VISACÍ ZÁMEK - Platinum Collection

VISACÍ ZÁMEK - Platinum Collection

2013 EMI (3CD)

čas: 52:41/65:20/64:39
země původu: Československo / Česko
styl: punk

Nadhled Visacího zámku ve své době určitě přinášel značné osvěžení ať už oproti neposlouchatelnému prorežimnímu rocku, tak i oproti křečovitě se tvářícím punkovým kapelám stavících se (často trochu falešně) do role nekompromisních bojovníků. Představoval tak jistou stravitelnější formu punk rocku, která zasáhla mnohem širší okruh posluchačů než většina jeho tehdejších souputníků. Pro začínající příznivce punku představoval něco jako "vstupní bránu" do punk rocku – díky tomu, že se pohyboval na oficiální úrovni, zakopl o něj člověk většinou jako o první kapelu tohoto stylu. S největší pravděpodobností to platí i dnes." (kniha "Kytary a řev aneb Co bylo za zdí" – 2002)

Přesněji charakterizovat VISACÍ ZÁMEK snad ani nelze. Jen velmi těžko zpochybnitelná pozice možná největší legendy českého punku byla podepsána již dvěma oceněními, konkrétně Beatovou síní slávy a Galerií legend, a vůbec nic na tom nemění ani skutečnost, že ti nejortodoxnější punkeři to můžou vidět spíše opačně a tuto kapelu považovat za odpad. Ale ať už si kdokoli může myslet cokoli, hudební a zvláště punkový historik se jí zabývat musí, ať chce nebo chce.

Tonda Kocábek, kulturní redaktor časopisu Týden, tak poslední dobou činil velmi intenzivně. Nejenže k třicetinám souboru napsal knížku, ale rovněž sestavil a průvodním slovem doplnil trojdiskový výběr, vydatně mapující toto dlouhé období. Hlavně tedy repertoárově, protože zatímco ony písně pokrývají celých třicet sezón a zhruba polovina z nich vznikla již v osmdesátých letech, zařazené nahrávky jsou, až na jednu singlovou výjimku, vesměs porevolučního původu.

Pouhý rok po bezmála vyčerpávajícím sedmnáctidiskovém boxu "Sakumprásk!" se tak k posluchačům dostává sice výrazně stručnější, jenže i tak tříhodinová a tedy značně obsáhlá nálož punkové klasiky. Přičemž od vydávající firmy nejde o nic neobvyklého, neboť stejným způsobem a se stejným názvem už v minulosti vyšly třeba TŘI SESTRY, MŇÁGA & ŽĎORP, Daniel Landa a mnozí jiní, a nežli o klasickou "bestofku" jde o pokračování firemní edice a tak trochu volněji pojatý výběr. Písně nejsou nijak zvlášť časově řazeny, jsou však rozděleny do tří tematických okruhů.

CD 1 – To jsou věci, po dvou deci (Sex, drugs & punk'n'roll)

První disk se zaměřuje především na ta nejčastější rokenrolová klišé a neřesti všeho druhu. Nemůžou zde chybět slavné a nesmrtelné hity "Stánek" a "Cigára", první a poslední předrevoluční punkový singl "Hymna šibeničních bratří", ale ani "Neumětel kovový", "Peprmint bourbon", "Všechno má svůj čas", "Kanárek", plastikovská "Francovka", rapovka "Jako vždycky" či zatím nejčerstvější hitíky "Prezident" a "Padesát". Naopak mezi ty slabší a méně výrazné písně patří "Takhle teda ne!", "Rokenrolník" nebo "Prasátko", jichž by nebyla škoda, pokud by zde nebyly.

CD 2 – Maluje sele, maluje vesele (Radosti života)

Druhý disk mapuje veselejší stránky žití a působí spíše odlehčeným dojmem. Hned na úvod se rozjíždí dávno zlidovělý megahit "Traktor", kterému sekunduje zejména zpěvná "Vlasta" a nešťastně zapálený "Stromeček", stejně jako "Maluje sele", "Domovnice", "Telč", "Visací zámek", rozvláčné atmosférické kompozice "Babice" a "Skupina na lovu motýlů", metalově ostrý nářez "Fuk" nebo převzatá "Kapela". Nicméně najde se zde rovněž několik málo průměrnějších písní, jmenovitě "Perspektiva", "Stopařka", "Monika" nebo "Štěstí", které se do historie příliš nezapsaly.

CD 3 – Nevěřte nikomu, komu je přes deset (Poezie všedního dne)

Třetí disk se snaží o trochu vážnější, přemýšlivější a k punku vždy patřící společensky kritický přístup. Jednoznačným vrcholem je obrovská hitovka posledních let "Známka punku", jíž předchází staré, leč nepřekonatelné reggae "Dopravní značky", ale zmínit lze také písně "Mír a klid", "Strategický ústup", "Všichni mi lhali", "Čekání", "Hrad", stejně jako potemnělé "Uniformy", textově netradiční "Noviny", přizvukující Lenkou Kořínkovou vylepšené "Fotky a diáčky" či dlouze rotující "Kruh". Jestliže by se dalo něco oželet, pak hlavně songy "Praha 2009" a "Absolutní peklo".

Jak už bývá běžným údělem podobných výběrů, kdekdo může sepisovat dlouhé seznamy skladeb, jež zůstaly trestuhodně opomenuty. Na mysl se derou především staré pecky "Povolávák", "Mahulena", "Veliké lalulá" a "Na náměstí Karlově", pozdější "Výměna", ale i novější písně "Pták" nebo "Temelín". Další otázkou může být značně nerovnoměrné zastoupení jednotlivých alb. Důraz kladený na největší hitovky, prvně vydané v letech 1990 a 1991, je sice naprosto pochopitelný, přesto působí podivně, že poněkud netypické album z roku 1996 je zastoupeno pouze velmi symbolicky, zatímco z průměrného alba z roku 2000 je zde jeho téměř polovina. Vyložený puntíčkář pak může odhalit, že obalový název "Tak tahle teda ne" není přesný, že bonusovky z někdejšího prvního výběru "Zámkománie" rozhodně nejsou z roku 1992, nýbrž 1998, a že když už dva disky nabízejí po dvaceti písních, pak je škoda, že na tom třetím je o jednu méně, ačkoli by se tam bez problémů vešla.

Přestože samotný hudební materiál je z velké části jednoznačnou klasikou českého rocku a zasluhuje uznání, samotné provedení tohoto výběru, byť nepochybně dobře míněné, budí jisté otázky a působí méně reprezentativním dojmem, než by mohlo. Skutečná "bestofka" by se dala sestavit jinak a lépe. Takže zatímco hudební obsah je za 70 %, jeho koncepce za 50 %.

Vrcholy CD 1: Stánek, Cigára, Hymna šibeničních bratří, Jako vždycky, Padesát
Vrcholy CD 2: Traktor, Skupina na lovu motýlů, Stromeček, Telč, Vlasta
Vrcholy CD 3: Mír a klid, Noviny, Čekání, Dopravní značky, Známka punku

sestava: VZ1 – ing. Jan Haubert – zpěv, VZ2 – ing. Michal Pixa – kytary, zpěv, VZ3 – ing. Vladimír Šťástka – baskytary, kytary, zpěv, VZ4 – ing. Ivan Rut – kytary, harmonika, trubka, zpěv, VZ5 – ing. Jiří Pátek – bicí, zpěv
1. Stánek (1990)
2. Dáša (1990)
3. Cigára (1991)