GHOST - Infestissumam

GHOST - Infestissumam

2013 Loma Vista Recordings

čas: 47:43
styl: psychedelic rock/heavy metal

Říká se, že měl papež František obě jejich desky ve sbírce jako první. Z jistých důvodů je ale do knihovny vždy odkládal výlučně vzhůru nohama...

Stále ještě pečlivě zahaleni rouškou anonymity vystupují GHOST (v USA jako GHOST B.C.) podruhé z podsvětí, aby kromě hranatých hostií a na hlavu postavených křesťanských symbolů položili na oltář i písně z nového alba. To nese název "Infestissumam" a při jeho poslechu si člověk velmi rychle uvědomí, jak dobře to mají GHOST na novince zase vymyšlené.

V době, kdy jsou výrazné symboly a kontroverzní image nezbytností, přicházejí GHOST ukryti v tajemných maskách a s okázalou drzostí šíří svůj vlastní "sametový satanismus". Zároveň si ale uvědomují, že v jednoduchosti dřímá síla a že nezpochybnitelné hodnoty předchozích dekád stále ještě výborně prodávají. Nové album proto servírují jako opiát kombinující kvalitní kytarové retro s téměř popovou přístupností. Hudba je sice ve finále drsná asi jako hitovky The Beatles, avšak chybějící metalovou hrubost okamžitě dorovnávají rafinované texty, ostřelující nemilosrdně vše, co jen trochu připomíná křesťanské symboly.

Naštěstí pro kapelu ale stojí za kvalitním marketingem také prvotřídní hudební materiál, který dokáže ospravedlnit i nějaký ten obchodní kalkul. Zřetelně sice oslábla dřívější dominance těžkých kytar ve prospěch nejrůznějších serepetiček okolo, ale až na výjimky to celkovému obrazu neuškodilo, spíše naopak. Kapele prochází dokonce i hříchy, za které by odměřený Benedikt XVI. vystavil zřejmě nejtučnější odpustek v historii křesťanství. Na mysli mám hlavně nebezpečné obcování s velkolepými sbory, vystavenými na odiv v intru "Infestissumam", singlové pecce "Year Zero" nebo absolutně luxusnímu kousku "Monstrance Clock". Svatého Otce by zřejmě neobměkčila ani skutečnost, že jsou to nakonec nejsilnější skladby celé desky a zároveň naprosto geniální motivy pro úvod a závěr celého alba. Sborový zpěv holt na nové desce funguje jako živá voda. Dodává jí téměř "anti-biblické" rozměry a jasně ji odlišuje od předchůdkyně z roku 2010.

Největší slabinou desky "Infestissumam" tak nakonec nejsou obávané chóry, ale nečekané ostrůvky bezradnosti, které se kapela snaží maskovat hypnotickým monotónem kostelních varhan a mýdlových popěvků ("Secular Haze", "Depth Of Satan's Eyes"). Papa Emeritus II. a jeho družina se nás pokoušejí opít rohlíkem, který sice zpočátku chutná jako zajímavá cirkusová lahůdka, ale po čase se mění v utahanou cukrovou vatu a pomalu se táhnoucí smrt. Vše zachraňuje až větší iniciativa kytar v závěru.

Druhým slabým místem nové desky je nečekaně zvuk - alespoň v porovnání s minulým albem. Kytary až příliš často narážejí do stropu limitace, načež nás místo pohlazení vlnou barevné psychedelie čeká akorát tak výbrus přehuleným smirkovým papírem ("Depth Of Satan's Eyes"). Jedinou záchranou by mohl být lepší mix na vinylu, ale to je bez záruky.

Teď ale zpět k disciplíně, ve které jsou GHOST v současnosti téměř neporazitelní - tedy k psaní usměvavých satanistických hitů při současném sledování kultovních filmů a vyšívání kněžských talárů. Zatímco na první desce bylo "popových" momentů jen pár, na albu "Infestissumam" fungují jako svalstvo, které drží desku pohromadě a zároveň ji dokáže i slušně rozpohybovat. Platí to například o skladbě "Year Zero", nestydaté hymně s řádnou porcí chorálů a ďábelsky přesvědčivým zaříkáváním. Hodně zpěvný hit se však ukrývá také v zakroucených kytarách písně "Jigolo Har Megiddo". Tu kdyby napsali ve své době Beatles, mohla by se hrát klidně i v kostele.

Ještě dál do světa hitových fláků zabředli GHOST v kousku "Idolatrine". Ten v sobě nese dokonce i cosi z přirozené líbivosti kapely ABBA. Bezejmenní kluci to prostě hrnou ve velkém a nějaké předpoklady nebo očekávání fanoušků jsou jim úplně volné. Vrcholnou demonstrací tohoto přístupu jsou hrátky nezletilých zombie v baladě "Ghuleh / Zombie Queen". Ta se nejdříve tváří jako doják z dílny Michaela Jacksona, ale zhruba ve své polovině se nečekaně zvrhne v pařbu, jakou pamatuje snad jen Travolta z Pulp Fiction.

I v roce 2013 prostě GHOST moc dobře vědí, co dělají. Opouštějí z části tradice a vrhají se místo nich do odvážnějších experimentů, aniž by přitom jakkoli slevili z kvality či výjimečnosti. Jsou neustále na hraně, ale přitom téměř pořád v plusu. Možná tomu tak nebude navěky, ale ještě nějakou chvíli jim tahle cesta bude přinášet velkou slávu.

A abych nezapomněl: Říká se, že to GHOST novým albem zase komplet vyhrají. A nikdo se nemá k tomu, aby tvrdil opak...

sestava: Papa Emeritus II - zpěv, Nameless Ghoul - baskytara, Nameless Ghoul - kytary, Nameless Ghoul - bicí, Nameless Ghoul - klávesy
produkce: Nick Raskulinecz