06.09.16

KRYPTOR - Best Of Fuck Off!!!

KRYPTOR - Best Of Fuck Off!!!

2012 MetalGate Records

čas: 76:39
styl: thrash

Pražský KRYPTOR měl na přelomu osmdesátých a devadesátých let skvěle našlápnuto k tomu, aby se stal domácí metalovou legendou. Mnozí posluchači jej takto berou, přesto se nelze ubránit dojmu, že původní možnosti zůstaly trochu nenaplněny. Rané demosnímky v rámci metalového undergroundu vzbudily značný ohlas, první dvě alba se velmi dobře prodávala, zejména druhé a třetí se dočkalo také pochval od recenzentů. Jakmile však oba kytaristé upřednostnili ALKEHOL, s obměněnou sestavou to začalo jít pomalu z kopce. Následující převážně koncertní nahrávky poněkud zapadly, chystané album "Powerplay" zůstalo nedokončeno a soubor se vytratil ze scény.

Pozdější pokus o návrat skončil odchodem dlouholetého vokalisty Pípy, z jehož tehdejšího prohlášení bylo zřejmé, že měl vyšší ambice, jež zůstaly neuspokojeny. Asi se příliš namlsal dávné slávy, zatímco fungování v nové a méně úspěšné podobě jej nenaplňovalo, takže se radši se věnoval pornu a hokeji. Nahradil jej prapůvodní zakládající zpěvák Michal Roháček, známý také z kapel ASSESOR a TORTURA, když v té prvně jmenované působí i v její obnovené sestavě pod lehce upraveným názvem ASSESSOR, jež loni po dvaadvaceti letech zplodila zbrusu nové album "Štvanice".

Ovšem zpět k souboru, který je předmětem tohoto článku. Pokud pánové v posledních letech vůbec nějak fungovali, pak zřejmě velmi nárazovým a sotva viditelným způsobem. Teprve až v loňském roce, završujícím čtvrtstoletí od vzniku formace, se začaly odehrávat zajímavé věci. Nejprve vyšla krabicově luxusní vinylová edice prvního dema "Neřest a ctnost" a následně byl dokončen a vydán nový počin. Letopočty 1987 a 2012 ohraničená a po osmnácti letech první studiová nahrávka sice nabízí nějaké ty dosud nevydané a zřejmě zcela aktuální songy, jinak ovšem téměř výhradně čerpá z osvědčené staré tvorby. Nejde ale o obvyklý výběr z původních desek, neboť vše je nově nahrané současnou sestavou, kterou vedle zmíněného vokalisty tvoří vůdčí člen Filip Robovski a jeho bratr Robert, oba obstarávající strunné nástroje. Za bicí soupravu usedl hostující Martin "Marthus" Škaroupka ze světově hvězdných CRADLE OF FILTH, jenž odvádí solidní práci, ale vše zachránit nemůže.

Přestože lze pochopit, že aktuální sestava chtěla nově nahrát svůj převážně klasický repertoár a takto oslavit pětadvacetiny souboru, současně možno dodat, že kdo má v hlavě zafixované původní verze, se může obtížně vyrovnávat s těmi aktuálními, zvláště pokud jsou nazpívány někým jiným. Pípa určitě nebyl žádný kdovíjaký zpěvák, měl však svůj vcelku charakteristický řvaný projev, zatímco Roháček je pěvcem ještě horším a méně osobitým. Nové verze nijak nevylepšuje, spíše naopak. Tím hůře, že ani zvuk nahrávky není zrovna optimální a působí trochu nečitelným dojmem.

Tučným bookletem a rovněž i kytarovými prstoklady vybavený digipakový obal se také moc nevydařil. Jak však správně praví titulní strana, soubor lze dnes považovat za "old school sadistic thrash metal", popřípadě doplněný menšími náznaky speed metalu či punku. Ve své nejslavnější době představoval tu nejčelnější linii žánru, kterou dále tvořil ARAKAIN, DEBUSTROL, TERMINATOR, SAX, V.A.R., FERAT či ASMODEUS, přičemž v závětří za prvními dvěma jmény byl tím třetím nejúspěšnějším. Právě do této doby zcela jednoznačně patřil a v ní také dosáhl historicky největší proslulosti. Dnes jde o pouhé retro a nostalgickou vzpomínku na dávné časy, které se již nikdy nevrátí.

Repertoárově převládají věci ze starých kultovních demosnímků "Neřest a ctnost" a "Zvratky a krev", z nichž asi polovina se objevila také na albovém debutu "Septical Anaesthesia". Hned na začátek jsou zařazeny ty nejslavnější hity "Marquis de Sade", "Justiční omyl" a "Klášterní tajemství", podobně jako "Rychlost vítězí", tentokráte se závěrečnou formulací "ale dokud žijem, metal vítězí". Později nechybí "To se nemělo stát", morbidní minutovka "Smrt je samozřejmost" či stále hnisající, hnijící a mokvající "Lepra", albově dosud nevydané demosongy "Proroctví Satanovo", "Osudové pouto" a "Samuel", ale ani takové, jež se na oficiálních počinech uplatnily až po letech.

Pozdější tvorba sice působila o něco vyspělejším a kultivovanějším dojmem, do obecného povědomí se však až tolik nezapsala a také na tomto výběru dostala výrazně menší až skoro symbolický prostor. Album "Time 4 Crime" zastupují pouze dvě největší hitovky, tedy vtipně brutální motorkářský příběh "Maniak (Fucker)" a fotbalově nenávistná řežba "Hooligans", lze však připočítat i původně demáčové "Vraždící řetězy", přítomné jen na CD verzi onoho alba. Anglicky nazpívanou nahrávku "Greedpeace" reprezentuje jediná skladba, riffově stále výtečná titulní hitovka, zatímco poslední řadovku "United" pouze "Noc", případně původní demosongy "Vlčí vdova" a "Charon".

Možná proto, aby také staří pamětníci mohli vyslechnout něco málo dříve neslyšeného, jsou zařazeny dvě spíše průměrné novinky, z nichž černobylskou katastrofu připomínající "Pripjať – město mladých" dopadá o trochu lépe než nevýrazná "Otcova puška s uřezanou hlavní".

Celkově vzato jde o výběr toho nikoli nejlepšího, ale spíše nejhitovějšího, sestavený způsobem, který uspokojí zejména příznivce starých demosnímků, potažmo repertoárově téměř totožné první desky. Přestože jde o většinou dostatečně prověřené songy, k nimž lze pociťovat výraznou nostalgii a jež ve své době spoluurčovaly thrashmetalový či snad i obecně metalový vývoj u nás, s odstupem času nelze přehlédnout ani jejich určitou dobově omluvitelnou naivitu, občas možná přecházející až v trapnost. Většina z nich by dnes neobstála, před dvaceti a více lety ale nepochybně splnily svou historickou roli a v tomto směru zcela určitě zasluhují pozornost. Přesto se nutno děsit toho, že někteří konzervativní metaloví stařešinové tohle můžou ještě dodnes považovat za stále současný vrchol domácího metalu. Ve své době to rozhodně patřilo do popředí scény, dnes už ani omylem.

Výsledné hodnocení lze rozložit tak, že repertoár je za 60 %, provedení za 40 %.

sestava: Michal Roháček – zpěv, Robert Robovski – kytary, Filip Robovski – baskytara; host – Martin "Marthus" Škaroupka – bicí
produkce: Filip Robovski