06.09.16

Honza Homola - Čarovánky

Honza Homola - Čarovánky

2012 vlastní náklad

čas: 40:24
styl: folk s přesahy jinam

Kytarista a zpěvák Honza Homola, známý především jako nedílná součást kapely WOHNOUT, připravil své již druhé sólové album. Zatímco však to první vydal pod hlavičkou projektu HOMOLKA TOBOLKA, tentokrát si vystačil jen se svým vlastním jménem. Album natočil mimo jiné i doma v pokoji, pojal jej zřetelně odlišněji, po rozpačitém debutu však příjemně překvapil.

Jak je všeobecně známo, bratři Homolové nejsou žádní excelentní zpěváci, jenže jak naznačuje jedna nedávná wohnoutí píseň, naštěstí i oni samotní si tuto skutečnost dostatečně uvědomují. Už dávno si dokázali nalézt specifickou polohu na bázi jakéhosi zesíleného šepotu, což se jeví coby zcela optimální východisko z nouze. Pokud se některý z nich od této linie odchýlí a pokusí se něco zazpívat, působí to trochu rušivě. Podobně je tomu v případě sólového Honzy, který tentokrát nazpíval pouhé čtyři písně a ty zbylé přenechal jiným či ponechal beze zpěvu. Dobře udělal.

Jestliže prvotina byla poněkud obyčejným akustickým recitálem jinak převážně rockového hudebníka, aktuálně se podařilo nahrát o poznání pestřejší, barevnější a místy až překvapující nahrávku. Tomuto dojmu napomáhají také instrumentálky, zvláště pak aranžérsky značně prokomponovaný "Istanbul", který vylepšuje také těleso Hněddé smyčce, hráč na tureckou sitár či muezín z Modré mešity z onoho města. Leckde vypomáhají i hráči na bicí, kontrabas, příčnou flétnu či klavír, obalově je však uvedena také bzučící masařka nebo ptačí zpěv z kozojedské zahrady. Zdařile si zde zazpívá i známá muzikálová zpěvačka Radka Fišarová, ovšem ještě lépe a možná až vrcholně vyznívají slovensky otextované titulní "Čarovánky", jež pozvedává nejen zdvojené bigbítové vzepětí či čaropísnička v podání čaroskříňky, ale hlavně na gotickou harfu hrající a nadpozemsky zpívající Hanka Blažíková, dávající této písni výrazně folklórní nádech, vzdáleně připomínající prastarý film "Zem spieva".

Dobře však dopadají i některé písně, v nichž se jejich autor spolehl na svůj přece jen limitovaný hlas. Pozornost zaslouží částečně pozpátku a částečně normálně recitovaný "Rak", doplněný poznáním, že "recitovat pozpátku se možná sice smí, jenže pak mým veršům nikdo neporozumí". Mezi to povedené patří také melodicky silný "Můj starej pes", mající potenciál k tomu, aby v patřičně rockovější úpravě zpestřil rovněž wohnoutí repertoár. Nakonec se projevuje i protagonistovo čepejřené čepírko, to když konstatuje, že by se chtěl stát superstár, na což potom rezignuje slovy "na superstár sem už stár". Má sice pravdu, ale zároveň, byť ne právě touto písní, prokazuje talent.

Celé album sice obsahuje i některé méně výrazné songy, přesto z něj sálá radost z hraní a kromě toho je o něco zajímavější než dvě poslední alba mateřského souboru.

sestava: Honza Homola - zpěv, kytara, baskytara, + četní hosté
produkce: Honza Homola