06.09.16

RIVERSIDE - Shrine of New Generation Slaves

2013 InsideOut Music

čas: 50:59/22:07 (bonusový disk)
země původu: Polsko
styl: progressive rock

Poláci RIVERSIDE patří již od svého debutu "Out Of Myself", který byl zároveň první části koncepční trilogie "Reality Dream", ke špičce světové progresivní scény. Za pomyslný vrchol jejich dosavadní kariéry pak lze považovat druhou nahrávku "Second Life Syndrome", kde pánové svou tvorbu vypilovali téměř k dokonalosti. Na třetím počinu "Rapid Eye Movement" přes jeho nepopiratelné kvality byla již znát lehká kreativní nouze a únava materiálu a předposlední album "Anno Domini High Definition" částečně doplatilo na hledání nového zvuku, který byl lehce přitvrzen, přičemž ubylo éterických pasáží a výsledek působil trochu rozpačitým dojmem. Po čtyřech letech konečně přichází jeho následovník "Shrine of New Generation Slaves" a s ním i odpověď na otázku, zda spolek konečně dokázal překročit svůj stín.

Velmi nadějně znělo již EP "Memories in My Head", vydané roku 2011 se třemi zhruba desetiminutovými skladbami, které jasně dokázalo, že dlouhé hudební plochy jsou pro RIVERSIDE jako stvořené, dokáží na nich vybudovat fascinující atmosféru a ani chvíli nenudit. Kdo by ale čekal, že se obdobného trendu přidrží i na novince, pak by se s výjimkou předposledního kousku "Escalator Shrine" zmýlil. Ta je totiž překvapivě více písničková, dynamičtější a místy má patrný hardrockový feeling. Ten úžasně kontrastuje s pomalejšími melancholicky zasněnými pasážemi, zatěžkanými pinkfloydovským odérem, v nichž je kapela zkrátka nejsilnější a jimiž dokáže rozvířit posluchačovu emocionální hladinu.

Zřejmě nejvýraznější změnou prošla hra klávesisty Michała Łapaje, který přestal "pouze" podkreslovat tajuplnou atmosféru hudby seskupení, je nyní mnohem více slyšet a využívá celou škálu rozličných zvuků. Staromilce potěší především typický sound Hammondů, který se drtivé většině fanoušků prog rocku a 70. let nemůže nikdy omrzet. V rukávě má ale samozřejmě i moderněji znějící rejstříky. "Gilmourovsky" podmanivé kytarové kouzlení Piotra Grudzińského patří i nadále k největším devízám tvorby spolku, stejně jako charismaticky posmutnělý vokální projev Mariusze Dudy a jeho hypnoticky pulzující baskytara. Potěší a překvapí i jediný host na nahrávce Marcin Odyniec, který saxofonem bravurně zdobí skladbu "Deprived (Irretrievably Lost Imagination)".

Nemalý pokrok udělali RIVERSIDE i coby skladatelé. Novinka je nesporně výrazově bohatší a pestřejší než nepředešlé počiny a na ploše zhruba padesáti minut nenajdeme slabšího místa. Z alba přímo sálá lehkost, svěžest a řemeslná propracovanost, přičemž síla seskupení těží především ze schopnosti napsat instrumentálně nekomplikované skladby se silnými nosnými nápady a bez výraznějších muzikantských exhibicí. I přesto však jde o hudbu rafinovanou, vysoce sofistikovanou a po všech stránkách vyzrálou. Třešničkou na dortu je bonusový disk "Night Session" (k dostání pouze v limitované edici), rozdělený na dvě více než desetiminutové části s překvapivým obsahem na pomezí elektroniky, ambientu a psychedelického rocku, který představuje poměrně netradiční tvář kapely a hudebně nahlíží spíše do hájenství sólového projektu frontmana Mariusze Dudy LUNATIC SOUL.

Jestliže jsem v úvodu psal, že dosavadním vrcholem RIVERSIDE je druhá nahrávka "Second Life Syndrome", po poslechu "Shrine of New Generation Slaves" tohle tvrzení už vlastně neplatí. Srovnávat oba tyto klenoty je sice ošemetné a kvalitativní rozdíl rozhodně není nijak výrazný, nicméně novinka mi připadá přece jen o něco dotaženější, členitější a nápaditější. Díky tomu lze i nadále spolek řadit mezi absolutní špičku progresivní scény a jeho čerstvý počin mezi ty nejblyštivější klenoty, které v poslední době vyprodukovala.

sestava: Mariusz Duda – zpěv, baskytara, akustická kytara, Piotr Grudziński – kytary, Michał Łapaj – klávesy, hammondy, theremin, Piotr Kozieradzki – bicí; host: Marcin Odyniec – saxofon
produkce: RIVERSIDE, Magda a Robert Srzedniccy
1. New Generation Slave