WINTERSUN - Time I

WINTERSUN - Time I

2012 Nuclear Blast

čas: 40:07
země původu: Finsko
styl: symphonic melodic death

Přibližně na přelomu milénia se z proudu pagan metalu, symbolizovaného v té době zejména dílem BATHORY, výrazně vyčlenil hudební proud přesouvající důraz na folkové nástroje, ať už byly hrány naživo nebo pomocí kláves. Za kolébku tohoto subžánru vnímám skandinávské země, protože právě zde se zrodila řada ikon, které během pár let oslovily zejména střední a severní Evropu a Rusko. Za strůjce lze zmínit FINNTROLL, THYRFING, CADACROSS, TURISAS a ENSIFERUM. Posledním třem jmenovaným byla později přiřčena další specifická (fandovská) škatulka s názvem "battle metal". Jednalo se o označení vypovídající o oblíbených tématech středověkém válečnictví a hrdinných skutcích často hledajících inspiraci v Eddě či Kalevale a tomu odpovídalo i ztvárnění těchto balad. Nedá se stručně popsat, kdo se jakým směrem vyvíjel, ale určitě bylo poznat, když v roce 2004 opustil kapelu ENSIFERUM multiinstrumentalista Jari Mäenpää, aby se věnoval svým projektům. Mezi nejznámější z nich patří WINTERSUN.

Demo "Winter Madness" a debut nesoucí název kapely "Wintersun" vyšly v roce 2004. Že byl debut vydán u Nuclear Blast napovídá o tom, že už prvotina vzbudila nemalý zájem. Leč od té doby se po WINTERSUN jakoby zem slehla a osm let žádnou desku nevydali. Až v půli října 2012 byly vyslyšeny tužby a WINTERSUN představili desku "Time I". Název je skutečně příznačný. V první řadě odpovídá celkové stopáži desky. Není těžké si představit, že po takové době ledaskdo očekával víc než čtyřicet minut v pěti písních. Zde také neplatí ani rčení, že "méně může znamenat více". První deska skutečně nesla náboj bojového ryku, ale spíše než jako ucelené dílo, působila více méně jako sborník písní ke zvolenému tématu. "Time I" již od prvních tónů vzbuzuje dojem jednoho příběhu. Svižnost a elán, jež WINTERSUN ztvárňují, se nikam nevytratily, ba navíc byly podtrženy velkolepou atmosférou zamrzlých krajin, ostrých větrů či polární záře.

Již při prvních minutách poslechu je cítit svěží vzduch zimní krajiny, kde si vítr na zemi pohrává s prašným sněhem. Značnou měrou tomu přispívají tóny japonské flétny šakuhači. Děj se rozbíhá v malebnou scenérii, když záhy udeří mráz. Po chvíli dezorientace již není pochyb, že právě z jeho útrob se ozývá ono volání opustit pevnou hroudu pod nohami a vydat se ke hvězdám. Snící dobrodruh se po chvíli ocitá na vrcholu, když si uvědomuje bezpodstatnost světa. Jak hudba graduje, je slyšet hlas nabádající zanechat vše, co nás svazuje a jen se nechat rozplynout přesně tak, jak ji Jari nastrojil. Po krátkém oddychu následuje poselství o celistvosti, pomíjivosti a vlastním odhodlání spolupodílet se na změně vnímání našeho vztahu k pozici, kterou ve světě zaujímáme.

Je zima až praští, to je jasné, ale měli bychom si uvědomit, že část takového mrazu a temnoty si neseme každý v sobě, představuje Jari v další části a upozorňuje, že je pravý čas začít s tím něco dělat. Každý na to má pouze svůj život a je jenom na něm, jestli si jej nechá protéct mezi prsty. Loňské sněhy jsou ty tam a celá existence směřuje k zániku. Právě uvědomění si pomíjivosti by mělo být prvním krokem, aby nám čas neutekl, protože prostě každý někam směřujeme a nemá smysl stát na místě. Když si toto poselství WINTERSUN člověk projde, deska končí a stejně tak rychle skončí i po každém dalším poslechu. Představení je to vskutku barevné.

Inspirace japonským stylem (nejen) komponování dodává desce plastičtější a kontrastnější rozměr. Snad právě proto se dá považovat za pozitivum i zřetelná a předvídatelná evoluce skladeb, kde je již předem jasné, že právě teď musí dojít k výbuchu a teď by bylo záhodno zase krapet zvolnit, protože to tam prostě patří. "Time I" je určitě klidnější než "Wintersun", přesto ale nabízí řadu ostrých pasáží. Víc než k tanečnímu ryku se proto hodí k pasivnímu poslechu, ideálně na verandu chaty s výhledem do zasněženého údolí.

sestava: Jari Mäenpää - zpěv, kytara, klávesy, Kai Hahto – bicí, Teemu Mäntysaari – kytara, Jukka Koskinen - baskytara
1. When Time Fades Away
2. Sons of Winter and Stars