06.09.16

06.09.16

THE PROJECT HATE MCMXCIX - The Cadaverous Retaliation Agenda

2012, vlastní náklad

čas: 78:01
styl: industrial death

Nepochybuji o tom, že i ve vašem utajeném zápisníku by se našla osoba, k níž chováte opravdový respekt a jejíž názory byste si nechali vytetovat klidně i na ty nejdražší reklamní plochy svého jedinečného těla. Já osobně bych takto vsadil na skutečně málo lidí, ale pokud jde o hudební business a názory s ním spojené, je tady jeden chlapík, který se v tomto mediálním pekle cítí doslova jako Pán. Aby mohl své hudební vize šířit skutečně svobodně, založil si kapelu THE PROJECT HATE MXMXCIX. V roce 2012 korunoval své tažení za tvůrčí svobodou odchodem od Season of Mist a svůj zatím poslední zářez následně financoval společně s loajálními fanoušky.

Lord K. Philipson se dal na boj, který rozhodně nehodlá končit na druhém místě. Konec konců, jediné album THE PROJECT HATE MXMXCIX, které na tomto smutném stupínku těsně pod vrcholem uvízlo, bylo předcházející "Bleeding the New Apocalypse", na němž zazářila nová zpěvačka Ruby Roque jako pornohvězda, která si po deseti letech konečně zase vrzne před kamerou. Její neskutečnou upracovanost a křečovitost jsem do dnešního dne nezpracoval. S výjimkou tohoto podezřelého angažmá, jež pana Philipsona zastihlo evidentně nepřipraveného (Ruby je přeci jen krutá kočička), působí jeho práce na většinu hudebních kritiků doslova odzbrojujícím dojmem. Zatím poslední album mělo být přitom ještě mnohem, mnohem lepší.

A tak jsem si ten hudební armagedon pořídil domů. Jeho hodnotu vyvážilo teprve 15 EUR vysázených na stůl, ale co jsem měl dělat, když mám Philipsonův podpis včetně vztyčeného prostředníku vytetovaný na tak viditelném místě. Od té chvíle mě alespoň hřeje pocit, že jsem udělal dobrý skutek a že mě pan K. nepřijde na Velikonoce zbavit mého tetování jako všechny ostatní Jidáše, které za ukradení alba na internetu čeká dlouhý očistec na Zemi. Teď už ale konečně k události jménem "The Cadaverous Retaliation Agenda". První dva dojmy mě zvedly ze židle:

1. Jedna z nejlépe nazvučených metalových nahrávek v historii lidské rasy.
  2. Ruby Roque stojí opět za mikrofonem. Mikrofon je zapnutý - sakra.

Pokud jste se nevydali stezkou metalového hippieka Åkerfeldta (se vší úctou k jeho geniální tvorbě) a metal máte rádi spíše na metalový způsob, potom budete chápat, proč jsem při poslechu desky "The Cadaverous Retaliation Agenda" nepotřeboval jíst, pít, ba dokonce místy ani dýchat. 78 minut nekompromisního metalového kázání, přerušovaného pouze minutovými vsuvkami a to na prostoru pouhopouhých šesti obrovitých kompozic, to už je slušný krajíc! Že tu hrozí dlouhé čekání na jediný zajímavý motiv za deset minut hry? Moje odpověď: dlouhý hlasitý smích s vážným výrazem na konci. Kdyby Lord K. tuhle žravou bestii pálil na disky, rozleptala by je ještě dřív, než by se dostaly balíkem k vašim hladovým ústům. Tolik k faktu, proč se dá album po zaplacení jedině stahovat.

V čem ale tkví onen obrovitý pokrok, hodný zápisu do tlustých encyklopedií? Jak už jsem zmínil, první brutální zbraní desky je její zvuk. Dokonalý, přesný, vše odkrývající a přitom stále jedovatý a k metalu dokonale padnoucí. Stačí sledovat drnčení baskytary nebo detail Sandströmových hlasivek. Čisté potěšení na mé straně. Na rozdíl od kapitol minulých je novinka také mnohem variabilnější a na první poslech dotaženější. Pořád si tvrdošíjně zachovává industriální strojové prvky, ale stále více přitom hraje na death metalovou notu. Jednotlivé pilíře zarazil K. do země hezky daleko od sebe, takže snad poprvé pojmou vše od kytarových záseků tak těžkých, že by znovu nahodily i srdce vyhasínající hvězdy, přes vyloženě melodické a rytmicky návykové pasáže v závěru posledních skladeb, až po nečekanou palbu v rytmu asi milionu úhozů za minutu. Snad poprvé se mi pod nohama dokonce kroutí i jedovatá kytarová sóla. Ani pod jediným z nich však není podepsaný sám K., protože, jak on tvrdí, sóla nikdy nehraje. Pozval si tedy několik osvícených metalových rukou, aby to vzaly za něj (jmenovky získáte po zaplacení).

