06.09.16

TŘI SESTRY - Líná hudba holý neštěstí

TŘI SESTRY - Líná hudba holý neštěstí

2013 EMI

čas: 42:35
styl: rock/punk

Trvale populární TŘI SESTRY s novým albem nijak nespěchaly. Pokud pomineme předchozí garážovku, na skutečně řadové album se čekalo něco málo přes tři roky, což je historicky dosud nejdelší období. Jestliže propagační text mluví o tom, že i ty nejpomalejší písně této desky převyšují průměrné tempo domácích rozhlasových stanic, pak má naprostou pravdu. Převládají svižné kousky, zatímco ploužáky zcela chybějí, takže název alba v tomto směru plně odpovídá realitě.

Jak se pro skupinu stalo zvykem, také na novém albu se výrazně stylizuje, tentokrát do role pouličních muzikantů z doby před třemi stoletími. Zatímco obalový motiv patří spíše k těm povedenějším, s ním souznějící vstupní popěvek "Baroko" působí lehce trapným dojmem, naštěstí však trvá jen něco málo přes minutu a víceméně plní roli intra. Dojem napravuje punkově přímočarý titulní vypalovák, stejně jako z kytarového kvílení těžící "Edit Pilaf". Mezi další svižněji laděné kousky patří tematicky lacinější, ale v rámci celku nerušící "Kalhotky ze Lhotky", případně zdařilé vcítění se do myšlenkových postupů patnáctiletého puberťáka pod názvem "Poprvé na Sestrách". Vesměs solidní, ale současně i naprosto tradiční, průměrné a ničím nevybočující songy, jakých už bylo mnoho, které však spolehlivě plní úlohu punkově rychlých odpichovek, které k rockové muzice neodmyslitelně patří. Ovšem vůbec nejostřeji dopadá "Otčenáš", ďábelsky ryčná a drásavá pumelice, kde se jako již několikrát v minulosti a v dobře padnoucí roli Satanáše zjevuje nezapomenutelný Franta Sahula.

Zřejmě nejhitovějším potenciálem disponuje dětským sborem vrcholící "Školka", předkládající návod k tomu, kterak se lze po více než čtyřiceti letech pomstít někdejšímu malému trýzniteli. Možná ještě lépe dopadá "Das ist ein Salámek", jehož rozjímání "nad ostatky prasátka" rozhodně nelze doporučit vegetariánům, melodické lehkosti a chytlavosti se však odolává těžko. Jak se stalo zvykem posledních sezón, většinou obstojné jsou i střednětempové, nicméně v rámci alba nejpomalejší songy s výrazně pronikavými refrény. Nejlépe zní inteligentně podané pivní vyznání "Desítka", jemuž sekunduje pocta hardrockovým klasikům "Masky sádrový" a popřípadě také "Saky paky". Naopak k tomu horšímu patří pokusy o country, především pak rytmicky toporná "Osada havranů".

Zpestření přinášejí téměř tradiční mezipísňové spojováky, někdy vlastní, ale občas i vypůjčené z filmů jako "Slavnosti sněženek" nebo "Spalovač mrtvol". Když Rudolf Hrušínský coby Kopfrkingl konstatuje "Nebeská, ty jsi tak zářící, co abych tě taky pověsil mezi ty anděle?", čiší z toho neskutečná mrazivost. Kdo však pamatuje stará alba, může vzpomenout nejen na ony více či méně zábavné předěly, ale také vtipné předělávky, parodie, folklórní popěvky a mnoho dalšího. To vše ze sesterské tvorby posledních let převážně zmizelo a zůstaly jen poněkud stereotypní, navzájem čím dál více splývající a často pouze tempově odlišné songy, ať už punkového nebo spíše rockového znění. Žel, také Fanánek coby textař má už zřejmě svá nejlepší léta za sebou. Občas sice zaujme nějakým netradičním námětem či vtipným veršem, jenže oproti minulosti se tak děje v daleko menší intenzitě.

Lze samozřejmě namítnout, že s punkem v jeho ryzí podstatě to už dávno nemá mnoho společného, maximálně snad v energickém nasazení některých písní, v rámci zdejšího lidovějšího bigbítu jde však o nadále akceptovatelný a životaschopný soubor. Přestože už asi deset let téměř ničím nepřekvapuje, pouze opakuje své běžné a osvědčené postupy a jeho produkce je tedy v mnoha rysech pořád stejná, neměnná, předvídatelná a v průběhu času čím dál méně kreativní.

sestava: Fanánek - zpěv, Magor - baskytara, Supice - akordeon, Ronald - kytara, Zdenál - kytara, Vrána - bicí, Jaroušek - saxofon, Franta Kacafírek - housle
1. Baroko
2. Líná hudba, holý neštěstí