ABYSS doporučuje

TATA BOJS - Hity a city

2013 Supraphon (2CD)

čas: 72:53/76:50
země původu: Československo / Česko
styl: pop/rock/electronic/alternative

"Moje jediné přání je opakování", neboť opakování je matka moudrosti. Protože ale není nic horšího, než jinými slovy opakovat dříve napsané, přičemž opakovaně bych to lépe nenapsal, budu recyklovat vlastní myšlenky ze starších článků o TATA BOJS. Budu se opakovat.

"Poměrně letitá kapela, jež svou tvorbou kultivuje a pozdvihuje zdejší pop, současně je respektována otevřenějšími rockery a propojuje mainstreamové i alternativní myšlení."

"Nabízí se jasné poznání, že pouze málokomu byla dána natolik elegantní schopnost tvořit melodicky úchvatné popěvky, zároveň inklinovat k alternativním postupům a současně umně vstřebávat vícero stylových vlivů, které lze přitom jen stěží jednoznačně pojmenovat. Košatá a výrazově pestrá směska popové vstřícnosti, rockového ostří, elektronických rytmů a spousty dalších a mnohdy i netradičních prvků ústí v další a další povedené počiny, jejichž pachatelem je jedna z mála tuzemských kapel, která snese mezinárodní parametry. Momentálně i v celé poslední více než dekádě."

"Pokud by existovala nějaká spravedlnost, skupina by již minimálně deset let náležela k těm tuzemsky zcela nejoblíbenějším. Žel, v této prohnilé zemi a mediálně pokřivené době, masakrované zatuchlými veřejnoprávními monstry, krvelačným bulvárem či komerčními rádii, se nejlépe vede normalizačním slizounům, buranskému zábavovému agrobigbítu nebo tuc-tuctovému diskotékovému braku. A když už někdo čirou náhodou má cosi jako vkus, plýtvá jím často výhradně na zahraniční soubory, zatímco těmi domácími okázale opovrhuje."

"Texty jsou téměř vždy výstavním artiklem a hlavně ty Mardošovy přetékají tradiční kombinací vtipu, inteligence, dětské naivity, slovních hříček, silných sloganů, dvojích významů, překvapujících vývodů, ba dokonce i jakéhosi hlubšího myšlenkového poselství. Zpěv Milana Caise sice nepatří k těm zrovna vrcholným, vše ale zcela vynahrazuje instrumentální perfekce, producentská dotaženost, aranžérská svébytnost a v neposlední řadě i naprosto jedinečný zvuk."

"Zřejmě nemůže být pochyb o tom, že žádná jiná tuzemská kapela nedokázala natolik skvěle skloubit popové, rockové, taneční i alternativní cítění, a to vše pak navíc propojit s výborným instrumentálním základem, progresivním myšlením, inteligentními texty i přízní publika."

Hanspaulské čtvrtstoletí vměstnané do 150 minut

Někdo tomu nemusí věřit, neboť je to k nevíře, ale asi nezbývá nic jiného, než tomu skutečně uvěřit. Tato pražská či přesněji řečeno hanspaulská skupina vznikla již v roce 1988, což znamená, že letošním rokem završuje celé čtvrtstoletí své existence. "Nejmladší staré kapele" či "nejstarší mladé kapele" by oněch pětadvacet let asi jen málokdo hádal, jenže je to nejen holý fakt, ale rovněž velmi dobrý důvod k bilancování. Třeba formou obsáhlého výběrového dvojalba.

Jako výběr toho nejlepšího byla označena již akustická nahrávka "smetana", na které se spolupodílelo jihokorejské sesterské AHN TRIO. Částečně rekapitulační charakter měly i všechny koncertní záznamy, ale teprve až nyní dochází na zcela klasickou procházku historií, čerpající téměř výhradně z původních nahrávek, velmi chvályhodně včetně těch úplně nejstarších.

Poměrně velkolepě pojatá výběrovka zaujme již svým obalem, jehož titulní fotografie obou klíčových protagonistů je novou verzí téměř třicet let staré fotky, kterou Mardoša drží v ruce a která se ve větší velikosti zjeví vysunutím krabičky. Uvnitř se nacházejí mnohdy i zajímavé a vtipné komentáře ke všem zařazeným písním, kterých je zde rovná čtyřicítka, což představuje téměř vyčerpávající důkaz o všech zásadních přednostech tohoto pozoruhodného souboru.

