06.09.16

Sabina Křováková - Sabina

Sabina Křováková - Sabina

2013 EMI

čas: 42:02
styl: rock/pop/blues

Jedenadvacetiletá Sabina Křováková z Děčína je nejen živelný úkaz, ale také vítězka nedávno konané zatím poslední řady česko-slovenské televizní soutěže SuperStar. Rozhodně lze mít tisíc výhrad k této mediálně protlačované komerční soutěži, která sice umí urychleně zviditelnit některé mnohdy i třeba talentované interprety, ale vedle srdcovek je nutí zpívat i takové věci, jež by za normálních okolností nikdy nezpívaly, popřípadě se oblékat do zcela nepatřičného oblečení. Současně jde o natolik debilní soutěž, že na většinu zde úspěšných může mít spíše záporný vliv. Nejenže příliš rychle a prudce zvedá jejich popularitu a mnozí o sobě můžou získat přehnaně vysoké a realitě neodpovídající sebevědomí, ale zároveň na ně vrhá značně nepříjemný, v alternativně-undergroundových kruzích až nepřijatelný a jen asi velmi těžko odstranitelný odér "rychlokvašek ze SuperStar".

Leč o co rychleji a výše lze skrze podobně laděné soutěže vystoupat, o to svižnější a strmější bývá pád dolů. Známé rčení "sejde z očí, sejde z mysli" zde platí dvojnásob. Pokud zde kdokoli uspěje, je třeba kout železo, dokud je žhavé. Čím rychleji vyjde album, tím lépe z hlediska prodejního, jenže současně tím hůře z toho uměleckého. Jakákoli ve spěchu nahraná a horkou jehlou šitá deska může být odbytá a silně nedotažená. Své o tom ví také vítězka vůbec první superstarovské řady Aneta Langerová, jejíž debut z roku 2004 byl sice plný hitů a měl ohromný úspěch, po producentské stránce však moc dobře nedopadl. Přitom vyšel s odstupem dvou a půl měsíce po soutěži, zatímco v případě aktuální vítězky se tak stalo v rekordně krátké době necelého týdne. Vzniklo přitom za pouhé dva dny, což je na něm zřejmé hlavně v tom smyslu, že neobsahuje ani jeden vlastní nápad.

Pro zpěvačku přezdívanou Jopli to není její první album, protože již před čtyřmi lety zplodila nahrávku "Co řekl kocour Sabině", na níž se podíleli také členové teplických AKU-AKU a dokonce i Radim Hladík. Tehdy ale šlo o pouhý výpalek pro pár kamarádů, takže teprve až nyní jde o skutečně oficiálně vydaný nosič. Současně lze tvrdit, že na skutečně plnohodnotné autorské album si bude nutné ještě počkat, neboť v čerstvém případě jde o pouhou sbírku coververzí, sestavenou převážně ze skladeb použitých v SuperStar. Nejde ovšem o živé nahrávky z přímých přenosů, nýbrž nově nahrané studiové verze, jež vznikly v Bratislavě, s pomocí zkušeného týmu Creative Music House.

Bookletem blíže nespecifikovaní instrumentalisté poslušně a většinou bezinvenčně kopírují originální verze, které předvádějí řemeslně zručně, leč nedodávají jim patrně nic vlastního či jakkoli osobitého. Pravděpodobně jde o naprosto typické muzikantské všeuměly, kteří instrumentálně zahrají, zopakují či napodobí téměř cokoli, jen s vymýšlením čehokoli vlastního jsou na tom mnohem hůře. Přesto lze dodat, že album má kvalitní a žhavý zvuk, neboť ať už jsou původní verze jakékoli, zvukovému podloží celé nahrávky dominuje rocková a někdy až hardrockově ostrá kytara.

Sabina Křováková zpívá či křičí ostře, tvrdě, živelně a víceméně skvěle. Disponuje hromovým hlasem, byť místy vypjatým až na samou hranici sebetýrání, přesto vše zvládá způsobem velmi přesvědčivým a v tuzemském měřítku téměř neslýchaným. Občas si něco přizpůsobí svému naturelu, ale rozhodně možno tvrdit, že hudební základ většinou zcela přezpívá nebo překřičí.

Repertoár alba tvoří dobře známé poprockové nebo bluesrockové hity. Pěvecky tak trochu rozháraný rozjezd obstarává obrovský hit "What's Up?" skupiny 4 NON BLONDES, lépe tak dopadá "One Of Us" od Joan Osborne, jen je škoda, že kdosi popletl její příjmení a zde je uvedena chybně jako Osbourne, zřejmě po Ozzyho vzoru. První vrchol kolekce představuje refrénově vypjatý bluesrock "Cry Baby" od Janis Joplin, silně zastiňující nejen Meredith Brooks a její "Bitch", ale také klasickou rockovou baladu "I Don't Wanna Miss A Thing" z tvorby AEROSMITH, zde jedinou skladbu mužského původu. Obstojně zazpívané "Who Knew" z repertoáru Pink pak střídá druhý vrchol, působivé a v dobrém smyslu mrazivé blues "Stop!" od Sam Brown, zatímco tuctovější Natalia Imbruglia a její "Torn" nestačí na o něco lepší hit Alanis Morissette "Ironic". Závěrečnou a vůbec nejostřejší položkou je "Survivor", skladba z tvorby skupin DIE HAPPY a DESTINY'S CHILD, zde předvedená v mnohem tvrdší verzi prvé z nich a zazpívaná nadoraz a jakoby skutečně v posledním tažení. Převážně jde o hitparádově výrazně úspěšné a tím pro leckoho nepřijatelné, přesto historií dostatečně prověřené písně, které často neodmyslitelně patří do zlatého fondu rockové, bluesové nebo obecně vzato populární hudby. Pokud vše uvedené naznačuje a představuje zpěvaččin vkus, není to úplně blbé, zároveň však lze dodat, že celé pojetí této nahrávky zavání pouhou snahou vytřískat z ní nějaké prachy, dokud to ještě jde.

Album tedy obsahuje deset většinou skvělých písní v bezmála brilantním přednesu nesmírně schopné a talentované zpěvačky. Skoro jediný zásadní nedostatek tvoří skutečnost, že nenabízí vůbec žádnou vlastní autorskou stopu a jeho možná kvalita se tedy nachází pouze v interpretační rovině. Provedení všech těchto notoricky známých písní se sice často přibližuje působivosti originálních verzí, přesto ale nelze z hlavy vytěsnit onen brzdící faktor, že v tomto případě jde o album někoho, kdo na autorském poli nedokázal zatím nic. Samozřejmě, světová i domácí historie pamatuje celou řadu někdy i dobrých nahrávek sestavených ze samých coververzí, jenomže v drtivé většině v provedení interpretů, kteří již předtím prokázali své tvůrčí schopnosti. Což zatím není tento případ.

Hodnotit toto album je neskutečně obtížné, neboť jej skoro není možné vsadit do jakéhokoli běžného kontextu. Repertoárově nebo pěvecky působí skvěle, instrumentálně či producentsky solidně, přesto zůstává v mysli viset otazník při pomyšlení na jakoukoli budoucnost, protože z čistě tvůrčího pohledu je naprosto nijaké. Zdařilý revival několika cizích autorů, nic víc, nic míň.

sestava: Sabina Křováková – zpěv, Creative Music House – nástroje
produkce: Creative Music House
1. What's Up? (4 NON BLONDES)