06.09.16

MASERATI - Maserati VII

MASERATI - Maserati VII

2012 Temporary Residence

čas: 53.52
styl: post-rock/electronic

Pokud někomu nechybí invence, tak dnes již kultovním rodákům z Georgie MASERATI. Přestože lakonicky pojmenované CD "Maserati VII" (pokud ale správně počítám, v jejich diskografii ve skutečnosti figuruje jako jejich pátá dlouhohrající nahrávka) opět trochu zatřáslo s hudebním výrazivem, přesto přese všechno lze během několika vteřin jasně identifikovat typický rukopis kvarteta. Mluvit dnes ve spojitosti s MASERATI o post-rocku by bylo nanejvýš pošetilé, více než kdokoliv jiný si uvědomují, že každý žánr jednou dospěje ke svému vyčerpání a tak studiové experimentování může znamenat správné východisko. Nemusíte zrovna nahrávku nadopovat tunami elektronických serepetiček a progresí či avantgardou za každou cenu, abyste dosáhli kýžené originality, někdy méně znamená více.

"Maserati VII" je první album s živým bubeníkem od tragického úmrtí Jerryho Fuchse, avšak, byť hřejivé, akustické bicí Mikea Albanese (CINEMECHANICA) díky strojově přesnému rytmu jen těžko rozeznáte od automatu. Jde totiž o to, že ačkoliv album "Maserati VII" je doslova prošpikované elektronikou - zaujímá stejně výsadní postavení jako rockové nástroje, nahrávka ve finále nezní nijak chladně synteticky. Naopak, přesná, avšak minimalistická rytmika organicky pulsuje, nahrávce nekompromisně udává dynamický tah, současně působí relaxačním dojmem. Syntezátory evokují analogová arpeggia přelomu sedmé a osmé dekády. Ano, klasické hipsterské retro v plné polní, ale v konfrontaci s post-rockovou výbušností výsledek nezní ani trochu pozérsky. Označení retro disko post-rock asi nejvíce vystihuje současnou tvář MASERATI, hudba ideální na párty, v autě vybízí k bdělosti a na domácí aparatuře si zase můžeme vychutnat různé melodické finesy a celkově výtečný hi-fi sound.

Album obsahuje několik vyložených hitovek, v čele pelotonu tempo udává trojka "Flashback" - akurátní rytmika a kvílivé space kytary rovná se takřka orgasmický zážitek. Jakoby vystřižený soundtrack z nějakého osmdesátkového seriálu působí pro změnu pátá "Abracadabracab", byť rytmika i elektronika zní velmi přímočaře, díky rafinovaným aranžím skladba dokonale graduje. No a konečně tu máme asi nejatypičtější kousek alba, poloinstrumentální hold KRAFTWERK "Solar Exodus" s zefektovaným recitativem Chrise McNeala. Na albu nechybí ani ryze syntezátorová "Lunar Drift", zde zase můžeme hovořit o poctě TANGERINE DREAM, oproti ní se předposlední "Earth-Like" naopak vrací ke kořenům spolku a prezentuje syrový post-rock ve své nahotě.

"Maserati VII " považuji za důstojného nástupce výtečného "Pyramid of the Sun", na jedné straně rozvíjí elektronické experimentátorství, avšak na druhé již nepůsobí natolik šokantním dojmem. Některé kompozice totiž postrádají kreativnějšího ducha, uvítal bych více inteligentně chytlavých skladeb, extatických momentů. Byť se CD "Maserati VII" co do syntetického naturelu posunulo více dopředu, ve všem ostatním zůstává až zarputile tradiční. Přesto ale v rámci stylu výtečná záležitost.

sestava: Coley Dennis - kytara, Matt Cherry - kytara, Chris McNeal – baskytara, Mike Albanese - bicí
produkce: MASERATI
1. San Angeles