KATALEPSY - Autopsychosis

KATALEPSY - Autopsychosis

2013 Unique Leader Records

čas: 40:10
země původu: Rusko
styl: brutal death

Katalepsie je stav, který se projevuje úplnou strnulostí končetin a sníženou citlivostí k bolesti, nebo to tak alespoň uvádí Wikipedie, ale i kdyby to náhodou pravda nebyla, tak přesně tenhle stav ve vás nové album těchto ruských řezníků může vyvolat, jelikož třeba budete stejně jako já strnule zírat s otevřenou hubou, jak je možné, že tohle jméno se už dávno neobjevuje na titulcích magazínů po celém světě. Jejich jméno jsem již sice registroval dříve, když vyšel jejich debut "Music brings Injuries", nicméně tehdy se jednalo o nijak z řady vybočující brutal/slam death metal, kterého se všude po internetu válí tuny a tuny, a tak nebylo proč si jméno KATALEPSY vlastně pamatovat.

Nicméně již na podzim se na internetu objevil první klip ke skladbě "Evidence of Near Death", který jasně naznačil, že nové album si jistou pozornost přeci jen zaslouží. Ostatně v KATALEPSY nezůstal kámen na kameni a jediným, kdo ještě pamatuje dobu kolem debutu, od kterého již uběhlo dlouhých šest let, je tak baskytarista Anatoly. Tohle čekání se ale setsakramentsky vyplatilo, protože tahle banda už dávno není jen o monotónní řezničině, ale míří do mnohem techničtějších vod BDM. Na každé skladbě jde jasně slyšet, že nad její strukturou někdo vážně přemýšlel a se skladbou si skutečně vyhrál. Tracky jsou plné zvratů, různých technických vyhrávek a nuda je to poslední, co vás při poslechu tohoto alba napadne.

Jak už jsem řekl, hudba v podání KATALEPSY je nyní sice techničtější, i tempo se od minula dosti výrazně zpomalilo, ale to v žádném případě neznamená, že by ztratila něco ze své údernosti či brutality. Kytarové riffy i nadále drtí vaše sluchovody svou syrovostí a brutalitou, jen se už zkrátka nejedná o zběsilý přímočarý útok, ale je spíše promyšlenější a cílený, což má ve výsledku ale ještě více devastující účinky. Pozadu rozhodně nezůstává ani baskytara, která je krásně vytažená do popředí a již od úvodního intra, které má na svědomí právě Antoly se svým čtyřstrunným nástrojem je jasné, že tady basa rozhodně žádné druhé housle hrát nebude.

Pokud zmiňuji práci kytar a baskytary, tak rozhodně nesmím vynechat ani vokální projev, který má na svědomí nejnovější tvář v tomto souboru – Igor Filimontsev, který jinak ještě zpívá a hraje na kytaru v pro mě neznámé kapele BIG END BOLT. KATALEPSY měli se zpěvem vždycky tak trochu problém, vždyť už debut "nařvali" hned dva zpěváci. Nicméně jak se zdá, tento problém je již vyřešen, protože ten chlap má v hrdle kanál. I když jeho projev není příliš variabilní a pohybuje z devadesáti procent spíše ve středních hloubkách, občas zamíří ještě níže, tak v žádném případě nenudí a celou desku táhne silou parního válce kupředu.

Co se týče zvuku, tak jak se zdá, Rusko už dávno nepatří mezi státy, nad kterými je třeba ohrnovat nos, protože i produkce se na albu rovná světové třídě. Přidejte si skvěle nazvučené bicí a máte tu desku, za kterou by se nemusela stydět leckterá slovutnější jména ze západu. I když to nijak velké překvapení vlastně není, protože Rusko začíná čím dál tím více platit za baštu a líheň kvalitního BDM a troufám si tvrdit, že až se bude na konci roku sumarizovat a vyhodnocovat album roku, "Autopsychosis" bude stále zmiňováno, a co víc, stále bude na čelních pozicích. Dlouho jsem přemýšlel, jestli je vhodné udělit maximální hodnocení, ale pak jsem si řekl, že komu jinému už bych to měl dát, než právě KATALEPSY za momentální počin, když jsem v poslední době nic lepšího neslyšel.

sestava: Anatoly - baskytara, Igor Filimontsev - zpěv, Dmitry - kytara, Anton - kytara, Evgeny Novikov - bicí
odkaz: facebook.com/Katalepsymoscow
1. Lurking in the Depth