06.09.16

KILLSWITCH ENGAGE - Disarm the Descent

KILLSWITCH ENGAGE - Disarm the Descent

2013 Roadrunner Records

čas: 40:40
styl: metalcore

KILLSWITCH ENGAGE kolem roku 2000 pomáhali formovat žánr zvaný metalcore. Po spíše průměrném debutu přišla ovšem roku 2002 absolutní pecka – album "Alive or Just Breathing", které je katapultovalo mezi absolutní špičku žánru. Já osobně jej považuji dosud v rámci té mainstreamovější části za absolutní vrchol a skladby jako "Fixation on the Darkness", "My Last Serenade", "Element of One" nebo i má nejoblíbenější "Just Barely Breathing" se právem staly klasikami žánru.

Po tomto albu ovšem odešel tehdejší zpěvák Jesse Leach, kterého nahradil Howard Jones, tedy zpěvák se skutečným zlatem v hrdle. Jenže jeho příchodem se začal měnit i celkový výraz kapely, těžko říct, jestli to bylo přímo jeho přičiněním, nicméně je pravdou, že Jones byl spíše melodičtější zpěvák. První album, na kterém se jako zpěvák představil, bylo "The End of Heartache" a o žádný propadák se zatím nejednalo. Jistý pokles kvality sice zaznamenat šel, ale stále se jednalo v rámci tehdejší scény o vysoce nadprůměrnou záležitost. To další dva počiny už na tom byly mnohem hůře, kdy zejména bezejmenná deska z roku 2009 byla skutečně tragická. Roku 2012 dochází opět ke změně na postu zpěváka, kdy se vrací ztracený syn Jesse Leach a spousta fanoušků včetně mě se těšila na jakýsi návrat ke kořenům.

Dá se říci, že ten skutečně nastal, když hned první skladba "The Hell in Me" se rozjíždí ve skutečně vysokém tempu, kdy nechybí typické žánrové zasekávačky, do toho zní divoký Jesseho scream, který jakoby zazníval opravdu až odněkud z nejhlubšího pekla, a když započne chytlavý melodický refrén, nezbývá, než spokojeně pokyvovat hlavou, že vše je opět v tom nejlepším pořádku. V podobném duchu se nese i zbytek alba, spíše melodičtější skladby se střídají s těmi hutnějšími, tvrdšími. Všechny ale mají společné dokonalé instrumentální provedení, kdy všichni členové dokazují, že své nástroje ovládají vskutku dokonale. Kytary v jednu chvíli až heavy metalově kvílí, aby se o chvíli později vrhly do zatěžkaných thrashových riffů. Nad tím vším se nese Jesseho sebejistý vokální projev, který v sobě sice zejména v těch čistších polohách nese jisté rezervy, kdy si uvědomíte, že v tomhle ohledu byl Howard Jones opravdu někde jinde, ale výraznějších výhrad k němu mít nelze.

Ze čtrnácti písní, které si pro nás KSE připravili nelze jmenovat žádnou, která by tam byla vyloženě navíc, či by byla nějakým způsobem výrazně slabší. Najdeme zde ale pár skladeb, které na mě zapůsobily o něco více, než jiné. Takový je například track s pořadovým číslem devět, který nese název "The Call" a patří vůbec k těm nejtvrdším na desce a asi nejvíce mi připomíná o jedenáct let starší desku. Z počátku je skladba plná core vlivů a nese se tak ve značně skočném rytmu, aby se ale ke konci přetočila snad o 180 stupňů a změnila se tak z hotového uragánu na líbezný jarní vánek. Tím nejlepším co ale tohle album sebou přináší, je pro mě jedenáctá v pořadí "Always", kde zcela absentuje jakýkoli tvrdší projev, ale celá skladba je plná citu a emocí, zároveň je ovšem zřejmě tou nejkomerčnější skladbou na desce, což mi ale nikterak nevadilo. Rozhodně jsem ale rád, že se v tomto duchu nenese celá deska, ovšem jako zpestření to funguje na výbornou.

Pomalu se blížíme ke konci, a tak je na čase vyhlásit nějaký verdikt. KSE po dlouhé době nahráli desku, za kterou se skutečně nemusí stydět, v rámci jejich diskografie bych aktuální počin zařadil na třetí pozici, těsně za "The End of Heartache". Jenže oproti minulosti je konkurence zejména v tomto žánru opravdu vysoká a každým dnem vzniká spousta dalších a dalších kapel a nutno podotknout, že v nynější době se sice jedná o stále nadprůměrné album, ale je škoda těch pár hluchých let. Pokud by si KSE udrželi minimálně takovou laťku, jakou drží na aktuálním počinu, mohli dnes žánru metalcoru vládnout. Takhle to budou mít ještě těžké, protože na jejich starší alba si mnoho zástupců zejména z té mladší generace bohužel zřejmě ani nevzpomene.

sestava: Jesse Leach – zpěv, Mike D'Antonio – baskytara, Joel Stroetze – kytara, Adam Dutkiewic – kytara, Justin Foley – bicí
produkce: Adam Dutkiewic
1. The Hell In Me