06.09.16

LAMMOTH - Vast Land of Solitude

LAMMOTH - Vast Land of Solitude

2013 vlastní náklad

čas: 48:30
styl: metal

Začnu malým příběhem. Ráno vstanu a začnu se přehrabávat v archívu starých druholigových cédéček, zdali něco z toho neuzrálo na poslech po letech. No a zaujala mě podle obálky jakási Maďarská smíšená družina SUNSET SPHERE a jejich dvanáct let starý debut "Storm Before Silence", který jsem kdysi koupil v Levných knihách za pakatel. Koukám na seriózní label Hammerheart Records a říkám si: "Dám tomu ještě jednu šanci." Po letmém poslechu sice nic revolučního, ale nakonec si říkám: Na to, že album (navíc debut) kapela nahrávala před více než dekádou v absolutně UG spartánských podmínkách (navíc někde v bývalém východním bloku), bez (sic!) možnosti hudebně-produkční inspirace z internetu, dnešních moderních studiových vymožeností či audio softwaru a všech zvukových vychytávek současnosti, prostě pomalu v obýváku na koleně, tak nakonec: ale jo - docela milá pohodová deska, hned je ráno milejší. Vyndávám tedy CD z prachem omšelé krabice ze sklepa a vkládám jej do hlavního stojánku. Přesto mám však chuť pustit si něco ryze současného, moderního, mladou krev odkojenou výdobytkem neomezených inspiračních možností internetu se snadnou dostupností špičkového audio softwaru, prostě něco žánrově podobného, ale opravdu cool, s absencí něčeho archaického. No a koukám na promo balíček s CD "Vast Land of Solitude" pražského smíšeného sextetu LAMMOTH a s nadšením ho rozbaluji, otevírám vcelku vkusně vyvedený obal s profi lisovaným CD a s nedočkavostí vkládám do CD přehrávače. A tisknu play...

The night is long and dark guides me, "pěje" zpěvačka Hanka a ...příjemná nálada je, jak šlehnutím biče, pryč. Jsme svobodná země, každý si může hrát a vydávat co chce, ale někdy by bylo lepší, spíše pilovat ve zkušebně a především ne dvakrát, ale alespoň pětkrát měřit v případě angažmá zpěvačky (je opravdu nutné všude cpát ženy na post za mikrofonem?), než hned vydávat regulérní lisovaný CD nosič (a to se už navíc, přátelé, jedná o třetí (!!!) albový zásek). Kardinální problém LAMMOTH vězí hlavně v projevu zpěvačky Hanky. Tak tragický, až agresivně (nikoliv však ve smyslu takové Angely Gossow) působící, zpěv jsem už dlouho neslyšel, doslova mi to trhá uši, navíc podpořený otřesnou "kuňkavou" angličtinou. Teď bude kapela argumentovat, jak je Hanka školená pěvkyně, kolik konzervatoří vychodila – jakou však má formální stránka jejího zpěvu váhu, když mi zkazil celé dopoledne? Hned jsem se musel uklidnit poslechem více než 13 let starých MADDER MORTEM a ATROX. Tito Norové nahrávali v absolutně UG podmínkách, bez inspirace z Internetu, bez současné studiové technologie a přitom po všech stránkách znějí 1000x lépe než LAMMOTH. Může mi toto někdo vysvětlit?

LAMMOTH by se možná chtěli alespoň na několik parseků přiblížit výše zmiňovaným spolkům, stylově totiž hrají něco více než tupý "umca umca" metal a snaha o rafinovanější vyznění je více než patrná. A kluci skutečně předvádí, když už nic, alespoň průměrný výkon, tedy až na další tuzemský neduh – klávesy (to už i MORTIIS na "Født til å herske" hrál invenčněji). Bohužel však ke kýžené kvalitě jim chybí to nedůležitější – TALENT !!!

PS: Už vidím jak se kapela bude ohrazovat slovy: "Cos dokázal ty, že kritizuješ?" Opakuji vyřčené v druhém odstavci: "Jsme svobodná země, každý si může hrát a vydávat co chce. Tedy je v pořádku, že album vyšlo, ale pokud bylo zasláno na recenzi, tak i já mám svobodné právo vyřknout svůj názor na něj."

sestava: Hanka Plesná – zpěv, Jiří Černý – kytara, Dominik Turchich – kytara, Pavel Čížek – klávesy, Timur Chernov – baskytara, Filip Kittnar
produkce: LAMMOTH
odkaz: bandzone.cz/lammoth