06.09.16

2013 Redblack / X Production

čas: 44:29
styl: crossover

Tak už mě nech jít s tebou.
Do země kde nikdo nemlsá sám.

Vyškovští DARK GAMBALLE patří mezi tuzemský hudební úkaz minimálně od eponymního alba z roku 1998, kde prezentovali na české poměry solidní fúzi metalu a elektronické hudby, aby tento záměr dovedli ke komplexní dokonalosti někdy v období alba "Merizo Nanen". V té době kapela výrazně korigovala svůj repertoár a přesedlala na skladby nazpívané mateřštinou na úkor avantgardní gambalštiny, která tu a tam jen pableskla jakožto reminiscence starých časů či nepopření své minulosti. Považuji za bezpředmětné, zdali tento krok chápat jako komerční tendence a nebo tvůrčí vyhoření v rámci původního záměru, tak či onak skupina ani v následujících letech nijak neslevila ze svého nasazení, pravidelně vydává v dvouletých odstupech dlouhohrající alba, nevynechá žádnou významnou koncertní štaci, točí klipy, vydává DVD, nepodceňuje merchandising, marketing, propagaci, promotion. Jinými slovy, DARK GAMBALLE se stali jakýmisi etalony tuzemské tvrděrockové scény, albovou i koncertní jistotou, na nezávislé tuzemské scéně v rámci naši malé zemičky jev spíše nevídaný a srovnatelný pouze s matadory scény světové.

Při pohledu na názvy počinů jako "Běh na dlouhou trať, "Pochyby" včetně aktuálního úctyhodného jedenáctého CD "Zatím dobrý" posluchači chtě nechtě vytane myšlenka, zdali skupině všechno to letité počínáním stojí za to. Netroufám si spekulovat, možná se jedná o jistou formu recese, nadhledu a třeba DARK GAMBALLE prostě všechen ten hudební šrumec (úmyslně jsem nepoužil pojem showbyznys) stále baví. Jak se říká, důležitý je výsledek a z alba "Zatím dobrý" rozhodně necítím nějaký kalkul či rutinérství, ostatně už po shlédnutí dokumentu o natáčení klipu ke skladbě "Svět za dekou" (režie: Martin Ferko), nacházející se na multimediální stopě CD, těžko napadne, že by šlo o pouhou tvůrčí řeholi.

Máme tu taky jukebox, hrající jen písně o lásce.
Některé jen do půlky a některé od půlky do konce.

Hudebně a zvukově "Zatím dobrý" přímo navazuje na předchozí tvorbu, ale přesto nelze hovořit o stagnaci, neboť deska zní nebývale svěže, vzdušně, hitově a současně inteligentně, bez zbytečné manýry. DeSedovy podmanivé texty jdoucí ruku v ruce s naléhavým zpěvem opět zaujmou svým důvtipem, sálá z nich upřímnost, životní nadhled a především příjemný mix nostalgie, sentimentu, hledání a úniku. Jakoby se v nich nechtěl smířit se složitostí postmoderního světa, kde blázni lítají z mrakodrapů, ale moc dobře si uvědomuje, že nemá smysl se utápět v depresích, neboť odletět bez plánů, můžou jenom děti. Únik je v nich myšlen spíše metaforicky, nalézá však jistá řešení, místy až apelativní, jednoduše být nekonvenční, nestát se povrchní loutkou - módě odolávat. Přesto ani náznakem neinklinují k patetičnosti, pokud někam, tak možná k magickému realismu.

Průrazný, hutný a celkově moderní zvuk nahrávky patří k devizám skupiny již léta, ale až nyní jsem si plně uvědomil jeho atraktivitu. Byť se samotné crossoverové výrazivo nese v duchu více méně přímočarých tříminutovek, avšak s rafinovanými aranžemi, pod dohledem zvukových mágů Stáni Valáška a v oboru produkce vzdělaného Tomáše Šlápoty (též hlavní skladatel skupiny) získává zcela nový rozměr. V jistém ohledu mi povaha expresivních kytarových riffů se specifickým čistým soundem evokuje novodobou éru švédských melancholiků KATATONIA, což jednoznačné svědčí o kvalitě mezinárodní úrovně.

Neusínej, voda je blízko, ještě pár kroků.
Neusínej, na konci duhy je vodopád.

Nicméně CD "Zatím dobrý" neobsahuje jen temperamentní "vypalovačky" typu "Bon Pari", " Mixér" nebo hitové klipovky "Svět za dekou", ale jako nit niť se nahrávkou line nespočet vícevrstvých zajímavých nápadů či multižánrových úkroků - třeba "Taxi City" inklinuje k pohodovému chilloutu s trip-hopovým odérem. Nešetří se ani melancholickým napětím, avšak nejde o žádné kýčovité balady, neboť je mnohdy promyšleně přočísnuto energetickým kytarovým příbojem, anebo skoro až artrockovou vyhrávkou (byt kraťoučká, ale i ta se počítá) jako v opulentní kompozici "Vodopád".

Závěrem mohu konstatovat jediné, album "Zatím dobrý" se opravdu velmi povedlo, díky propracované hudební i textové struktuře nutí k opakovaným poslechům a místy překvapí svou progresivitou či snahou ještě trochu výše položit kvalitativní laťku. V přímé konfrontaci s předchozí tvorbou zřejmě aktuální materiál vítězí. Zatím teda setsakramentsky dobrý...

sestava: 10 – zpěv, Tom – baskytara, klávesy, zpěv, Gothyšh – bicí, Spajsi – kytara, Deady – kytara
produkce: Staňa Valášek, Tom, DARK GAMBALLE
1. Bon Pari