06.09.16

DARK ANGELS - Bittersweet Devotion

DARK ANGELS - Bittersweet Devotion

2013 In Motion Agency

čas: 34:02
styl: progressive/gothic/doom/metal/hard-rock

Českobudějovičtí DARK ANGELS započali roku 2004 svou kariéru dle mého názoru dosti nešťastně. Zvolili si snad ten nejkýčovitější možný název a jejich tvorba zpočátku u hudební kritiky sklízela povětšinou nelichotivé reakce. A nutno podotknout, že oprávněně. Poněkud neumětelná kombinace obstarožního heavy metalu se zábavkovým odérem a gothic metalu model 90. léta rozhodně nebyla ničím, co by si zasloužilo obdiv.

Po tragikomickém debutu "See You In Hell", který byl sbírkou začátečnických neduhů sice přišel jistý posun, nicméně ani jeho následovník "Symphony of Bridal Veil" reputaci kapely příliš nenapravil. Nebyl tedy výraznější důvod se domnívat, že by čerstvá třetí řadová nahrávka "Bittersweet Devolution" situaci nějak výrazně změnila a osobně jsem do ní přílišné naděje nevkládal. Ukázky z alba na BandZone mě ale překvapivě poměrně příjemně naladily a navnadily k jeho poslechu.

U DARK ANGELS se v mezičase odehrála řada personálních změn, přičemž ta nejpodstatnější se týká pěveckého postu. Zatímco původní zpěvačka Lucie Avramová svým projevem podtrhovala nelichotivý dojem z tvorby spolku, nebo ho srážela ještě níž, její nástupkyně Eva Markvartová, která se objevila jen na EP "Forever & Never", sice byla po technické stránce zdatnější, ale její zpěv byl zoufale průměrný a nudný. V současnosti ovšem třímá mikrofon v ruce Radek Popel a nutno podotknout, že šlo o trefu do černého. Jeho členitý projev, solidní rozsah a nemalé charisma rozhodně patří k největším devízám novinky a kapelu dokáže podržet i v hudebně slabších momentech.

Žánrové zaměření by se nyní dalo charakterizovat jako směs hard rocku s progresivním odérem a gothic/doom metalu, hráčské i skladatelské schopnosti doznaly mnohé změny k lepšímu a lze bez nejmenších pochyb konstatovat, že DARK ANGELS natočili své doposud nejvyzrálejší dílko a celkově možná vůbec první, které stojí za zmínku. Kromě zpěváka spatřuji největší pokrok v aranžích kytar, které jsou velmi nápadité a občas potěší povedenými a svěžími sóly a vyhrávkami. Pochválit je nutno i profesionálně ošetřený, dobře čitelný a přitom důrazný zvuk a kvalitní produkci. I přes často vyčnívající výrazový archaismus lze zkrátka mluvit o příjemné poslechovce, která možná vyloženě nenadchne ani ničím nepřekvapí, přesto se ale v její společnosti nebudete nudit.

Už po letmém seznámení však začíná být zjevné, co albu škodí nejvíce a doslova ho sráží. Největší bolestí kapely zůstávají klávesové aranže, což je bohužel jedna z mála věcí, ze které se chlapci (a především ono nešťastné děvče, které tento nástroj obsluhuje), absolutně nepoučili. Předpotopně a lacině znějící pseudosymfonický podklad by působil notně archaickým a omšelým dojmem už koncem 90. let a když k tomu přičteme nepřesvědčivé hráčské výkony a totální neinvenčnost, máme zde zásadní slabinu, která dojmy z desky bohužel dosti kazí. Ne, nenamáhejte se. Co se týče kláves, nenajdete zde jediný zajímavý či nápaditý moment, jen ohromnou porci primitivní a iritující patetické rozplizlosti, která zamrzí zvláště ve chvílích, kdy zbytek kapely "jede naplno" a předvádí strhující výkony.

Novinka "Bittersweet Devotion" je vlastně jakýmsi restartem DARK ANGELS a i když stále nelze hovořit o tuzemské žánrové špičce, spolek urazil velký kus cesty a dokázal, že je nutno brát jeho tvorbu vážně. Díky skvělým pěveckým výkonům, nápadité hře kytaristů a skladatelské invenci lze přimhouřit oči i nad místy silně prosakující výrazovou archaičností, vzhlížející se v metalovém undergroundu 90. let. Celkový dojem však silně kazí obstarožní a lacině znějící klávesový doprovod. Ten zkrátka za výkony zbytku kapely silně zaostává. K současné tvorbě by mi přišly příhodnější spíše progresivní rejstříky, které by vedly živý dialog s kytarami místo zde prezentovaného tupého pseudosymfonického podkresu. Přesto stále hovoříme o velmi příjemné nahrávce, která si na tuzemské scéně své místo rozhodně najde a spolek kvalitativně posunula o notný kus kupředu.

sestava: Radek Popel – zpěv,Václav Votruba – kytary, Jakub Vondrka – kytary, Vlasta Zahradník – baskytara, Petra Došková – klávesy, Radovan Fiala – bicí
produkce: David Spilka
odkaz: bandzone.cz/darkangels