06.09.16

06.09.16

SPOCK'S BEARD - Brief Nocturnes and Dreamless Sleep

2013 InsideOut Music

čas: 55:50/25:44 (bonusový disk)
styl: progressive rock

Americká progresivně-rocková veličina SPOCK'S BEARD byla založena začátkem devadesátých let bratry Nealem a Alanem Morseovými a brzy se zařadila mezi nejvýraznější spolky scény. Za dosavadní vrchol diskografie lze považovat fenomenální koncepční dvoualbum "Snow", které pro kapelu znamenalo podstatný zvrat. Po jeho natočení se totiž odporoučel dosavadní leader a hlavní skladatel Neal Morse, bez něhož se další existence seskupení zdála být prakticky nemožná.

Nepříjemná situace se nakonec překvapivě nevyřešila angažováním nového instrumentalisty či vokalisty, ale veškeré klávesové party vzal na svá bedra fenomenální Ryo Okumoto a hlavního zpěvu se ujal dosavadní bubeník Nick D'Virgilio, jehož hlas lze zaslechnout v doprovodných partech i na starších deskách. Zatímco první dva takto vydané řadové počiny působily mírně rozpačitým dojmem, následující eponymní album a především jubilejní "X" už přední pozici kapely na scéně s přehledem obhájily. Pak ale přišla další rána.

Na sklonku roku 2011 skupinu opustil i Nick D'Virgilio a ta se tak dostala do takřka stejné situace jako po odchodu Neala Morse a navíc zůstala bez bubeníka. Tentokrát už bylo angažování nových členů nezbytností a vyřešilo se kupodivu opět velmi brzy. Jen pár dní po vydání oficiálního prohlášení D'Virgilia se na webu objevily informace, že na bubenickou stoličku usedne Jimmy Keegan, který SPOCK'S BEARD dříve doprovázel při živých vystoupeních a novým zpěvákem se stává Ted Leonard z progresivně metalových ENCHANT, kteří se na další čas odmlčeli. V této sestavě nakonec vzniklo i aktuální album "Brief Nocturnes and Dreamless Sleep".

Zatímco z rozchodu s Nealem Morsem se kapela vzpamatovávala delší dobu a chvíli trvalo, než definovala svůj nový hudební projev, z druhého odloučení už si naštěstí žádné viditelné šrámy neodnáší. Naopak se zdá být plná sil, energie a skladatelské invence. Dokonce bych si dovolil směle prohlásit, že její čerstvá novinka je tím nejlepším, co pánové vydali minimálně od zmiňovaného opusu "Snow". Pochválit musím především výběr nového vokalisty, který byl doslova trefou do černého. Emotivní a charismatický projev Teda Leonarda totiž svého předchůdce v lecčems překoná a s tvorbou spolku úžasně ladí. Dotyčný se navíc chopil i role doprovodného kytaristy a spoluskladatele celého materiálu a jeho tvůrčí otisk je zde poměrně patrný. Ale i když sem tam problesknou vlivy jeho domovských ENCHANT, je prakticky vyloučeno, abyste si kapely v jakémkoliv okamžiku spletli.

SPOCK'S BEARD si stále udržují svůj nezaměnitelný sound, založený na barvitém a instrumentálně perfekcionistickém pojetí progresivního rocku s nepopiratelnou inspirací sedmou dekádou minulého století, která je pro tento žánr živnou půdou. Novinka tentokrát dává vyniknout především již zmiňovanému japonskému klávesistovi Ryo Okumotovi, jehož nápaditá hra na klavír, mellotrony, syntezátory, varhany či klavinet nahrávce dodává velkou zvukovou bohatost a pestrost. Instrumentální mistrovství je ovšem patrné i na výkonech všech ostatních účinkujících, aniž by však po této stránce docházelo k nějakým bezúčelným exhibicím. Základem všech skladeb jsou naopak jasně strukturované a chytlavé písně, na které jsou postupně nabalovány další vrstvy muzikantského mistrovství, které neoslňuje nekonečnými sóly, ale spíše citem pro detaily a atmosféru. Za zmínku stojí i fakt, že coby host a spoluskladatel se zde objevuje i Neal Morse a jeho vklad je patrný zejména ve dvanáctiminutovém eposu "Waiting for Me". Ten by se koneckonců v lehce pozměněné podobě klidně mohl nacházet i na jeho sólovém albu.

Zdá se, že letošní rok přeje nadstandardně kvalitním progresivně-rockovým nahrávkám. Po skvělých novinkách RIVERSIDE či Stevena Wilsona jde o další špičkový žánrový počin, který by si nikdo z jeho příznivců neměl nechat ujít. SPOCK'S BEARD působí velmi svěže, nápaditě a uvolněně, jakoby je před nedávnem ani nepostihla natolik zásadní změna, jakou výměna frontmana bezesporu je. "Brief Nocturnes and Dreamless Sleep" je strhujícím, po všech stránkách dotaženým a dle mého názoru i nejzdařilejším dílkem kapely od vrcholného "Snow".

sestava: Ted Leonard - zpěv, kytary, Alan Morse - kytary, mandolína, autoharfa, doprovodný zpěv, Ryo Okumoto - klávesy, klavír, syntezátory, mellotron, varhany, klavinet, vokodér, Dave Meros - baskytara, doprovodný zpěv, Jimmy Keegan - bicí, perkuse, tympány, doprovodný zpěv; hosté: Neal Morse - kytary, Stan Ausmus - kytary, John Boegehold - vokodér, Craig Eastman - housle, viola, niněra
produkce: Rich Mouser, Alan Morse, John Boegehold
1. Hiding Out
2. I Know Your Secret