ANGIZIA - Des Winters finsterer Gesell

ANGIZIA - Des Winters finsterer Gesell

2013 Medium Theater

čas: 69:48
země původu: Rakousko
styl: theatrical metal, neoclassical

Tajemné kroky přemrzlým sněhem a texty, k jejichž porozumění bude potřeba mnohem víc, než jen Google Translator - takový je první kontakt s novým albem teatrální rakouské ANGIZIE. Už od roku 1995 se zdárně vyhýbá jakýmkoli pokusům o zkrocení a s každým dalším zářezem do rakvičky drze poukazuje na skutečnost, že se její kostičky pořád ještě nacházejí někde mezi světem živých a mrtvých. ANGIZIA si za dobu své výjimečné existence vytvořila na pomezí metalu, divadla a hororu vlastní království, do nějž zájemce odjakživa pouští výlučně za dušičku. A tak se s každým novým albem uprostřed noci vykrádám z vlastního těla, odcházím vstříc tichému mrazu a v hluboké hypnóze přihlížím divadelním kouskům tohoto spolku "Na život a na smrt".

V pořadí už sedmá řadovka zůstává naprosto věrná tradici a své poklady rozhodně neodkrývá ochotně. Na rozdíl od předešlé desky "Kokon" je o poznání metalovější, a třebaže už nepůsobí tak syrově jako "Das Tagebuch der Hanna Anikin", rozhodně se k deskám z tohoto období ochotně vrací. Platí to především o ostřejších pasážích, v nichž nám kytary škrábou na dveře ostrými drápy jako neodbytný kocour. Kromě škrábanců se mi ale víc než kdy jindy vybavují také bodající trny projektu DORNENREICH (Říše trní). Eviga, alias Jochen Stock si totiž na nahrávání desky "Des Winters finsterer Gesell" přinesl evidentně velkou zásobu inspirace ze své domovské kapely a novince tím vrátil kdysi tak působivý nádech dřevitého black metalu. Kytarové pasáže jsou zdravě vyostřené ("Jagd", "Im dunklen Tann") a také vokály pracují s mnohem větším tlakem, než tomu bylo na posledních albech.

I přes tento návrat k metalovějším kořenům však zůstává "Ponurý společník zimy" především hudebním divadýlkem, které funguje teprve jako celek a to včetně textů. Tím se bohužel ANGIZIA stává pro většinu smrtelníků těžko stravitelnou a nic na tom nezmění ani nabroušené zoubky ostřílených němčinářů. Slovník Michaela Haase se totiž s učebnicemi němčiny míjí asi tak o 150 let. Naštěstí jsou tu ale okamžiky, díky kterým si může tento děsivý hudební tyjátr oblíbit každý rozmlsaný požitkář. I ten si na sebe ale musí vzít několik vrstev teplého oblečení a mezi chleby silný plátek trpělivosti. Jakožto zvláštní spletenec divadelní hry a metalové avantgardy vyznává totiž album úplně jiné zákony, než je obvyklé u klasických řadových nahrávek. Nosné kousky střídají dramatické recitace a většina nádherných motivů nezazní více než jednou. Očekávat od podobné desky dokonce pamatovatelné refrény by tedy bylo více než bláhové. Ale co, v divadle nám herci scénku také neopakují třikrát, aby se nám bezpečně vryla do paměti.

Jedním z alespoň trochu chytlavějších momentů je kabaretní kousek "Anatol", v jehož útrobách nejdříve perlí vypravěčský akordeon, načež se celá skladba překlopí do úsměvného basového brumlání, až nakonec vytryskne famózními melodiemi a výraznými průklepy bicích. Na ryzí zlato v podobě zubních náhrad však zvídavý kopáč narazí až ve vrcholné písni "Weh und Wunde mich ergötzt". Mezi rozházenými kostmi, rezivými skřeky a probublávajícími zbytky smyčců zničehonic narazíte na ostrý blackový šíp a chvíli po něm dokonce na grandiózní klavírní part. Jako když se roztáčejí ohnivá kola, prostorem létají jiskry a sem tam se někdo ošklivě spálí. Bolestný výkřik provází otisk pana Schuberta a celá scéna se postupně zhoupne v další klavírní "majstrštyk" v podobě písně "Ein Kreuz zur Zier". Poznávám starou dobrou ANGIZII v její nejlepší formě devadesátých let a okamžitě ztrácím hlavu. Rozebrán na kostičky, zbaven hlavy a s dušičkou v zástavě propadám hře, jejíž otisk se vryje do dějin jako ornamenty vyřezané malým nožíkem do sukovitého kříže na rozcestí. Přesně o takových bludech a děsivých představách je ANGIZIA. Nestálá, okázalá, drasticky romantická i vznešená zároveň. Jedinečná a nenapodobitelná v roce 2013, stejně jako v roce 1997.

Das Ende meiner Wege birgt deine letzte Stund‘,
Der Tod ist manchmal träge…
Ach wie lieb ich deinen rot geschminkten Mund.

sestava: David Six - piano, Harald Hauser - baskytara, Krzysztof Dobrek - akordeon, Alex Dostal - bicí, Jochen Stock - zpěv, Michael Haas - zpěv, Irene Denner - zpěv, Engelke - zpěv, Emmerich Haimer - kytary, Martina Engel - viola, Asja Valcic - cello
1. Das Gebet des Waldes
2. Im dunklen Tann
3. Anatol