Disk označený "Hity" přináší převážně ty nejznámější a nejúspěšnější písně, z nichž většina se dočkala videoklipového zpracování. Některé se uplatnily i v rozhlasovém vysílání a v minulosti byly sestříhány do zkrácené podoby označené jako "radio edit", přičemž právě tyto verze byly zde použity. Není tedy divu, že převažují lehce obehrané kousky klasické písňové stavby. Druhý disk nazvaný "City" koncepci doplňuje o stejný počet dalších skladeb, které až takovými hity nejsou, ale k nimž má skupina srdeční vztah. Nabízejí více elektroniky, rapu či tvrdých kytar, místy inklinují k více či méně experimentálnímu ražení a velmi často působí umělecky hodnotnějším dojmem.

Na každém z obou disků jsou většinou dvě až tři položky ze všech řadových alb plus něco málo z těch neřadových. Značný rozdíl tkví v tom, že zatímco "Hity" začínají v polovině devadesátých let a posléze se chronologicky posunují až do nejžhavější bonusové současnosti, "City" volí zcela opačnou metodu a vracejí se do stále vzdálenější minulosti, kteroužto cestu však protahují až do těch úplně nejstarších amatérských prapočátků, jejichž poslech vyžaduje velkou odvahu.

A protože se asi jen stěží naskytne jiná vhodnější příležitost, lze si takovéto menší historické putování provést také na tomto místě a v rámci opakování si to všechno zopakovat. Současně lze poukázat na to, které písně z jednotlivých alb byly zařazeny na tento výběr.

Od šagalích let po recyklační současnost

Na počátku všeho byli kluci školou povinní. Říkali si Bublajs, Mardoša a Mareček a hráli si na hudební skupinu. Jedním z prvních písňových pokusů, který byl zaznamenán na walkman, byla "Školní jídelna", navzdory své zvukové otřesnosti zařazena i na tento aktuální výběr. Zde ji doplňuje asi nejpamátnější "Chvilka poezie III.", jako všechny ostatní postavená na kontrastu mezi dvouslovnými básněmi a jejich mnohem delšími názvy. Zdá se, že jim tehdy skoro nikdo nesmál.

TATA BOJS – Šagali šagáli

(koncertní záznam)
MC – Black Point 1991
součást 2CD Šagalí léta 89-97 – Black Point 2003

Dnes již zřejmě raritní kazeta obsahuje sestřih ze dvou koncertů, kterým dominuje bezbřehý hudební amatérismus, parodie, bezpointové vtipy, chvilky poezie a zvukové záznamy pantomimických scének. Přestože úroveň je stále otřesná, instrumentální výkony mizerné, písničky se rozpadají pod rukama či snad ani nejsou dohrány do konce, dětská rozvernost zde vynahrazuje ledacos. Poslouchat se to moc nedá, zábava je to ovšem náramná, i když jak pro koho. Čerstvý výběr předkládá píseň "Dostali jsme" a šílenou rapovku "Brejlerakinfrejle", lze ale dodat, že z tehdejší tvorby se zde nachází také "Beruška" v pozdější studiové a ladovská "Bába" v živě akustické podobě.

hodnocení: 60 %

TATA BOJS - Tata Bojs ("Josef Lada EP")

(minialbum + bonusy)
CD – Black Point 1995

Hudebně méně zajímavé, ale námětově pozoruhodné minialbum zhudebňuje lidová říkadla sesbíraná Josefem Ladou a návdavkem je obohaceno trochu staršími bonusy. Zatímco ty jsou zcela opomenuty, z ladovského repertoáru byli na výběr přizváni kluci "Karel, Pepík, Eman a Josef", zástupci zvířecí říše "Křeček a krtek" a v mladší akustické verzi také prastará "Bába".

hodnocení: 60 %

TATA BOJS – Jaro lomeno Divnosti

(maxisingl)
CD – Indies 1997

TATA BOJS – Ukončete nás…!

CD – Indies 1997

Po krátkém období s pár členy OTK přišel multimediální projekt "Tašou", sblížení se s noiserockovou scénou a cesta do metra. Nezvykle dlouhý maxisingl předznamenal nejtvrdší album kapely, jež v těch nejdrsnějších a v tomto směru velmi hojných momentech atakuje skoro až hardcorové břehy. Přitom ale s ohromnou porcí tolik typického vtipu, nadhledu a hravosti, jež se přirozeně prolíná s převládající zvukovou syrovostí i několika odlehčenějšími písněmi. Poprvé je využito většího počtu hostů hrajících na nejrůznější nástroje, což je od té doby pravidlem. První velkou hitovkou se stalo dodnes roztomilé "Jaro", jemuž sekundují "Divnosti", připomenuta je však také kytarově drásavá "Tělesná" a v té době už historická, ale zde tak trochu metalově gradující "Beruška".

