06.09.16

HYPOCRISY - End of Disclosure

HYPOCRISY - End of Disclosure

2013 Nuclear Blast

čas: 43:47
styl: melodic death

HYPOCRISY, stejně tak duchovního otce této smečky – Petera Tägtgrena, určitě není třeba žádnému fanouškovi alespoň trochu sledujícímu dění na metalovém poli nikterak představovat. Tahle banda totiž stála již před více než dvaceti lety u základů melodického death metalu a stala se tak vzorem pro mnoho svých následovníků zejména ve své domovině – Švédsku. Díky tomu vznikl zejména v druhé polovině devadesátých let blok kapel, k jejichž zvuku ty z ostatních států světa vzhlížely a marně se mu snažily přiblížit.

Tolik krátká historie, přeci jen už je to spoustu let a doba nám poněkud pokročila, což ale nic nemění na faktu, že každé další album této švédské ikony vzbuzuje velká očekávání. Zatímco dříve kapela alba vydávala jak na běžícím pásu, na novinku "End of Disclosure" jsme si museli počkat dlouhé čtyři roky. Že je to na jednu stranu spíše dobře dokazuje i právě poslední deska. Pokud HYPOCRISY srovnáme s Peterovým druhým projektem PAIN, tak ten pro něj představuje vlastně spíše zábavu, kde se může plně vyřádit, být kreativní a v podstatě má volné pole působnosti. Pokud to přeženu, tak HYPOCRISY jsou naopak takřka až pásovou výrobou, kdy každý přesně ví, co bude moci očekávat a přesně to také dostane.

Už stejnojmenný otvírák alba je toho zářným příkladem, když se vyznačuje přesně tím, co reprezentuje celou jejich tvorbu. Skladba tepe spíše ve středním tempu, kdy základ tvoří chytlavý, poměrně lehce zapamatovatelný melodický kytarový riff podložený klávesovým spodkem, který se v hlavě uchytí opravdu velice jednoduše, na to má zkrátka Peter zřejmě patent. Samotnou kapitolu zastává i jeho zpěv, tedy poměrně vysoko položený growl až s blackovým feelingem, který na minulé desce spíše absentoval, ale nyní se vrací v plné síle. Chybět samozřejmě nemůže ani poměrně pompézní refrén, kde dojde samozřejmě i na chorály.

To druhá v pořadí "Tales of Thy Spineless" patří nejen mezi rychlejší, ale díky Peterově níže položenému vokálu i k více brutálnějším, což je ale třeba brát s nadsázkou, protože stále slyšíme všudypřítomný klávesový podkres, tudíž žádný brutal death vážně nečekejte. V polovině skladby na nás čeká zajímavé zpestření v podobě nečekaného kytarového výjezdu, který v sobě nese více než patrné prvky thrashe. Ty jsou ale na desce ke slyšení na více místech, a to až v překvapivém množství. Rozhodně ale nejsou na škodu. Popisovat všechny skladby na albu zde nebudu, protože ani není proč. Většina se drží zaběhlé šablony a na "End of Disclosure" se nám opět střídají tempově pomalejší tracky s těmi rychlejšími. Za vyzdvihnutí stojí snad ještě "When Death Calls", ta reprezentuje zřejmě nejrychlejší kompozici na desce a vrací nás v éře HYPOCRISY o několik let zpátky. Rovněž se jedná určitě o jeden z vrcholů alba. Takovým dalším významným adeptem by mohla být třeba i "The Eye", která obsahuje plno výše zmiňovaných thrashových vlivů a celé album příjemně oživuje. Nicméně vybrat z tohoto kompletu nejsilnější, či naopak nejslabší skladbu považuji za více než složité.

HYPOCRISY zkrátka nahráli svou další typickou desku. Po technické stránce není pánům moc co vytknout, vše je precizně zahráno, zvuk, jak jinak než ze studia Abyss, rovněž hraničí s dokonalostí. Že Peter patří mezi výborné producenty dokazují i aranže, jenže celé to na mě působí až moc strojeně, jako by pánové hráli spíše z povinnosti. Ani nevím, jak přesně to popsat, ale skrze desku na mě nesálá žádná živelnost, nic z čeho bych si sednul na zadek. Jako by si pánové jen odškrtli další pole na seznamu povinností.

Pokud jste HYPOCRISY měli rádi, tohle album nepředstavuje nic, proč by tomu najednou mělo být jinak. Naopak pokud jste s nimi až doposud náhodou do kontaktu nepřišli, můžete sáhnout buďto právě po novince, ale mně osobně stále připadá zajímavější minulé album "A Taste of Extreme Divinity". Popřípadě vyberte některé ze starších alb právě z druhé poloviny devadesátých let. Sáhnout vedle ale v podstatě nemůžete, na to jsou pánové až moc velcí perfekcionisté.

sestava: Peter Tägtgren - zpěv, kytara, klávesy, Mikael Hedlund - baskytara, Horgh – bicí
produkce: Peter Tägtgren
1. End of Disclosure
2. Tales of Thy Spineless
3. The Eye
4. United We Fall
5. 44 Double Zero
6. Hell Is Where I Stay
7. Soldier of Fortune
8. When Death Calls
9. The Return

Při prvotním poslechu aktuální fošny HYPOCRISY jsem měl pocit, jako bych do přehrávače omylem vložil nějaké jejich kultovní dílo z druhé poloviny devadesátých let. Najít nějaké novum, posun či dokonce originální riff, toť oříšek (snad až na parádní katarzní závěr kolekce "The Return"). Na druhou stranu pro posluchače, kteří se s Tägtgrenovou bandou setkávají poprvé, může "End of Disclosure" sloužit jako takové seriózní "best-ofko". Tak či onak, po opakovaném poslechu deska opět baví, byť z objektivního hlediska nelze hovořit o ničem jiném, než o rutině – v dobrém i zlém. V dobrém z toho důvodu, že pedantský Peter Tägtgren opět ve svém studiu Abyss vykřesal parádní a pro skupinu signifikantní zvuk, klávesové aranže opět posouvají deathmetalový kolos k epickým výšinám, jeho zpěv nezapře vokální variabilitu, rytmika dobře šlape, riffy energeticky nakopávají, prostě vše výtečně lícuje a do sebe zapadá.

Za negativní stránku věci považuji jednoduše prostý fakt, že byť HYPOCRISY produkují nekonvenční death metal, minimálně od alba "Abducted" nepozoruji skoro žádný progresivní vývoj a prakticky jen cizelování soundu, aranží a hráčských výkonů. Snad až na jistý stylový úkrok v podobě alba "Catch 22", nicméně k těmto "skopičinám" slouží Tägtgrenův projekt PAIN. Přesto přese všechno poslech alba docela baví, možná to bude znít v rámci extrémního hudebního stylu paradoxně, ale "End of Disclosure" na mě působí jako taková nekonfliktní poslechovka třeba cestou z práce.

PS: Minulý počin "A Taste of Extreme Divinity" mě ale bavil krapet více.

hodnocení: 70 %

70 %