06.09.16

PALMS - Palms

PALMS - Palms

2013 Ipecac Recordings

čas: 46:55
styl: alternative/post-rock

Možná to vyzní jako protimluv, ale není lepší osvěžující vzpruhy v těchto parných dnech, než poslech eponymního alba PALMS ze slunného L.A. Přebal desky, vyvedený v sytě oranžovožlutých odstínech, zobrazující východ slunce nad vyprahlým floridským pobřežím sice může evokovat pocity zcela opačné, avšak pohled na soupisku muzikantů - tři členové kultovních post-metalových ISIS, zaštítěni zasněně-melancholickým vokálem China Morena z alternativní metalové veličiny DEFTONES - dává tušit, že půjde o něco mimořádného.

Hned úvodem nutno zdůraznit, že PALMS nerovná se vykalkulované spojení ISIS + DEFTONES, byť určité paralely obou skupin logicky nelze přeslechnout, ve výsledku zní kvartet naprosto svébytně a suverénně, jako regulérní nové hudební těleso na alternativní rockové scéně. V katalogu indie labelu Ipecac Recordings se dle všeho PALMS tváří jako regulérní (super)skupina (nikoliv sezónní projekt) založena roku 2011, navíc příležitostně koncertující, byť jednotliví členové nahrávali debut separátně převážně v domácích studiích.

Uvolni se na přílivových vlnách, pociť ten svěží vánek kolem hlavy, vypadáš jako bys tančil..., pěje Moreno v páté "Tropics" svým typickým procítěným projevem - přívětivě jemným jak mořský vánek, avšak současně expresivně důrazným jako mořský příboj. Morenova silně emocionální pěvecká variabilita, kdy i v afektovanějších pasážích dokáže pohladit na duši, výtečně souzní s uvolněným post-rockovým podložím. Chtělo by se říci takový "kytarový chillout" a nic není bližší pravdě. Nepočítám-li úvodní ultimátní hitovku "Future Warrior", možná trochu tendenčně cílící na fanoušky rozpadnuvších se ISIS, tak zbytek kolekce se nese ve velmi relaxačním duchu, veškerý záměr všech zúčastněných směřuje k jedinému cíli: zbytečně nerozptylovat posluchače a nechat na ně působit ryzí hudební magii. Nástroje znějí maximálně vřele, kytary více méně pop/rockově přístupně, avšak na první poslech je jasné, z jakéhože stylového podhoubí Clifford Meyer vzešel, Na druhou stranu nelze konstatovat, že by jejich sound vycházel ryze z post-rocku, chybí zde totiž pro subžánr typické erupční katarze, v jistém smyslu spíše inklinují k spacerockové rozevlátosti, neřkuli až k filmovému výrazivu. Třeba o závěrečné, bezmála desetiminutové, kompozici "Antartic Handshake" lze hovořit až jako o scénické hudbě, Meyer ostatně určité pasáže ještě více rozmělňuje ambientními syntezátory a tudíž lze říci, že hudební doprovod směle obstojí i separátně (ostatně můžeme hovořit i o jistém extraktu vyklíněných pasáží jeho projektu RED SPAROWES). Akurátní Harrisovy bicí jsou na hony vzdálené post-metalové organické rozmáchlosti, naopak, svou až strojovou přesností upomínají spíše automat. Tento fakt však nemíním nijak pejorativně, samotná hra rozhodně nepůsobí nijak primitivně, spíše záměrem bylo, aby rytmika album fortelně stmelila, avšak nikterak nenarušovala dva primární emocionální elementy – kytaru a zpěv.

Jsem rád, že PALMS neslouží jen jako formální rozšíření portfolia známých muzikantů za účelovým upomenutím, nýbrž máme co do činění s jednoduše parádním dílem. Bez ostychu lze o něm prohlásit, že i navzdory žánrové eklektičnosti probádává určitá nevšední teritoria, přináší svěží a současně hřejivé momenty. Vím, zní to jako klišé, ale opravdu působí jako balzám pro duši.

PS: Jen pro zajímavost, PALMS resp. jeho vydavatel Ipecac Recordings se snaží dokázat, že tradiční nosiče ještě zdaleka nepatří do starého železa, neboť počin vyšel jak formou digitální - digital download, audio CD, tak analogovou - vinyl v několika barevných provedeních a díky nadšencům z labelu Robotic Empire dokonce ve striktně limitované kazetové edici s bonusovým trackem.

sestava: Chino Moreno – zpěv, Jeff Caxide – baskytara, Bryant Clifford Meyer – kytara, klávesy, Aaron Harris – bicí
produkce: PALMS
1. Future Warrior