SCOX - Psychedelic Philosophy

SCOX - Psychedelic Philosophy

2012 vlastní náklad

čas: 36:00
země původu: Írán
styl: brutal death

V dnešní recenzi se podíváme na kapelu až z dalekého Íránu, která o sobě na svých webových stránkách tvrdí, že hraje Persian Brutal Death Metal. Nevím jak vy, ale pro mě je celá íránská scéna jednou velkou neznámou a SCOX jsou taky asi první kapelou z této země, se kterou přicházím do kontaktu a byl jsem tak zvědav, co se na mě z desky, či spíše z počítače, vyvalí. Album totiž bohužel ve fyzické podobě nevyšlo, ale je dostupné zdarma ke stažení na již výše zmíněných stránkách kapely. SCOX si totiž nekladou nikterak malé cíle, a jak uvádějí na webu, jejich snahou je naplnit očekávání všech fanoušků po celém světě, k čemuž jim právě tento model distribuce má napomoci.

Pln očekávání jsem tedy pouštěl první skladbu s názvem "Carriage of Death", abych konečně zjistil, co se pod označením perský brutal-death skrývá. Celou desku otevírá asi třicetisekundové vybrnkávání na baskytaru, které má sloužit zřejmě jako jakési intro, po němž ale jakoby se najednou protrhne hráz a rozpoutá se skutečné peklo. Před poslechem jsem měl obavy, jak na tom bude deska se zvukem. Nechci působit jako někdo, kdo považuje Írán a jemu podobné země za konec světa, ale přeci jen, jde o jejich první album, navíc distribuce pouze po internetu, zkrátka věci, které příliš důvěry nevzbuzují. No každopádně obavy nebyly v žádném případě na místě, protože zvuk je jednoduše dokonalý. Všechny nástroje, a to včetně již zmíněné baskytary, jsou krásně čitelné, ale přesto zvuk nepůsobí ani příliš čistě a je pořád obestřen jistou aurou undergroundu.

V podstatě všechny skladby jsou typické častým střídáním tempa, kdy v jednu chvíli skladba uhání vpřed až neskutečným tempem, aby najednou zpomalila a dala vám tak alespoň trochu prostoru k vydechnutí, jenže ještě než se tak stane, je tu nová bouře kytarových riffů a dunících bicích, která je vytrvale povzbuzována zpěvákem, jenž na albu sice střídá hned několik poloh, ale nejčastěji se samozřejmě pohybuje v hlubokém growlu, kdy mi svým projevem a frázováním občas připomíná Johna Gallaghera z DYING FETUS. Rozhodně ale nechci, aby to vyznělo tak, že se jedná jen o nějaké kopírování, i když je pravdou, že i u spousty kytarových motivů máte občas pocit, že už jste to někde určitě slyšeli.

A v čem je tedy ten perský brutal death jiný než ty ostatní? Popravdě ani nevím. Kdo čekal nějaké užití například orientálních nástrojů, ten má smůlu. Snad jen struktura některých sól jakoby občas sebou přinese letmý náznak, něčeho, co by se snad orientem nazvat mohlo, ale než nad tím stihnete více přemýšlet, tak i ten je pryč. Popravdě bych s klidným srdcem vynechal i to slovíčko brutal, protože SCOX mají blíže spíše k takovému technodeathu, i když, pravda, v trochu brutálnější poloze. Ale škatulky vem čert, ty nejsou podstatné. To podstatné je, že SCOX natočili výborné album, které mohou s klidným srdcem a beze strachu pustit do světa a nedivil bych se, kdyby se někdo přeci jen o tu fyzickou realizaci tohoto nosiče nakonec postaral, protože tento materiál si o to vyloženě říká. Abych ale jenom nechválil, tak pátá skladba, která je instrumentální, mě neoslovila vůbec. Jedná se pouze o poměrně jednoduché vybrnkávání na kytaru, které mi do konceptu alba zkrátka příliš nezapadá, ale to je pouze subjektivní dojem. Ať je to jak chce, SCOX by byli určitě vítaným hostem většiny evropských festivalů, a to nejen pro svou netradiční zemi původu, jak mi to často u některých kapel připadá.

sestava: Sina Saffarian - zpěv, Ramtin Tourchian - kytara, Amir Mohammadi - kytara, Hamed Faraji - baskytara, Farzad Alizade - bicí
1. Carriage Of Death
2. Violence Will Appear