06.09.16

GOD SEED - I Begin

GOD SEED - I Begin

2012 Indie Recordings

čas: 42:54
styl: black

Nie je veľa zoskupení, pri ktorých by ste museli na debutový album čakať polovicu dekády a stále by ste nevedeli, na čom vlastne ste. V prípade GOD SEED možno navyše hovoriť o pomerne dramatických okolnostiach samotného vzniku poznamenaného súdnymi spormi. Faktická stránka prípadu, z médií dobre známa, bola zhruba takáto: neschopnosť ďalšej spolupráce a následný spor o meno GORGOROTH medzi Infernusom na jednej strane (ktorý argumentoval tým, že je zakladajúcim a jediným stálym členom kapely) a Kingom a Gaahlom na strane druhej (títo si zakladali na skutočnosti, že ako kreatívna sila posledných nahrávok kapely by mali mať právo vystupovať ako GORGOROTH práve oni a nie Infernus, ktorý sa o dianie okolo kapely príliš nezaujímal).

Výrok súdu bol jednoznačný - dvojica sa z kapely sama vylúčila pokusom o vyhadzov Infernusa v roku 2007, ktorý z kapely vylúčený byť nemôže, pokiaľ sa z nej nerozhodne odísť sám. Nakoľko Gaahl a King ov Hell sa nehodlali svojej vášne pre muziku len tak vzdať, odštartovali nový projekt pod novým názvom GOD SEED, inšpirovaným názvom rovnomennej piesne z dosky "Ad Majorem Sathanas Gloriam". V skratke niekoľko ďalších skutočností – osobné problémy Gaahla privádzajúce jeho odchod z metalovej scény, naverbovanie Shagratha z DIMMU BORGIR ako nového vokalistu pre kapelu a vydanie nového materiálu pod hlavičkou OV HELL. S príchodom roku 2012 si svoj odchod zo scény Gaahl očividne premyslel, opäť sa spojil s Kingom a takto dali vzniknúť prvému spoločnémú dielu od odchodu z predošlej spoločnej kapely.

GORGOROTH som vždy vnímal ako kapelu, ktorá okrem mediálneho rozruchu a zopár prostoduchých škandálov nepriniesla black metalu vôbec nič – kvalitatívne sa ich nahrávky s dielami od kolegov ako SATYRICON či nedajbože EMPEROR nedali vôbec porovnávať. Napriek uvedenému si kapela vybudovala základňu skalných priaznivcov, ktorí v Gaahlovom posolstve videli nepopierateľné vyjadrenie individuality, toľko potláčanej na úkor modiel, ktoré si človek doposiaľ stihol vymyslieť a následne uctievať. Či už sa v jeho osobe skrýva nepochopený vizionár alebo len excentrický nespokojenec, faktom je, že tentoraz s Kingom prišli až s prekvapivo komplexným materiálom.

Predstavte si kvalitný mix toho najlepšieho, čo dvojica vydala pod hlavičkou predošlej kapely, pridajte ingrediencie z Gaahlových vedľajších projektov (TRELLDOM a dokonca WARDRUNA) a o "I Begin" získate celkom slušnú predstavu. Doska sa začína výstavným blackovým kúskom "Awake", ktorého potenciál poslucháča prebudiť z letargie všedného dňa je obdivuhodný – zrejme najrýchlejšia vec na albume vzdávajúca hold black metalu ako takému, podkreslená zaujímavými klávesovými efektmi Geira Bratlanda (inak live pre DIMMU BORGIR). Tento pán dodáva svojimi atmosférickými vyhrávkami albumu charakteristický ráz, a mám za to, že stojí i za dusivým industriálnym introm "Bloodline" – nie nepodobný noise atmosfére známej už z dosky "Incipit Satan". Doska sa našťastie vyhýba najväčšiemu žánrovému neduhu, u podpriemerných kapiel tak častému – reč je o uspávajúcej monotónnosti zapríčenenej podobnosťou jednotlivých položiek. S novinkou GOD SEED niečo podobné nehrozí - rýchle kúsky šikovne striedajú strednotempové výpravné kompozície ako "Alt Viv" (Doprevádzaná i na pomery žánru zaujímavým vizuálnym spracovaním v podobe videoklipu vzniknutého pod taktovkou Matsa Willassena, nesúcom odkazy na Freudov míľnik "Totem a tabu"), či "Aldrande Tre" s čistým Gaahlovým spevom. Ako z uvedeného vyplýva, počuť budete okrem angličtiny i nórsky jazyk, no k textom v písanej podobe sa legálne už tradične nedopracujete.

King a Gaahl si možno svojim arogantným vystupovaním a "podrazu" voči bývalému spojencovi Infernusovi nevybudovali práve najlepší verejný obraz. O ich prístupe k fanúšikom by sa tiež dalo polemizovať, no ak si všetko toto odmyslíme, musíme skonštatovať, že s očakávaným debutom GOD SEED prišla na trh nadpriemerná blackmetalová nahrávka, ktorá priaznivcov žánru v podstate nemá prečo sklamať.

sestava: King ov Hell - baskytara, Gaahl - zpěv, Kenneth Kapstad - bicí, Sir - kytara, Lust Kilman - kytara, Geir Bratland - klávesy
produkce: GOD SEED
odkaz: facebook.com/GodSeedOfficial