ABORYM - Dirty

ABORYM - Dirty

2013 Agonia Records

čas: 51:16 (CD 1)
země původu: Itálie
styl: industrial black

Na přelomu devadesátých a nultých let se melodický black metal dostal do slepé uličky, tudíž někteří druhdy tradiční černokněžníci především ze skandinávské provenience prakticky ze dne na den odhodili satanské hábity a navlékli lesknoucí cyber overaly, warpaint nahradila plynová maska či svářečské brýle a vůni sakrálních svící odér latexu. Jihoevropská odpověď na sebe nenechala dlouho čekat a už koncem devadesátých let scénou zatřásli poněkud svérázní Italové ABORYM. Ti z počátku (první tři alba) svou reputaci budovali na angažmá šíleného maďarského vokálního performera Attily Csihara, aby následně (poslední tři alba) do svých řad angažovali neméně kontroverzního, avšak výtečného ex-emperorovského bubeníka Bårda G. "Fausta" Eithunda. Oproti svým severským kolegům stavějícím na electro gothic chytlavosti staří ABORYM nikdy nerezignovali na extrémní syrový black metal, na který poněkud neučesaným způsobem roubovali převážně tvrdou elektroniku. Nicméně výsledkem se stal poněkud bizarní slepenec a přiznám se, že k prvním třem počinům skupiny jsem si dodnes nenašel cestu. Jakoby okouzlení z v té době kulminující druhé vlny electro-industriálu či EBM v podobě klubové agrottechové agrese pominulo i u leadera ABORYM Malfeitora Fabbana, jenž jak mávnutím kouzelného proutku radikálně mění sound u čtvrté fošny "Generator". ABORYM se poněkud oklikou vrátili opět k původní esenci melodického black metalu, avšak zachovali, předchozími alby budovanou, chladně odlidštěnou, nyní doslova, apokalyptickou atmosféru. Tu však nebudovali různými techno vložkami, avšak strojově přesnými Faustovými bicími, důraz byl též kladen na pestré technické kytary, naopak elektronika ve formě tradičnějších "sympho" kláves skladby spíše podmazávala. Neméně povedený následovník "Psychogrotesque" obhájil vrcholnou formu skupiny, industriální elektronika tentokrát povážlivě vystrkovala růžky, avšak nenarušovala konzistenci metalové složky, na povrch se draly též avantgardní tendence "arcturusovského" střihu, přesto se podařilo udržet rozličné aranže v sympatické harmonii. U šestého dlouhohrajícího alba "Dirty" je tomu pro změnu poněkud jinak.

Ladies & gentlemen, brothers & sisters, tweakers, lokers, slammers, motherfuckers...

Trio ABORYM se s posluchači nemazlí a to především ve smyslu, že plně docenit jeho kvality nelze na první, druhý ba ani třetí poslech. Pakliže CD "Generator" a "Psychogrotesque" po letech považuji za vrchol nejen industriálního BM, své kouzlo alba odhalila až po mnoha koncentrovaných posleších, a to jsem chtěl kdysi díky prvotním počinům nad kapelou jako celkem zlomit hůl. Problém s horší proniknutelností do světa ABORYM tkví v prostém faktu, že není snadné odhadnout, jaká pasáž je dílem náhody či rafinovaně promyšleného úmyslu a kdy posloucháme prachsprostě vykradený motiv či rovnou celý sampl. Na "Dirty" Fabban opět mění sound kapely a to razantním poohlédnutím právě k rozhárané desce "With No Human Intervention", někdy mám pocit, že poslouchám primitivní fúzi aggrotechových Mexikánců HOCICO a přímočarého black metalu, tudíž ani jedna z těchto složek by suverénně neobstála samostatně, jindy naopak běhá mráz po zádech díky výtečně budované valivé atmosféře - třeba závěrečná katarze "Raped by Daddy". Opět nechybí různé avantgardní či obecně nemetalové (i neindustriální) prvky, bohužel mi ale skoro pokaždé na mysl silně vytane nějaký inspirační zdroj, v "I don’t Know" klavírní intermezzo nazpívané subtilním mužským zpěvem evokuje švédské SHINING, "Across the Universe" nechá vzpomenout dark ambientní okultisty COPH NIA, "Helter Skelter Youth" zmiňované HOCICO a "Bleedthrough" dokonce pionýry industriálního post-BM THE KOVENANT. ABORYM si tentokrát řekli "více je někdy lépe" a rozhodli se desku napěchovat snad všemi Fabbanovými inspiračními zdroji, ostatně i po imageové stránce jakoby z oka vypadl Alu Jourgensenovi z MINISTRY. Příliš se o tom nemluví, ale ABORYM začínali jako coverband a na "Dirty" skupina nechává plný průchod svým inspiračním zdrojům.

Přestože někdy kroutím hlavou nad až infantilním samplem, který na okamžik doslova rozbije jinak seriózní záměr skladby, jako celek nakonec album baví. To však nic nemění na faktu, že ve srovnání s předchozími dvěma opusy zaostává, díky okatému vzdávání holdu některým kultovním žánrovým interpretům. Jako bonus vydavatel přiložil druhé CD s novými verzemi skladeb "Fire Walk With Us" ze stejnojmenného alba, " Roma Divina Urbs" z debutu "Kali Yuga Bizarre" a covery od IRON MAIDEN, PINK FLOYD a NINE INCH NAILS.

sestava: Malfeitor Fabban - baskytara, syntezátory, programování, zpěv, Bård G. "Faust" Eithun - bicí, Paolo "Hell:I0:Kabbalus" Pieri - kytara, klávesy, programování
produkce: Emiliano Natali, Marc Urselli
1. Irreversible Crisis