SUEDE

VINTERSORG - Orkan

VINTERSORG - Orkan

2012 Napalm Records

čas: 50:28
styl: viking/black

Švédští VINTERSORG byli založeni roku 1994 coby sólový projekt zpěváka a multiinstrumentalisty Andrease Hedlunda. Zatímco první dvě řadové nahrávky se nesly ve znamení typického severského viking/black metalu, na třetím a přelomovém albu "Cosmic Genesis" se již podílel druhý stálý člen seskupení, kytarista Mattias Marklund, který společně s Andreasem působil i ve folk-metalových OTYG. S jeho příchodem do sebe zvuk kapely nasákl progresivní či jazzové vlivy a místo dosavadní švédštiny dostala přednost angličtina. Tato éra vyvrcholila skvělým počinem "The Focusing Blur", nad nímž se navíc vznášel silný avantgardní odér.

Zároveň šlo a jakýsi zlom, neboť na následující desce "Solens rötter" začal pozvolný návrat ke klasičtějšímu pojetí viking metalu a především rodnému jazyku. Na "Jordplus" se tento trend projevil ještě výrazněji a progresivní prvky ustoupily do pozadí, novinka "Orkan" je pak nepřekvapivě vytěsňuje téměř úplně.

Abych byl upřímný, u většiny služebně starších kapel podobné "návraty ke kořenům" sleduji spíše se značnou nelibostí, neboť se málokdy povedou a většinou se utápí v sebevykradačské neinvenčnosti. U VINTERSORG však tento vývoj paradoxně vítám. Kromě toho, že progresivnější žánrové uchopení se z velké části překrývalo s tvorbou slovutných BORKNAGAR, k nimž Hedlund na začátku tisíciletí nastoupil, mi zkrátka u tohoto spolku připadá konzervativněji pojatá tvorba autentičtější a více pohlcující.

I přesto, že "Orkan" působí lehce archaickým dojmem, daří se zde pánům budovat fascinující atmosféru nasáklou duchem drsné severské přírody a tamních hlubokých hvozdů. K tomu dopomáhají četné folklórní prvky, akustické plochy a střídání střednětempých hymnických pasáží s black metalovými vichřicemi. I přesto, že na albu nelze nalézt v rámci žánru nic vyloženě překvapivého či objevného a setkáme naopak s jistou výrazovou konzervativností, po skladatelské stránce se jedná možná o nejnápaditější počin, který kdy VINTERSORG vydali. Zatímco na všech předchozích nahrávkách se střídaly silné momenty s těmi méně nápaditými a vždy se našlo pár slabších míst, novinka překvapuje uvolněností, lehkostí, nadhledem a především skladatelským mistrovstvím. Od začátku do konce jde o nesmírně poutavé a zábavné dílko, které vzdává poctu viking/black metalovému žánru v jeho nejkrystaličtější podobě a z něhož na vás typicky severská atmosféra dýchá každým tónem.

Nikdy bych nevěřil, že mě posun z avantgardně/progresivních končin směrem ke konzervativnímu žánrovému pojetí dokáže u nějaké kapely nadchnout a většinou tomu také bylo právě naopak. VINTERSORG jsou ale čestnou výjimkou a "Orkan" pohlcujícím skandinávským klenotem se všeobjímající naturálně-mystickou atmosférou. Zároveň jde o důkaz, že zprofanovaný "návrat ke kořenům" lze pojmout i s velkou dávkou nápaditosti, skladatelského umu a nemusí být jen důsledkem výrazové vyčerpanosti či umělecké krize.

sestava: Andreas Hedlund - zpěv, kytary, baskytara, klávesy, programování, Mattias Marklund - kytary
produkce: VINTERSORG
odkaz: myspace.com/vintersorganic