hodnocení: 80 %

TATAkustikBOJS – Nekonečná stanice

(akustické verze)
CD – Indies 1998

Po předchozím hlučení nastal čas vítaného zklidnění. Akustické nahrávka je poskládána ze studiových a především koncertních nahrávek, repertoárově těží z předešlé i následné řadovky a v komornějším provedení se snaží zdůraznit jejich písňovou přitažlivost, což se i přes menší rozpaky vcelku daří. Něco málo z toho zpestřuje aktuální výběrovku, přičemž z počátků je to ladovská "Bába" s banjem, zatímco tehdejší novinky zastupuje později futuretrovské "Žluté křeslo".

hodnocení: 70 %

TATA BOJS – Futuretro

CD – Warner 2000
součást 3CD Futuretro MAX – Supraphon 2012

Jedno z nejlepších alb české rockové historie, postavené na geniálním konceptu revivalu budoucnosti a příznačné postupným pronikáním do elektronické hudby. Údajně plné zásadních přehmatů, z nichž některé patří k nejpovedenějším momentům alba, jež skvěle spojuje tradici s modernou a které snad i ve světovém kontextu předběhlo svou dobu. Neskutečně pestrá a nápaditá směs chytlavé melodiky, rockových kytar, taneční progrese nebo místy vyloženě alternativních postupů je ještě více vylepšena chytrými, vtipnými a často až s genialitou hraničícími texty, plnými slovních hříček a dvojích významů. Dobový úspěch alba sice nebyl nijak závratný, v očích a uších hudebních fajnšmekrů ale jeho význam narostl do mimořádných rozměrů. Vrchol pětileté spolupráce s kytaristou Markem Doubravou, objev zvukaře Dušana Neuwertha, debut u velké firmy a první album s hostující Klárou Nemravovou, která zde spoluzpívá hitovky "Ramínka", "Maličká" a křehce vláčnou až zpuchřele ucházející "Duševní". Vůči jim stojí v kontrastu Smetanou načichlá a nezadržitelně rotující "Toreadorská otázka", zatímco z dálav přilétající "Vesmírná" tvrdne a ústí do ostře noisového rozuzlení. Právě toto vše je na výběru, ve starší akustické verzi však nechybí ani "Žluté křeslo" a v novější "Lasičky".

hodnocení: 100 %

TATA BOJS – Termixes

(remixy)
CD – Warner 2001

Na tomto výběru zcela logicky nezastoupené album remixů, kde futuretrovské písně k obrazu svému "termixují" protagonisté nejen české taneční či elektronické scény.

TATA BOJS – Biorytmy

CD – Warner 2002
součást 2CD+DVD Biorytmy MAX – Supraphon 2012

TATA BOJS – Biorytmy +

(CD Biorytmy / CD Attention!)
2xCD – Warner 2002

Prodejně neúspěšnější, zvukově odlehčené a spíše popově elektronické album s prvky taneční hudby, ale i trochu nevyrovnané, vedle řady opravdu silných hitovek obsahující i několik mírně slabších písní, jež atmosféru lehce rozmělňují. Přesto rozhodně zdařilé album, znamenající dosud největší průraz do mainstreamové sféry. Jediná nahrávka s kytaristou Maťou Mišíkem ještě v tom stejném roce vyšla ve verzi rozšířené o bonusový disk, jenž nabízí remixy, rarity či comix. Výběrově je zastoupena mediálně provařená "Tanečnice", francouzsky roztančené "Attention aux hommes!" či záchodově inspirované "Šťastnější", zatímco rytmicky rozjeté "B.M.O." se v polovině zvrhává do kontrastně šepotavého klidu, v jehož tónu se nese také brilantní textová genialita "Náměsíčná".

hodnocení: 80 %

TATA BOJS – Šagalí léta 89-97

(Šagali šagáli + "Josef Lada EP" + bonusy)
2CD – Black Point 2003

Dvojdisková rekapitulace dnes již dávných časů, vedle živého záznamu z prastaré kazety a ladovského minialba nabízející mnoho dalšího a do té doby většinou nevydaného materiálu. Přesněji jde o vtipy či poezií vylepšené "koncertobonusy" a dále "studiobonusy" včetně nevydaného jednostranného alba, pro zpestření jsou ale připojeny i rozhlasově rozhovorové "radiobonusy", v nichž lze získat informace o tom, kterak fungoval Klub přátel telefonů či Klub přátel Klubu přátel telefonů. Jak je uvedeno výše, aktuální výběr připomíná šest položek a další dvě v mladších verzích.

