OMNIUM GATHERUM - Beyond

OMNIUM GATHERUM - Beyond

2013 Lifeforce Records

čas: 57:04
země původu: Finsko
styl: melodic death

Komu se stýská po nejlepších časech göteborgského melodického death metalu, jenž eskaloval alby "The Gallery" respektive "The Jester Race", nemusí házet flintu do žita, neboť těžiště skoro zapomenutého subžánru se přesunulo v nultých letech do Finska. Kapely jako INSOMNIUM, IN MOURNING, BEFORE THE DAWN nebo právě OMNIUM GATHERUM melodickému death metalu vtiskli typickou finskou silnou melodičnost, některé více inklinují k techničtějším riffům, jiné k zasněné melancholii, avšak posledně jmenovaní vynikají tím, že všechny typické atributy subžánru absorbovali ve velmi vyváženém poměru. Jinými slovy, pokud jiným metalovým souputníkům tu a tam něco málo schází, sextet z finské Karhuly se dotýká pomyslného piedestalu dokonalosti. Avšak nebylo tomu tak vždy, zcela zásadní průlom v jejich kariéře nastal až s příchodem čtvrtého alba "The Redshift". Za současnou tvář nemůže skupina děkovat nikomu menšímu než guruovi melodického death metalu Danovi Swanö, ten sice novinku "Beyond" přímo neprodukoval, avšak postaral se o mix a mastering a netřeba dodávat, že především postprodukce určuje výsledné vyznění nahrávky.

Epickým zvukem "Beyond" přímo navazuje na velmi vydařeného předchůdce "New World Shadows", avšak s menším podílem dlouhých zachmuřelých kompozic, tím šestá studiová nahrávka evokuje spíše svižný drive "The Redshift". Oproti přelomovému dílu OMNIUM GATHERUM na novince více operují s progresivními prvky, nesnaží se o chytlavost za každou cenu, i když třeba ústřední kytarový riff v "New Dynamic" patří k těm vůbec nejlíbivějším v historii kapely. Přestože v globálu Finové sázejí na velmi pestrý melodický kytarový rejstřík, rozhodně nelze hovořit o nějaké kýčovitosti a naštěstí ani o podbízivosti v podobě sladkobolných meziher s "nu-metalovými" nápěvy. Nic takového se nekoná, i v odlehčených pasážích vůdčí tón udává Pelkonenův hluboký murmur, byť se třeba v "In the Rim" objeví též melodické vokální linky kytaristy Kota.

OMNIUM GATHERUM na jedné straně disponují schopností senzibilního posluchače uhranout rafinovanými vyhrávkami, ekvilibristickými sóly či šťavnatými hutnými riffy, na druhé, paradoxně díky melodickému kytarovému perfekcionismu, navíc podmáznutému melancholickými klávesy, nekoncentrovaného posluchače naopak skoro až zhypnotizují. V tomto ohledu Finové disponují zvláštním extrémem, samotná hudební produkce rozhodně nepatří k těm vyměklým, třeba bicí se nebojí kulometné kanonády, kytary občas skoro až blackmetalově kvílí, avšak při určitém poslechovém naladění OMNIUM GATHERUM fungují jako dokonalý tišící prostředek, relax při procházce jarní přírodou. Jako melancholická nit se nahrávkou nese těžko specifikovatelná, skoro až psychedelická atmosféra, natolik typická pro finský melodický metal, jedním dechem však dodávám, ortodoxní deathmetalisté by se měli raději podobným nahrávkám spíše vyhnout obloukem.

"Beyond" je velmi kompaktní deska, co do nálady se sice nese na jednotné vlně (snad s výjimkou baladické "Who Could Say"), avšak každá z deseti kompozic skýtá myriádu vyhrávek, které jen tak nezevšední, díky čemuž OMNIUM GATHERUM lze považovat za současné vlajkonoše skandinávského melodického death metalu. Finové s bravurou kombinují silné kytarové melodie s fortelným tvrděmetalovým skeletem, nepostrádajícím techničtější kontury. Na druhou stranu nepřicházejí oproti předchůdcům s ničím novým, napříště by tudíž dokonale odvedené řemeslo nemuselo stačit.

sestava: Jukka Pelkonen - zpěv, Markus Vanhala - kytara, Aapo Koivisto - klávesy, Joonas Koto - kytara, Erkki Silvennoinen - baskytara, Jarmo Pikka - bicí
produkce: Teemu Aalto a Sami Koivisto
1. Luoto