06.09.16

06.09.16

Steven Wilson - The Raven that Refused to Sing (And Other Stories)

2013 Kscope

čas: 54:03
styl: progressive rock

Britský hudebník a producent Steven Wilson je bezpochyby jednou z nejzásadnějších postav současné progresivní scény. Největší věhlas si vysloužil coby frontman slovutných PORCUPINE TREE, ale úspěch slavil i s celou řadou dalších projektů, z nichž je nutné jmenovat aspoň BLACKFIELD, BASS COMMUNION, NO-MAN či STORM CORROSION. Mimoto se od sklonku minulé dekády věnuje i sólové tvorbě, pod jejíž hlavičkou letos vydal již třetí řadové album "The Raven that Refused to Sing".

Zatímco debut "Insurgentes" se vyznačoval poměrně experimentálním vyzněním, moderní produkcí a koketováním s elektronikou či ambientem a následující dvojalbum "Grace For Drowning" v tomto trendu víceméně pokračovalo, novinka přináší již poněkud konzervativnější vyznění s rozmáchlým art-rockovým soundem silně evokujícím sedmdesátá léta. K tomu jistě přispěl i fakt, že si Steven poprvé na svou desku přizval spoluproducenta, kterým je Alan Parsons, legendární zvukový inženýr studia Abbey Road, který se proslavil zejména díky spolupráci na takových hudebních skvostech jako "The Dark Side of the Moon" od PINK FLOYD či "Abbey Road" od THE BEATLES. Velmi úspěšný byl ale i coby hudebník v rámci své kapely THE ALAN PARSONS PROJECT, jejíž první dvě desky patří rovněž k největším klenotům rockové hudby.

Nové album Stevena Wilsona se dá v podstatě chápat jako pocta progresivním a jazz-rockovým spolkům sedmé dekády minulého století. Instrumentální mistrovství prosakuje z každého tónu a bohatý a pestrý zvuk umocňují hammondy, mellotrony, minimoogy, flétna, saxofon či klarinet. Jako vždy jde o fenomenální kousek i po stránce skladatelské. Dramaturgie jednotlivých kousků je perfektně propracovaná, skladby velmi přirozeně a zároveň rafinovaně gradují, bravurně si hrají s náladami a tempy a kontrasty působí velmi nenuceně. Z celého počinu navíc dýchá velmi tajuplná a znepokojující atmosféra, která se skvěle doplňuje s textovým konceptem, založeným na zhudebnění nadpřirozených příběhů.

Zlatými hřeby kolekce jsou z mého pohledu tři nejdelší a zřejmě i nejrozmanitější opusy "Luminol", "The Holy Drinker" a "The Watchmaker". Každý čítá více než deset minut a nejvýrazněji v nich vynikne instrumentální bravura všech zúčastněných. I přes svou délku navíc nemají ani chvíli tendenci nudit, naopak neustále strhávají posluchačovu pozornost novými podněty a bravurními skladatelskými nápady. Méně zajímavé mi naopak přijdou písně "Drive Home" či titulní "The Raven that Refused to Sing", které by se vzhledem ke své křehkosti a patetické orchestraci možná lépe vyjímaly na albech projektu BLACKFIELD.

Novinka Stevena Wilsona je více než důstojnou poklonou rockové hudbě a jejímu zlatému období. Emocemi, instrumentálním mistrovstvím a ohromující skladatelskou invencí překypující nahrávka nabízí vysoce nadstandardní posluchačský požitek pro všechny milovníky progresivní scény a zejména pak pro ty, kteří dávají přednost konzervativnějšímu žánrovému pojetí.

sestava: Steven Wilson – zpěv, kytary, baskytara, klávesy, mezotron, Guthrie Govan – kytary, Nick Beggs – baskytara, Chapman Stick, doprovodný zpěv, Adam Holzman – klávesy, hammondy, piano, minimoog, Marco Minnemann – bicí, perkuse, Theo Travis – flétna, saxofon, klarinet; hosté: Jakko Jakszyk – doprovodný zpěv, Alan Parsons – kytary, Dave Stewart a London Session Orchestra – smyčce
produkce: Steven Wilson, Alan Parsons
1. Luminol
2. Drive Home