06.09.16

SCENT OF DEATH - Of Martyrs’s Agony and Hate

2012 Pathologically Explicit Recordings

čas: 39:21
země původu: Španělsko
styl: technical death

Často se říká, že to nejlepší přijde většinou z toho nejméně očekávaného zdroje. Totéž bych mohl aplikovat i na právě recenzované album těchto Španělů. Když se mi před nějakou dobou ozval jistý Jorge, jestli bych jim nemohl napsat recenzi, neměl jsem nejmenší tušení, o koho se jedná, jelikož název SCENT OF DEATH jsem do té doby nikde nezaznamenal. Přitom chlapi už to drhnou na scéně nějakých 15 let, ale dosud se jim příliš prosadit nepodařilo, což může být zapříčiněno i jistou zdrženlivostí ve vydávání nových nosičů, když právě recenzované album "Of Martyrs's Agony and Hate" je jejich teprve celkově třetím zářezem na pažbě, přičemž těmi předchozími jsou EP z roku 2002 a debutové album vydané roku 2005.

Pojďme ale raději k tomu, co SCENT OF DEATH hrají a čím se na svém posledním albu prezentují. Pánové se našli v technickém brutal death metalu, kde nedílnou složku jejich tvorby tvoří také pořádný kus blasfemie, o čemž vypovídá i cover alba, který je v podstatě stejný jako hudba sama. Já nerad vidím slova jako true a jim podobná ve spojení s hudbou, ovšem v tomhle případě jsou tato slova na místě. Kapela je stoprocentně oddána kořenům žánru, ze kterých těží, ovšem ve výsledku se jim daří neznít nijak vyčpěle či old schoolově. Prim na albu hrají spíše rychlejší skladby, ale výjimku tvoří například třetí "Ego te Provoco", která ale do vínku dostala nálož úžasných riffů a možná ještě úžasnějších sól.

Pokud bych měl hudbu na "Of Martyrs's …" nějak charakterizovat, tak si představte takový střet kapel jako IMMOLATION, HATE ETERNAL a BEHEMOTH někde kolem alba "Demigod", přičemž zejména prvně jmenovaní mají na tvorbu těchto Španělů zřejmě největší vliv. Jedná se ale o pouhou inspiraci, nikoli o žádné kopírování. Kapele se poměrně dobře daří vybudovat si svůj vlastní, pro ni charakteristický zvuk. Když už jsme u toho zvuku, tak ten se na desce povedl dokonale. Mluvíme tu o kapele, která už se na scéně pohybuje nějaký ten rok, tudíž nečekejte žádný moderní "přehulený" balast. Naopak je lehce zastřený až špinavý, přesto však krásně čitelný, ale především je až neuvěřitelně brutální. Celkově co se týče hudební produkce, kterou má na svědomí André Tavares, tak mi nezbývá než smeknout, protože lépe znějících desek jsem letos příliš neslyšel.

Jak už bylo řečeno, kapela se našla ve vodách technického death metalu, což předpokládá jisté instrumentální dovednosti protagonistů, kteří tuhle hudbu chtějí hrát. Nejinak je tomu i zde, album je tedy plné sól a jiných technických ekvilibristik, ovšem vše je pečlivě dávkováno spíše jako rozmělnění valivých těžkotonážních riffů, které mnohdy hrozí, že vaše sluchovody rozemelou silou parního válce. Rozhodně tedy nemůže být řeč o nějaké kytarové onanii. Naopak si myslím, že kapele se podařilo namíchat opravdu chutný mix, kde opravdu nic není navíc. Pochvalu zaslouží také muž schovaný za bicí soupravou, jistý Rolando Barros, který je jednou ze dvou nových tváří v kapele. Skvěle zvládá nejen sypačky, ale i přechody a jeho hra je krásně živelná a má tak na hony daleko jistému strojovému projevu, který bývá často ke slyšení, aniž by však ztratila něco ze své přesnosti. Tou druhou novou tváří je zpěvák Sergio Afonso, který na albu předvádí opravdu uchvacující výkon, když vystřídá hned několik poloh, ovšem nejčastěji se pohybuje samozřejmě v té hlubokého growlu. Se zpěvem se pomalu přesouváme od složky hudební k té lyrické. Tvorba SCENT OF DEATH je od prvního do posledního tónu načichlá vlivem blasfemie, což se samozřejmě odrazilo i na textech, kterým se ovšem daří vyhnout se jistým zaběhlým tematickým klišé a pokud vám tedy tato tématika není přímo proti srsti, rozhodně i ony si zaslouží vaši pozornost.

Na závěr se už snad jen hodí říct, že jsem nesmírně rád, že jsem tento hudební klenot v hluboké kobce zvané underground našel. Či snad lépe řečeno, že on si našel mě. Je to důkaz, že i nadále se vyplatí do těchto vod ponořit a zkusit hledat, protože ne vždy je nám to nejlepší předkládáno velkými firmami a magazíny. Snad kapela se svou příští deskou přijde dříve než za dlouhých 7 let, jako tomu bylo v tomto případě. Byla by to škoda.

sestava: Sergio Afonso – zpěv, Carlos F. Caballo – baskytara, Jorge F. Taboada – kytara, Bernardo Estévez – kytara, Rolando Barros – bicí
produkce: André Tavares
odkaz: facebook.com/scentofdeathmetal