TATA BOJS – Nanoalbum

CD – Warner 2004
CD – Warner 2004 (+ bonusové remixy)
součást CD+DVD Nanoalbum MAX – Supraphon 2012

Mardoša, Milan Cais – Nanobook

kniha – Labyrint 2004

TATA BOJS – Nanotour

(koncertní záznam)
2DVD/2CD – Warner 2005

Hudebně pestré, často chválené a pro mnohé posluchače až vrcholné koncepční album, jemuž vévodí postavy jako technologicky zaměřený iTom, přírodně založená Eliška, koketní 90/60/90, elektronický pes Hal 9000 a profesor docent Tečka coby extrémní šílenec, z jehož hystericky gradujícího monologu v podání herce Jiřího Schmitzera skutečně mrazí. Přestože příběh z oblasti nanotechnologií není nijak květnatý, místy lehce drhne a musí být poháněn a předvysvětlován mluvenými předěly, jeho výrazně antiextrémistické poselství je naprosto zřetelné. Prvotina s kytaristou Vladimírem Bárem pak nejenže vyšla vybavena remixy, ale byla zhmotněna rovněž knihou nebo úchvatným živým záznamem, zde již s klávesistou Jiřím Hradilem, což obrazově vylepšují klipy a četné šperkující nápady. Přestože projekt moc hitů nenabízí a lze jej vnímat hlavně jako celek, tehdy zaujal a také aktuálně byl vybrán federálně pojatý "Virtuální duet" s Lindou Hammelovou či další přístupné písně "Elišce" a "C.V.A.N.", ale i zprvu poklidný a postupem času čím dál více vybuchující "Pan Tečka".

hodnocení: 90 %

TATA BOJS – Kluci kde ste?

CD – Warner 2007
součást CD+DVD Kluci kde ste? MAX – Supraphon 2012

Nostalgické ohlédnutí se až někam do dávných klukovských let se jeví být slibným záměrem, přičemž hlavně textová náplň, rozprostřená od tradičních slovních hříček až po ekologická témata, ve většině položek opět dosahuje obzorům čiré geniality. Naopak hudebně album fascinuje o cosi méně, zvláště pokud převažují někdy až zbytečně rozvláčné a často jednotvárně vrcholící skladby. Snad právě proto vynikají tradičněji stavěné živelnější bigbíty, tedy situaci v hudebním průmyslu jedinečně vykreslující "Pěšáci", fotografické "Splasklé vzpomínky" či vyloženě nostalgická "Skovka". Čerstvým výběrem však prošla i pozoruhodná archeologická vize "Trilobeat", stejně jako experimentální "Vítací", kde hostuje velmi netradiční mužské těleso ŽENY, z čehož může být kdekdo "k smrti vylekán". Pozdější akustickou verzí je zastoupené "Kudu aditsuh" a recyklovanou opět "Pěšáci".

hodnocení: 80 %

TATA BOJS & AHN TRIO – smetana

(akustické verze)
CD – Warner 2008

TATA BOJS & AHN TRIO

brožurka – vlastní náklad 2009

Jednoznačný důkaz toho, že největší hity souboru můžou zaujmout i v akustických verzích, na nichž se podílí jihokorejské, leč americky usazené sesterské AHN TRIO. Projekt na bázi komorní klasické hudby aranžérsky připravil bývalý kytarista souboru, začíná Smetanou a z repertoáru slízává smetanu, která byla ušlehána přes oceán, dokončena tuzemsky a představuje vrchol čtyřleté spolupráce, již přibližuje též malá brožurka. Na tento výběr zařazena původem futuretrovská slovní hříčka "Lasičky" a korejsky otextované a v tomto směru vyloženě příznačné "Kudu aditsuh".

hodnocení: 80 %

TATA BOJS – ∞ ("Ležatá osmička")

CD – Supraphon 2011
LP – Supraphon 2012

TATA BOJS – Ležatá Letná

(koncertní záznam)
DVD+CD – Supraphon 2012

Vědomí vlastní recyklace a opakování sebe samých bývá běžným rysem dlouholetých kapel, ale pouze některé si to dovedou otevřeně přiznat a vystavět na tom základní myšlenku díla. Vyrovnaná kolekce hudebně nápaditých a textařsky místy jedinečných písní, v nichž se opět mísí hitové melodie, rockové palby, vlivy dalších stylů i experimenty všeho druhu, kde hostuje například těleso CLARINET FACTORY. Album jako první v historii souboru vyšlo i na vinylu, který obohacuje Mardošova futuristická povídka "Krásná budoucnost" a Bublajsův originální grafický list, v každém balení vždy jedna z jedenácti verzí. Kompletní repertoár desky je i základem následného koncertního záznamu. Aktuální výběr spolutvoří hitovky "Opakování", "Usínací" a "Homo demo", výrazově velmi pestrá až žahavá "Papírovka" a také "Světová", kde vedle hlasů lolit vyniká hostující raper Vladimir 518.

