06.09.16

SHINING - One One One

SHINING - One One One

2013 Prosthetic Records

čas: 35:48
styl: noise/jazz/black metal

Historie norského seskupení je poměrně spletitá. Vzniklo původně coby vedlejší experimentálně-jazzový projekt někdejšího saxofonisty kultovních JAGA JAZZIST Jørgena Munkebyho, který nakonec od své domovské kapely odešel a SHINING se posléze stali jeho prioritou. Na tvrdé scéně se pánům ovšem dostalo pozornosti až s vynikajícím pátým řadovým počinem "Blackjazz", kde poprvé spolu s prvky elektroniky a jazzu vystoupily do popředí metalové vlivy. Jelikož se po jeho natočení kapele dostalo nemálo pozornosti, novinka "One One One" byla vyhlížena s nemalými očekáváními.

Pokud bych měl velmi stručně shrnout její celkové vyznění, řekl bych asi, že jde v podstatě o stravitelnější a posluchačsky přístupnější verzi "Blackjazzu", ačkoliv v případě SHINING je pořád nutno brát tyto výrazy trochu s rezervou. Nicméně pokud pro vás byl "Blackjazz" až příliš chaotický a obtížně poživatelný, k "One One One" máte určitě šanci utvořit si vřelejší vztah. Jestliže vám ale šílenost a sonické destrukce učarovaly, aktuální počin pravděpodobně přijmete spíše coby slabší odvar toho předchozího.

Psychopatičnost a poněkud bizarní atmosféra se sice z výrazu kapely nevytratily, ale už jsou jemněji dávkovány a struktura jednotlivých skladeb je přehlednější. Nahrávka má tentokrát rockovější drive, což se projevuje i na civilnějším pěveckém projevu Munkebyho, který z ponurého skřehotu často přechází do melodičtějších poloh. Typickým zůstává syrově industriální odlidštěný zvuk a syntezátory, dodávající nahrávce mrazivě potemnělou auru. Nepřijdeme ani o vpády saxofonu, jejichž autor stále dokazuje, že tento nástroj ovládá na špičkové úrovni a dokáže ho velmi nápaditě a nenásilně přizpůsobit extrémněji laděnému materiálu, což koneckonců bravurně prokázal i na poslední řadovce Ihsahna "Eremita".

Ačkoliv SHINING zvolili cestu přímočařejšího a úspornějšího přístupu ke své tvorbě, náročnější posluchače rozhodně ani tentokrát neošidí a o svých nezpochybnitelně vynikajících instrumentálních schopnostech nenechají nikoho pochybovat ani na chvíli. Základem je stále vrstevnatá kombinace black metalu, jazzu a noise, do jejíhož vstřebání je potřeba investovat více času a mít už něco odposloucháno. Teprve pak její kvality plně doceníte.

Novinka "One One One" je zřejmě nejpřístupnějším dílkem kapely, přesto však neztrácí punc extravagance a výlučnosti. Pánové volně navázali na originální sound "Blackjazzu", který na scéně způsobil menší pozdvižení, a zahalili ho do rockovějšího hávu. Nicméně právě předešlé a bezpochyby přelomové album nastavilo kvalitativní laťku velmi vysoko a dle mého soudu se jí aktuálnímu počinu dosáhnout nepodařilo, přestože ani nijak výrazně nezaostává. Chybí mi zde zkrátka trochu více nekompromisnosti a zběsilosti. Což ovšem nemění nic na faktu, že jde o velmi nadprůměrnou záležitost, jíž mohu s klidným svědomím doporučit i vybíravějším hudebním "mlsalům".

sestava: Jørgen Munkeby - zpěv, kytary, saxofon, dechový syntezátor, Håkon Sagen - kytary, Bernt Moen - klávesy, syntezátory, Tor Egil Kreken - baskytara, Torstein Lofthus - bicí
produkce: Jørgen Munkeby
1. I Won't Forget