CYTOTOXIN - Radiophobia

CYTOTOXIN - Radiophobia

2012 Unique Leader Records

čas: 37:42
země původu: Německo
styl: technical brutal death

Abych se přiznal, tak s hudbou těchto čtyř borců ze Saska se setkávám vůbec poprvé. Ono na tom nakonec není nic zas tak divného, vždyť se jedná teprve o jejich druhý dlouhohrající počin, ale vzhledem k faktu, že kapela je na scéně teprve třetím rokem, tak ani to není zase tak špatná kadence. Už dopředu můžu prozradit, že "Radiophobia" skutečně má co nabídnout, což mě také donutilo si o ní zjistit pár věcí. Třeba to, že první album si pánové vydali svépomoci bez pomoci labelu a poměrně dlouho to vypadalo, že podobná situace nastane i s tím následujícím, protože bylo nahráno již mnohem dříve. Trpělivost ale nejen růže, ale zřejmě i smlouvu přináší, protože vydání si pod svá křídla nakonec vzali v rámci žánru renomovaní Unique Leaders, čímž se CYTOTOXIN rázem ocitli ve společnosti takových jmen jako třeba DEEDS OF FLESH nebo HOUR OF PENANCE.

Pojďme už ale k samotnému albu, o nějž zde jde především a na němž nám CYTOTOXIN servírují brutální technický death metal s výrazným odkazem zejména na americkou školu. Jejich hudba obsahuje spoustu technických vyhrávek, sól a zkrátka z každého tónu můžete slyšet, že tito pánové svoje nástroje v rukou rozhodně nedrží poprvé. Ano, máte pravdu, tohle dnes můžeme říci o každé druhé kapele, že po technické stránce jim skutečně není příliš mnoho co vytknout, ale občas je právě technická hra nadřazena všemu ostatnímu, což ale rozhodně není případ CYTOTOXIN. Hudba stále zůstává dostatečně brutální, ale právě díky technickým finesám vás skladby neubíjejí svou monotónností a album tak nemá absolutně žádný problém udržet vaši pozornost.

O to se stará také vynikající vokální projev páně Grima, který střídá na CD hned několik hlasových poloh od klasického hlubokého growlu, přes chrapot až k pig-squealu. Občas sáhne i k jakýmsi vřeskům či "kloktání. Zkrátka jeho hrdlo toho může nabídnout spoustu a on se jej nezdráhá použít ve všech směrech. Rád bych se zmínil také o baskytaře, kterou obsluhuje V.T., protože velmi často se děje, že basová linka pouze kopíruje tu kytarovou, ale ne tak na "Radiophobii", kde i tento nástroj dostává své zasloužené místo na slunci, a tak se i ona občas rozběhne po své vlastní nepředvídatelné cestě.

Co se týče skladeb, tak těch najdeme na albu celkem deset, přičemž hned dvě z nich jsou skladbami instrumentálními. Ty jsou zde ale umístěny spíše jen aby dotvářely atmosféru daleké Ukrajiny, konkrétně Černobylu, kde se také celé album odehrává. Jednou z těchto instrumentálních skladeb je i pátá "Dead Zone Walkthrough", ve které sledujeme cestu muže skrze tuhle nehostinnou krajinu. Slyšíme, jak dýchá přes plynovou masku, všude kolem šustí tráva... Neopomenut nezůstal zkrátka žádný detail a tyto instrumentální skladby tak plní roli jakéhosi zklidnění před bouří, která samozřejmě o chvilku později zase vypukne hned s dalším trackem.

Abych to nakonec celé nějak uzavřel, od tohoto alba jsem nečekal nic a dostal jsem prvotřídní nálož technického, přitom však stále brutálního death metalu. Jedno z nejlepších alb na deathmetalovém poli loňského roku. Tady netřeba váhat. Jděte do toho!

sestava: Sebastian "Grimo" Grihm - zpěv, Vitalis "Vt." Kast - baskytara, Tobias "Ollie" Olijnyk - bicí, klávesy, Fabrice "Fonzo" Töpfer - kytara
produkce: Kristian "Kohle" Kohlmannslehner
1. Survival Matrix