechny jeho zajímavé tuzemské počiny minimálně na tvrdé scéně mám již zmapované a naposlouchané, přišel menší šok. Odkudsi se zčistajasna zjevil vynikající debut "Immersion Into the Unknown" projektu BETWEEN THE PLANETS. Překvapení bylo o to větší, když jsem zjistil, že jde dokonce o projekt jednočlenný, pod nímž je podepsán mně doposud neznámý Martin "Spacosh" Peřina.

Charakter alba je převážně instrumentální, nicméně pozorný posluchač ve třech skladbách postřehne i pěvecké ozvěny, které však slouží spíše coby další nástroj a umocňují tajemnou atmosféru, jíž je deska vydatně prošpikována. Martin navíc zjevně dbá na multižánrovost a počin pojal coby dobrodružnou pouť napříč ambientem, elektronikou, progresivním rockem, mathcorem, djentem či groove metalem, lze zde ale zaslechnout i prvky ethna nebo vlivy klasické hudby. To vše je zahaleno do přiléhavého psychedelického kabátku, doplněno o profesionální mix a mastering protřelého tuzemského elektronického mága a producenta Ecsona Waldese a originální nahrávka světových parametrů je na světě.

Ač nevím, jak dlouho tento debut vznikal, horkou jehlou zjevně šitý nebyl. Důraz na sebemenší detaily, různé zvukové vychytávky, špičkovou produkci či perfekcionisticky naprogramované bicí (což ovšem stěží zaregistruje i velmi zkušený posluchač) spíše vypovídá o dlouhé a pečlivé přípravě, v jejímž rámci hlavní protagonista rozhodně nic nepodcenil. K tomu je potřeba přičíst i nemalý skladatelský talent, instrumentální vyzrálost a schopnost utvořit tajuplnou pohlcující atmosféru. Třešničkou na dortu jsou hosté, především pak violoncellista Karel Žďárský, který s Martinem působí v dalším projektu SOUSEDI a jeho hra je dalším příjemným osvěžením. Ještě zvučnějšími jmény jsou pak Bára Lišková z alternativně pop/rockových AKLINE, která se ujala již zmiňovaného zpěvu či kontrabasista Pavel Pavlíček, dříve působící ve známé alternativní formaci UŽ JSME DOMA.

Ocenit je nutno i mnohavrstevnost, díky níž bude posluchači chvíli trvat, než se do tajů nahrávky naplno ponoří, nicméně ta se mu za to odmění vysokou trvanlivostí a překvapivým zjištěním, že i po několikerém soustředěném vstřebávání dokáže překvapit zajímavými detaily, které předtím nepostřehl. Jde navíc o hudbu silně obrazotvornou, která dokáže podněcovat fantazii a přenášet do nadpozemských dimenzí, což může znít jako otřepané klišé, nicméně v tomto případě mě opravdu výstižnější příměr nenapadá.

Z mého pohledu vyšly na tuzemské tvrdé scéně roku 2012 hned dvě zásadní a po všech stránkách dotažené nahrávky, které si kvalitou nezadají se zahraniční špičkou a zároveň patří k tomu absolutně nejlepšímu, co kdy na našem území vzniklo. Tou první je grandiózní Velká žranice od FORGOTTEN SILENCE a druhou právě debut BETWEEN THE PLANETS. Experimentální multižánrová lahůdka s pohlcující atmosférou a špičkovým zvukem i produkcí. Jedinou drobnou výtkou je tedy fakt, že nahrávka zatím vyšla pouze elektronickou cestou. Nicméně jak mi sám autor projektu potvrdil, fyzický nosič se již připravuje a brzy by měl být k mání i ten. A já osobně si ho s neskrývaným nadšením velmi rád pořídím.

sestava: Martin "Spacosh" Peřina – kytary, baskytara, klávesy, programming; hosté: Karel Žďárský – violoncello, Bára Lišková – doprovodný zpěv, Pavel Pavlíček – doprovodný zpěv, kontrabas
produkce: Martin "Spacosh" Peřina
odkaz: bandzone.cz/betweentheplanets
1. Immersion Into the Unknown
2. I.N.E.U.
3. Tagrea
4. Sky Screen
5. Spectral Horizont
6. Nonlinear Reaction
7. Thrive
8. Second Sight
9. Ride Of Silence

Občas působí nedobře zbrklost některých recenzentů, kterým pouhé elektronické, virtuální a v jistém smyslu tedy podřadné šíření nahrávky stačí k tomu, aby ji recenzovali. Na debutové album pražského projektu BETWEEN THE PLANETS vyšlo už několik recenzí, některé z nich ovšem posuzují loni vydané neúplné album, které ve skutečnosti nemá 34, nýbrž přes 38 minut, neboť v letos vydaném fyzickém a proto až nyní důstojném formátu je o jednu skladbu bohatší.

Stejně jako v případě podobně znějících MODERN DAY BABYLON jde i v tomto případě o jednočlenný projekt, který tvoří Martin "Spacosh" Peřina, obsluhující skoro všechny nástroje. Nepatrně mu v tom vypomáhají violoncellista nebo nenápadní zpěváci, kteří však většinou plní roli dalšího nástroje a nijak zvlášť tedy nenarušují převážně instrumentální charakter alba.

Přesně jak naznačuje obal a dokreslují klávesové či programované tóny, hudba skvěle navozuje pocit vesmírné dálavy, do níž kytary vnášejí tvrdost a syrovost. Výsledkem je silně atmosférická produkce, která disponuje schopností rozšiřovat posluchačovu obrazotvornost a umí zaujmout dílčími momenty či pasážemi, které však v konečném efektu poněkud splývají. Hrubost se zde dobře pojí s melancholií, řežba s melodikou či tradice s modernou, nejlépe je ovšem tam, kde se autor nespokojuje s pouhým obehráváním žánrových klišé, ale pokouší se do toho všeho dostat odlišné prvky. Připočtením celkové vyzrálosti či zjevného perfekcionismu možno mluvit o nahrávce, jež zcela jistě neslouží coby spouštěč hudební revoluce, ale minimálně v tuzemském měřítku plní osvětovou funkci zvěstovatele světového vývoje současné tvrdé hudby, čehož je obstojným odleskem.

Mixu a masteringu se ujal zkušený Ecson Waldes, který bezesporu odvedl velmi kvalitní práci, přesto však lze vycítit určitou menší zvukovou rezervu. Především kytary působí trochu uhlazeným dojmem a neřežou do ucha až tolik, jak by někdo mohl očekávat. Všudypřítomně vyvěrající strojová chladnost, odlidštěnost a odcizenost je sice udržena v únosné a přiměřené míře, a není ani vyloženě překážkou, protože v daném stylu s těmito rysy nutno počítat, pokud by se však do výrazově částečně sevřených mantinelů podařilo dostat více proměnlivosti, bylo by ještě lépe.

Naskočení na módní djentovou vlnu, kombinovanou s prvky ambientu či mathcoru, působí rozhodně zdařile a věrohodně, nicméně ne až tolik osobitě, aby bylo nutné vyloženě jásat. Základní tvůrčí talent byl plně prokázán, ale zda bude příště podepřen také nějakými opravdu výraznými nápady či vlastním ksichtem, ukáže teprve budoucnost. Předpoklady k tomu jsou.

hodnocení: 70 %
Ladislav Oliva

90 %