06.09.16

BELLIGERENCE - Heartfelt

BELLIGERENCE - Heartfelt

2012 Radiation Noise Productions

čas: 51:34
styl: death

Pražští BELLIGERENCE se znovu hlásí o pozornost. Jejich debutové album "Out:Red" bylo nejen vcelku nadějným počinem na scéně melodičtějšího a klávesami podkresleného death metalu, ale ruku v ruce s tím si dokázalo získat značnou pozornost posluchačů, včetně mnohých recenzentů. Výsledkem byla velice dobrá sedmá pozice v anketě Břitva a dokonce druhé místo mezi objevy. Proto těžko říci, co se stalo, ale s novým albem přišel strmý pád až někam na devětasedmdesáté místo. Nelze přitom tvrdit, že by aktuální počin byl jakkoli horší. Spíše se potvrdilo, že velmi často nerozhoduje jen pouhá kvalita, ale také schopnost prosadit se a dát o sobě vědět. Což se čerstvě příliš nedaří, neboť vše nasvědčuje tomu, že mnozí potenciální posluchači, včetně těch, kterým se líbil debut, o tomto albu vůbec nevědí. Což může být docela škoda, protože to opětovně není vůbec špatné.

Zejména nástup je impozantní. Naprosto děsivým výkřikem se rozjíždí "Weep", brutálně masakrující deathmetalová řežba, jakých se v dalším průběhu vynoří několik dalších, vesměs poukazujících na to, že personálně proměněná sestava trochu obměnila rovněž svůj styl. Nová nahrávka působí mnohem tvrdším, ostřejším a brutálnějším dojmem, a to nejen v silně vystupňované kytarové razanci, ale také v nehorázně drsném vokálním projevu, v němž by asi jen málokdo hádal ženu. Její sebezničující řev je navíc velmi přesvědčivý a představuje největší pozitivum souboru. Vše nasvědčuje tomu, že společně se Zdíšou z LYCANTHROPHY jde o nejlepší extrémní vokalistku u nás.

Zatímco brutalita a živelnost kulminuje v dříve netušených rozměrech, klávesy jsou až na jednu menší výjimku pryč, ve většině skladeb nahrazené hostujícími samply. Ty sice dodávají nepatrně modernější nádech, většinou se však ztrácejí v kytarově mocném hřmění. Excelentní zvuk skvěle souzní s kvalitní instrumentací, veškerý ten hukot nádherně zaléhá uši a některé dílčí pasáže lze prohlásit za skoro až podmaňující, přesto se ovšem dostavují i určité méně lichotivé pocity. Dobře míněná snaha o vyspělý smrtící nářez je sice zcela patrná a rozhodně se cení, jenže na výraznější průnik kamkoli to nevypadá. Hlavní příčinou se jeví obrovská konkurence podobně dobrých kapel.

Přestože tedy celá nahrávka zní výborně a také v mnoha dalších rysech snese srovnání s mezinárodní konkurencí, nejen v globálním, ale dokonce i v tuzemském rámci představuje jen drobnější příspěvek do mozaiky více či méně příbuzně znějících souborů, v jejichž kontextu nenabízí vůbec nic osobitého, natožpak převratného. Toho všeho by nebylo třeba v případě výraznějšího skladatelského umu, jenže také s ním to dopadá problematicky. Opravdu výrazné nápady sice zaslechnout lze, ale třeba se k nim dopracovat pečlivým poslechem, naopak téměř zcela chybí zřetelnější práce s kontrasty. Tedy poznání pravdy, že kvalitní a pořádný deathmetalový nářez sice může vzniknout téměř neustálým intenzivním hlučením, ale že jeho síla se výrazně prohlubuje, násobí a tím často rozkvétá kompoziční nápaditostí, větší tempovou různorodostí a aranžérsky důmyslnějším odstíněním pasáží či celých skladeb. Zatímco například HYPNOS tohle umí, zde recenzovaná kapela zatím nikoli.

sestava: Appia – zpěv, Iwan – kytary, Klobouk – kytary, IoathsomE – baskytara, zpěv, Kissoon – bicí, hosté – Baarunka – zpěv, Fenrik – klávesy, Pavel Ševčík – kytara, Seif Gouta – samply
1. Weep
2. Illusion