PAIN

RARA AVIS - Expectations

RARA AVIS - Expectations

2012 X Production

čas: 39:01
styl: alternative rock

Všimli jste si někdy, jak vzácně se podaří obhájit nebo dokonce překonat prvotní úspěch při druhém pokusu? Zvláště když platí, že čím hůře je příslušná disciplína měřitelná, tím nižší jsou i vaše šance. A tak zatímco se sprinteři přetahují o další pódium maximálně s hrstkou relevantních soupeřů a astronauté svádějí boj o další neobyvatelné šutry se zaskočenými organismy, utkávají se kapely při vydání druhého alba s kompletním zástupem fanoušků, které svým vydařeným debutem samy rozdivočily jako žraloky, nalákané na první voňavou rybu. Tak schválně, kdo koho sežere v případě druhé velké návnady z produkce RARA AVIS?

Aktuální počin "Expectations" člověk rozhodně nemusí rozebírat pod mikroskopem, aby si snadno uvědomil velký posun, který tato banda mezi první a druhou nahrávkou zaznamenala. Snad s výjimkou bicích se různými směry posunulo vše, zpěvem počínaje a celkovou atmosférou konče. Záměrně říkám "různými směry", protože v případě RARA AVIS věci nikdy nebyly a zřejmě ani nebudou jen tak černo-bílé. Stačí si ostatně vybavit naprosto úchvatný obal minulé desky "The Portrait". Ten sice barvami také zrovna nehýřil, ale mezi zmiňované základovky trefně přimýchal ještě nezapomenutelnou modrou, čímž vytvořil snad nejzajímavější obal roku 2010. V místní prodejně "Barvy laky" tak možná zvýšené tržby nezpůsobil, ale jako ilustrace nejednoznačnosti celého spolku myslím poslouží dostatečně. Ve srovnání s ním působí mimochodem obal novinky "Expectations" více než chudě.

A teď konečně k hudebním "očekáváním", resp. k jejich plnění a neplnění. Jako velice plachý fanoušek současného indie rocku jsem se doma zprvu nechtěl ani zouvat. Po prvním poslechu jsem spíš očekával rychlý úprk z dosahu desky. Rara Avis totiž z nějakého důvodu vyklidili pozice těžko uchopitelného a neustále těkajícího rockového blouznění (stará klasika "b-") a nahradili je sice funkční, ale mnohem méně unikátní sbírkou syntetických vln a klávesových smyček. S tím jako by se navíc svezl i jinak výborný zpěv, který si na novém albu vytvořil podivnou odpočinkovou polohu a místo tradičního kroucení či pnutí se občas projevuje vysloveně mdle (sloky první skladby). Celkově tedy platí, že zatímco u první desky bylo celkem jedno, jaký vztah měl dotyčný k indie rockovému žánru, vyžaduje novinka mnohem víc: toleranci výrazně konvenčnějších rockových základů. Kdo má však v něčem podobném zálibu, může na této barikádě strun a moderních zbraní postavit i nějakou tu válečnou romanci.¨

Nový sound RARA AVIS je dobře slyšet hned ve skladbě "Razors and Flame", jejímž výrazným motivem je právě syntetický poplašný tón a později i nějaký ten osvěžující bzukot kláves. Následující kousek "They" pro změnu před prvním refrénem vrčí skoro jako starý syntezátor "The Prodigy". Kapela podobné triky samozřejmě využívala už dříve, ale určitě ne tak výrazně. Střípky samplů nebo kláves obsahuje na nové desce snad každá skladba a je fér přiznat, že pokud jde o jejich funkčnost, nemůžeme říct ani P, natož Popel. Skladby pod doteky těchto syntetických hnojiv skutečně vzkvétají a vše se zdá být na nejlepší cestě k další fantastické nahrávce. Problém je ale v tom, že zatímco dříve tuto práci většinou zvládaly pouze tvořivé kytary, musejí dnes výrazně vypomáhat právě syntetické hračky.

Nejdál se v tomto směru vydala skladba "Home", která na elektronice ve stylu devadesátek nenápadně staví celou svoji tříminutovou existenci. Právě kvůli podílu kvalitní "uměliny" a celkově umírněnému výrazu vzpomínám v její společnosti dokonce na DEPECHE MODE. Naopak ten nejtradičnější obraz vystavují RARA AVIS  v písních "Flowers in the Ashtray" a "Wounds", spolu s úvodní dvojicí asi nejlepších okamžicích nového alba. Starý známý výraz je zase zpět a mým uším nedají spát úžasné kytarové a vokální "zádrhely", kterými se RARA AVIS v minulosti odlišovali nejvíce. Ve zbývajícím čase jsou však výrazně modernější, dokonale současní a celkovým vyzněním kupodivu mladší. Posunuli se směrem k větší poptávce a to mi přijde trochu líto - jakkoli je to pochopitelné, pro mě osobně to znamená ztrátu bodů.

Deska samotná není vůbec špatná, ale její místo na trhu už není tak výsadní jako v případě prvotiny. RARA AVIS touto nahrávkou opustili pozici černého koně indie rocku a budou se příště muset sakra snažit, aby se ve světě tisíců podobných kapel neztratili úplně. Obávám se, že klávesy na to stačit nebudou.

sestava: Daniel Gaba – zpěv, kytara, syntezátory, Lukáš Sava - baskytara, kytara, Tom Hasbach – kytara, syntezátory, Michal Marhoul – bicí
produkce: RARA AVIS
1. Razors & Flame