Vedle absolutně nekompromisní práce kytar najdete na desce také obligátní elektronické vsuvky a odrazy apokalyptického orchestru v kaluži benzínu. V obou případech jsou to ale jen decentní ozdoby, osvěžující jinak neprůstřelnou dominanci death metalových strun a strojově pojatých bicích (Verbeuren ze SOILWORK). Alfou i omegou takto dlouhých metalových skladeb je však jejich děj. Dramatické střídání vyhrocených pasáží s odlehčeným brnkáním ve společnosti piana je už dlouhá léta klasickou taktikou Lorda K. Tentokrát však K. přidává trochu více kytarového pojiva, vyplňujícího prostor mezi industriálním bušením a téměř akustickým odpočinkem. Snad největší srdeční masáž způsobují majestátní melodie ve středním tempu, zdobící úvod šesté skladby nebo grandiózní finále skladeb deset a dvanáct. Atmosféru dominance umocňuje také Sandströmův hlas, jehož kazatelská dikce i pravidelný rytmus občas připomínají dokonce naléhavý rap.

Pokud za album "The Cadaverous Retaliation Agenda" opravdu zaplatíte, získáte navíc i jeho verzi bez vokálů. A vy víte, co to znamená. Znamená to celou tu brutálně dobrou desku ještě jednou a to bez Ruby Roque! Ne, že by to byla nejhorší zpěvačka na světě (už pro tu postavu a brýle prostě ne), ale rozhodně to není ani žádná hvězda. Průser je hlavně v tom (já věděl, že mi to v souvislosti s ní jednou ujede), jak svůj hlas používá. Asi jako když chcete opravovat hodinky kladivem. Nebo nohou zaťatou v pěst. Prostě když se mírní (v úvodu desky), je to celkem v klidu. Jakmile se ale napne k silovému zpěvu, přestane v podstatě zpívat a místo toho na vás z desky ječí jako umanutá káča, před kterou byste za normálních okolností bez jediného slova zavřeli dveře. Jenže tady to není tak jednoduché. Kdyby tak existovala verze s chraplákem a zároveň bez naježeného kvíkání slečny "RR", svět by byl zase chvíli dokonalým místem k bytí. Takto ale stojím pokaždé před zdrcující otázkou, jestli si pustit album se všemi vokály včetně Ruby, nebo naopak úplně "nahoře bez". V obou případech dávám relaxovaných 95 % bez jediného pohledu do zpětného zrcátka.

Snad po půl roce tahám tak vysoké známky a je mi jasné, že to je zase na delší dobu naposled. Obdivuji Lorda K. za schopnost vytvořit plnotučnou metalovou desku o rozměrech menší letadlové lodě, aniž by přitom musel už ve druhé skladbě využívat plastových odlitků nebo si lámat palec v zadku při dumání nad technikou, jakou svět ještě nepoznal. Výsledkem jeho práce možná není vesmírná loď Enterprise, objevující nové galaxie, ale komu to vlastně vadí. Lord K. postavil téměř dokonalou letadlovku z masivního železa, která sice nemá laserová torpéda, ale když na to přijde, převálcuje klingonský křižník jako "stodvácu" na odstavném parkovišti. Nové album i celá filosofie THE PROJECT HATE MXMXCIX jsou prostě ztělesněním absolutní dominance, a to v každém smyslu, který vás v této souvislosti napadne.

sestava: Lord K. Philipson - kytara, baskytara, klávesy, programming, zpěv, Tobias Gustafsson – akustická kytara, Ruby Roque - zpěv, Jörgen Sandström – zpěv; hosté: Dirk Verbeuren – bicí; Peter Dolving - zpěv; Lars "Lasse" Johansson - kytara, Magnus Söderman - kytara, Danny Tunker - kytara, Petter Samuel Freed - kytara
produkce: Lord K. (mastering: Dan Swanö)
1. DCLXI
2. I Feed You the Flesh of Your Poisonous Christ