06.09.16

TRISTANIA - Darkest White

TRISTANIA - Darkest White

2013 Napalm Records

čas: 49:50
styl: gothic metal

Kolik let už jsme svědky postupného blednutí nápisu TRISTANIA v učebnicích gothic metalu? Většina z nás už zřejmě přestala počítat. Odchod většiny původních členů přitom není jeho jedinou příčinou. TRISTANIA musela také najít novou půdu pod nohama, když se její původní žánr vinou přemnožených kopírek postupně změnil v klišovitý relikt. Největší ránu ale nakonec znamenalo angažování horkokrevné zpěvačky Mary. Také její vinou se předešlé album "Rubicon" nesetkalo právě s největším nadšením fanoušků a nový pokus v podobě desky "Darkest White" tak můžeme brát jako poslední šanci. Buď potvrdí definitivní konec působení TRISTANIE mezi elitními jmény gothic scény, nebo jí znovu vrátí punc inovátorky, která svou krásu rozhodně neprodává pod cenou.

Když tak nad tím přemýšlím, TRISTANIA vlastně hledá sebe samu už od alba "Ashes", kdy jako jedna z mála včas vystoupila z vlaku plného sborů a velkolepých kláves, díky čemuž se spolu se zbytkem scény nezřítila do propasti dějin. TRISTANIA si tím sice uchovala ráz předvídavé kapely s originálním zvukem a schopností nacházet nové cesty, ale zároveň už nikdy nezískala ten jasný a sebejistý výraz, kterým dokázala uhranout ještě za působení Mortena Velanda. TRISTANIA od té doby platila za jednookou královnu mezi slepými. Víc než několik uznalých pokývání nad kvalitou a hodnocení okolo 70 procent jí to ale nikdy nepřineslo.

Ani výraz nového alba "Darkest White" není v tomto smyslu žádnou přelomovou trefou do černého, která by jasně ohraničila nové teritorium hladového dravce. Přesto je od první vteřiny příslibem světlejších zítřků - jakkoli nám jeho název tvrdí opak. TRISTANIA na něm evidentně zkouší hrát zase trochu něco jiného než zbytek světa, hledá nový zvuk a nebojí se přitom ušpinit černým metalovým bahnem ("Number", "Arteries") ani sáhnout po rockově břitkých kytarách ("Darkest White") nebo dokonce navštívit starou školu amerických kovbojů ("Night On Earth"). Výsledek zní zpočátku trochu neotesaně a připomíná snad nejvíce úvod desky "Ashes", ale někde hluboko pod tímto syrovým nánosem škrábavých strun najdete rafinované struktury a především balíček přesvědčivých emocí, které nelze nahradit ani těmi nejlepšími orchestracemi nebo přebujelými výkony zpěvaček.

Působivá atmosféra novinky je navíc o to hodnotnější, že není pouze dílem umělohmotných kláves. Ve skutečnosti se totiž klávesy na albu ozývají mnohem méně, než by mohl letmý poslech napovídat. O velkou většinu zvukových fines se tentokrát postaraly klasické metalové nástroje a to je vždycky důvod přihodit nějaké ty body navíc. Zhruba stejný ranec musím ale vzápětí odečíst za zbytečnou odtažitost a plytké emoce. Jejich vinou končí některé nadějné skladby akorát tak plácnutím dlaně do kaluže před domem.

Krom důkladného nabroušení strun přiostřila TRISTANIA také za mikrofonem. Úderná parta Kjetil - Anders - Ole - Mary potvrzuje, že pokud jde o zpěv, je TRISTANIA stále výjimečně silná. Snad nikdo dnes nenabídne tak vyrovnanou paletu čistých hlasů a blackově skřípajících výkřiků, jako právě TRISTANIA. Pravda, chrapot je pořád lehce dýchavičný, ale záda kryje zbylé dvojici s jistotou. Největší pokrok můžeme slyšet v příjemně umírněném zpěvu Mary, která konečně pochopila, že nezpívá na karnevalu v Riu, ale v norské metalové kapele. Refrén skladby "Requiem" se najednou stává galerií jejího umění a zároveň i jedním nejsilnějších momentů desky. Podepřen bez brýlí jen těžko čitelnou melodií a slušivým kytarovým zdivem tento kousek dokazuje, že gothic metal ještě nemusí být mrtvým žánrem.

Moje srdcová TRISTANIA mě tedy v roce 2013 nejvíc potěšila paradoxně absencí světla. Ponoření do tmy jí jednoznačně sluší a výsledek působí nečekaně sebevědomě. Jediným důvodem, proč se z desky asi nestane další legenda žánru, je její malý zápal pro hru a nedostatek dramat. Přes veškerou snahu působí pořád jen jako "výrobek" a ne sbírka umění, pro kterou byste šli klidně i světa kraj. Ať už ale po jejím boku dokráčíte jakkoli daleko, můžete si být jisti, že jste celou dobu kráčeli tím správným směrem.

sestava: Mariangela "Mary" Demurtas – zpěv, Kjetil Nordhus – čistý zpěv, Anders Høyvik Hidle – kytara, harsh zpěv, Gyri Smørdal Losnegaard – kytara, Ole Vistnes – baskytara, zpěv, Einar Moen – klávesy, Tarald Lie – bicí
produkce: Christer André Cederberg
1. Number
2. Darkest White