hodnocení: 80 %

TATA BOJS – Futuretro MAX

(CD Futuretro + bonusy / CD live Delta / CD demonahrávky)
3CD – Supraphon 2012

TATA BOJS – Biorytmy MAX

(CD Biorytmy + bonusy / CD demonahrávky / DVD Attention Biorytmy!)
2CD+DVD – Supraphon 2012

TATA BOJS – Nanoalbum MAX

(CD Nanoalbum + bonusy / DVD divadlo Ponec)
CD+DVD – Supraphon 2012

TATA BOJS – Kluci kde ste? MAX

(CD Kluci kde ste? + bonusy / DVD Mardošovo domácí video)
CD+DVD – Supraphon 2012

Čtyři alba ve výrazně rozšířených verzích, doplněných o již vydané, ale převážně dříve nevydané živé záznamy, demonahrávky, rarity, remixy, klipy, baletní představení "Nanopicture", domácí video a jiné kuriozity. Celkem deset disků, z toho sedm zvukových a tři s obrazem.

TATA BOJS – Hity a city

2CD – Supraphon 2013

Dvojdiskový výběr toho nejúspěšnějšího, nejhitovějšího či nejlepšího je opravdu zdařilou rekapitulací, poskytující velmi ucelený obrázek o historii asi nejdůležitější kapely tuzemské poprockové moderny. Zřejmě proto, aby i majitelé kompletní tvorby byli něčím obohaceni, nechybějí dvě novinky. Tou první jsou recyklovaní "Pěšáci", kde Michal Máka již nevolá z Warnerů, ale Supraphonu. Namísto klasických nástrojů tady zní šustivý papír, kartonové krabice, pingpongové pálky, plastové odpadní roury, kytara s jednou strunou a láhve naplněné vodou, do toho pak navíc zpívá sbor DOUBRAVÁNEK. Není to lepší než kytarový originál, ale jako experiment funguje velmi působivě. Druhou novinkou je "Strašidelná", silně netradiční kuriozita s postupně narůstajícím napětím, atmosférou strachu, zrychleným dechem a průběžně rozšiřovaným textem "Já se nebojím ukázat, že mám strach". Přestože ona finální gradace je utnuta zbytečně brzy a neškodilo by ji trochu prodloužit, svůj účel splňuje. Běžné posluchače spíše vystraší či přímo vyděsí, ty alternativně laděné však může potěšit.

Vlezlé písně, jež se nevlezly

Přestože dvouapůlhodinová plocha působí širokým dojmem, repertoár souboru je natolik bohatý, že všechny skvělé písně se prostě vejít nemohly. Především pak "Podmořská", "Kovbojové", "Mouchy", "Geometrická", "Jednotka času", "Vlezlá", "Dubová psychóza", "Růžová armáda", "Eko echo", "2031", "Filmařská" a několik dalších, to všechno jsou neméně zdařilé songy, z nichž by se dal krásně sestavit třetí disk, ale to už by člověk chtěl příliš. Přestože někdo může spekulovat o tom, že by se tento výběr dal pojmout jinak a lépe, lze připustit, že byl realizován velmi povedeným, obhájitelným a důstojným způsobem, který má vypovídací hodnotu a této kapele sluší.

Vrcholy CD 1: Jaro, Maličká, Attention aux hommes!, Virtuální duet, Pěšáci, Skovka, Opakování, Strašidelná
Vrcholy CD 2: Papírovka, Kudu aditsuh, Trilobeat, Pan Tečka, Náměsíčná, Toreadorská otázka, Bába, Tělesná

sestava: Milan Cais – zpěv, bicí (1988-dosud), Mardoša – baskytara (1988-dosud), Mareček Padevět – zpěv, kytara, klarinet (1988-1994), Ondřej Ježek – kytara (1994-1995), František Štáfek – trubka (1994-1995), Marek Doubrava – kytara, klávesy, zpěv (1995-2000), Maťo Mišík – kytara (2001-2002), Vladimír Bár – kytara (2003-dosud), Dušan Neuwerth – zvuk, kytara (2003-dosud), Jiří Hradil – klávesy (2005-dosud), Klára Nemravová – zpěv (1999-2006)
CD 1 – Hity
1. Karel, Pepík, Eman a Josef (1995)
2. Jaro (1997)