06.09.16

SOILWORK - The Living Infinite

SOILWORK - The Living Infinite

2013 Nuclear Blast

čas: 84:38
styl: modern melodic death metal

Švédská sebranka SOILWORK funguje zhruba od poloviny devadesátých let a patří bezesporu mezi nejvýraznější spolky v rámci melodického death metalu. Již první dvě alba si vysloužila velmi solidní ohlas, díky němuž pánové dostali možnost vydávat své desky skrz mamutí metalový label Nuclear Blast, pod jehož hlavičkou působí dodnes. Za vrcholy diskografie lze považovat především třetí a čtvrtou nahrávku "A Predator's Portrait" a "Natural Born Chaos". Ty se pyšnily velmi originálním a pestrým soundem, díky němuž jste kapelu poznali již během několika prvních sekund libovolné skladby, a dodnes patří mezi nejzajímavější alba celého žánru.

Už následující počin "Figure Number Five" ovšem naznačil, že se v této krasojízdě navždy pokračovat nebude. Přednost začaly ve stále větší míře dostávat jednoduché, posluchačsky efektní a maximálně přístupné aranže, uhlazené chytlavé refrény a celkový posun k metalovému mainstreamu. To koneckonců ještě výrazněji stvrdila doposud zřejmě nejpopulárnější deska seskupení "Stabbing the Drama", po níž přišla pro kapelu asi nejsvízelnější situace. Rozhodl se ji totiž opustit jeden ze zakladatelů, dvorní skladatel a hlavní kytarista Peter Wichers. Další album "Sworn to a Great Divide" se už tedy muselo obejít bez něho a obavy pesimistů se naplnily. Jedná se zřejmě o nejslabší nahrávku, kterou SOILWORK kdy stvořili a zjevnou ukázku kreativního vyhoření. Příliš ale kupodivu nepomohl ani jednorázový návrat Wicherse na předposlední řadovce "The Panic Broadcast", která nebyla nijak výrazně lepší. Kapela jakoby už zcela vyčerpala veškerý svůj potenciál a začala bezradně přešlapovat na místě.

Odpovědí na tvůrčí krizi má být novinka "The Living Infinite", která se ambiciózně "rozlezla" na téměř hodinu a půl trvající hrací dobu a dva samostatné disky. Zdá se tedy, že pánové najednou mají skladatelských nápadů na rozdávání a druhý restart bez Wicherse by mohl být tentokrát mnohem povedenější. To je ale bohužel pravda jen částečně. Po mnoha posleších se mi sice aktuální deska jeví jako o něco zdařilejší než "Sworn to a Great Divide", nicméně za dalšími položkami diskografie pořád spíš pokulhává. Žádné hudební změny nepřekvapivě očekávat nelze. Kapela svůj projev zřejmě už definitivně zakonzervovala a z nastoleného směru neuhne ani o píď. Máme tu tedy opět vydatnou porci líbivého melodického death metalu s až popově chytlavými popěvky a aby se neřeklo, občas i nějakým tím lehčím nářezem. Vše samozřejmě se skvělými instrumentálními i pěveckými výkony a ve špičkovém zvukovém i producentském balení. A teď je jen na posluchači, zda na tuto hru přistoupí či nikoliv.

Asi nejvýraznějším problémem je kromě skladatelské vyčerpanosti stále větší zaměnitelnost s ohromnou masou "moderně metalových" spolků především z USA, kde podobným stylem hraje neuvěřitelná spousta interpretů, kteří si navíc jsou podobní jako vejce vejci. U SOILWORK lze naštěstí i nadále zaznamenat prvky švédské školy i poslední pozůstatky typického soundu kapely ze začátku tisíciletí, ale to je zoufale málo. Výsledkem je ubíjející nuda, při níž občas vytrhne z letargie zdařilý moment či zajímavý nápad, ale po většinu času jakoby neměla větší ambice, než být nenáročnou kulisou na rozjetém večírku.

Novince by jednoznačně pomohlo zkrácení nejméně na polovinu hracího času a ponechání jen nejvýraznějších skladeb. Pojmout ji coby dvoualbum bylo po všech stránkách chybným krokem, který jen odkrývá monotónnost a přímočarost tvorby spolku. Některé skladby navíc působí tak rutinním a nezáživným dojmem, že poslechnout celý počin na jeden zátah a neodvádět svou pozornost neustále jinam, se jeví téměř jako nadlidský výkon. Kdepak, na tak velkolepou hrací plochu kapela momentálně nemá dostatek skladatelské invence a z prezentovaného materiálu by vykřesala maximálně tak solidní EP.

"The Living Infinite" je naprosto průměrnou a ničím nevybočující metalovou nahrávkou. Nenáročné konzervativce a příznivce komerčnějších odnoží žánru možná nadchne, náročnější posluchač se ale musí poohlédnout jinde. Chytlavý a průzračně jednoduchý melodický death metal s podbízivě chytlavými refrény se sice pyšní po všech stránkách profesionální instrumentací, zpěvem, produkcí i zvukem, ale více než jako niterné dílo originálního seskupení zní jako tuctový produkt pro masy, byť řemeslně poměrně kvalitně zpracovaný. Pro všechny, kteří stejně jako já považovali kdysi SOILWORK za jednu z nejnadějnějších kapel scény, bude novinka pravděpodobně dalším zklamáním a stvrzením zcela vyčerpaného tvůrčího potenciálu.

sestava: Björn "Speed" Strid - zpěv, Sylvain Coudret - kytary, David Andersson - kytary, Ola Flink - baskytara, Sven Karlsson - klávesy, Dirk Verbeuren - bicí; host: Justin Sullivan - doprovodný zpěv
produkce: Jens Bogren a SOILWORK
CD 1: